בשבועות האחרונים העלה נשיא ארה"ב דונלד טראמפ את המכסים על יבוא מסין ב-20 אחוז, במסגרת מה שמסתמן כמלחמת סחר גלובלית. המכסים הללו צפויים לייקר בארה"ב - ובסופו של דבר גם ברחבי העולם - את המחיר לצרכן של מוצרי אלקטרוניקה רבים, דוגמת טלוויזיות, לפטופים וסמארטפונים, כיוון שסין היא מוקד מרכזי של ייצור מכשירים אלקטרוניים.
מי שצפויה להיפגע במיוחד מגל המכסים היא חברת אפל, שמייצרת את מרבית מוצריה, לרבות מכשירי האייפון, בסין. ייקור מכשירי אפל בארה"ב עלול בסופו של דבר להביא לעלייה גם במחירי המכשירים המשווקים בישראל. המגמה עשויה להפוך את הסמארטפונים של סמסונג, גוגל ושל יצרניות סיניות לאטרקטיביים יותר עבור הצרכן.
מדיניות מכסי המגן הייתה אחת ההבטחות המרכזיות של טראמפ במהלך קמפיין הבחירות, וזכורה היטב אמירתו כי "מכסי מגן (tariffs) היא המילה הכי יפה באנגלית". רבים העריכו כי טראמפ רואה במכסים הללו בעיקר מנוף לחץ, אך השבועות הראשונים של כהונתו הבהירו כי הם מהווים מרכיב משמעותי בתפיסתו הכלכלית, הן כמקור הכנסה לאומי והן כתמריץ לעידוד ייצור מקומי. בשבועות האחרונים העלה טראמפ את המכסים על הייבוא מסין בשתי פעימות, וזאת בנוסף למכסים שהונהגו בכהונתו הקודמת ולא בוטלו על ידי ביידן.
פירוש הדבר שכל מוצר המגיע מסין ועובר במכס האמריקני - ואין זה משנה אם מדובר במוצר של חברה אמריקנית - מחויב בתשלום מכס נוסף של 20 אחוז. מי שמשלם את המכס הוא היבואן האמריקני - ובמקרה של מכשירי אייפון, זוהי אפל. דגם האייפון 16 הבסיסי משווק בארה"ב ב-800 דולר, לפני מס מקומי, וייקורו ב-20 אחוז יעלה את מחירו ל-960 דולר. עם זאת, אפל לא צפויה לגלגל את כל העלות לצרכן. מרבית האנליסטים מעריכים כי המכסים יחייבו את אפל לייקר את מוצריה בכחמישה-עשרה אחוזים, שהם כ-50-150 דולר בהתאם למוצר. ההתייקרות לא צפויה להתרחש מיד, מאחר שלאפל יש מוצרים במלאי שיובאו עוד לפני הטלת המכסים.
האם הדבר יוביל לייקור מוצרי אפל גם בישראל? על פניו, המכסים שמטילה ארה"ב על סין לא אמורים להשפיע על מוצרי אפל המשווקים בישראל, מאחר שהם נשלחים ישירות מסין מבלי לעבור במכס האמריקני. עם זאת, אפל מתמחרת את מוצריה בשווקים שונים בעולם כנגזרת מהמחיר הראשי בארה"ב. כיום משווק האייפון 16 בישראל ברשת איי-דיגיטל במחיר התחלתי של 3,889 שקל. העלייה במחיר, אם וכאשר, בחמישה-עשרה אחוזים תייקר את מחירו ב-195-390 שקל.
מי שעשויות להרוויח מנקודת התורפה של אפל הן יצרניות הסמארטפונים המתחרות. כך למשל, גוגל העבירה בשנים האחרונות את מירב הייצור של מכשירי הפיקסל מסין לווייטנאם והודו, ועל כן תהיה פחות פגיעה להשפעת המכסים על סין. גם סמסונג מייצרת בעיקר בדרום קוריאה, הודו וברזיל. גם היצרניות הסיניות, כגון שיומי, וואווי, אופו ולנובו, עשויות להיות אטרקטיביות יותר בישראל ובשווקים נוספים בעולם על רקע ההתייקרות האפשרית של מכשירי האייפון.
הלפטופים כבר התייקרו
בשטח כבר ניכרים סימנים ראשונים לעליית מחירים במגזר האלקטרוניקה. יצרנית הלפטופים הפופולרית ACER הודיעה על התייקרות הלפטופים שלה בארה"ב בעשרה אחוזים בעקבות המכסים. יהיה מעניין לעקוב האם העלייה במחירים תתגלגל גם לישראל בשבועות ובחודשים הקרובים.
אפל מגיעה לסבב החדש של המכסים במצב פגיע במיוחד. אמנם גם בקדנציה הקודמת הטיל טראמפ מכסים על סין, אך אפל הצליחה לשכנע אותו להעניק לחברה פטור. מסיבה זאת, בשעה שחברות אחרות גיוונו בשנים האחרונות את תמהיל הייצור שלהן והעבירו חלק ממנו למקומות כמו וייטנאם והודו, אפל המשיכה לייצר יותר ממחצית ממוצריה בסין, אצל קבלניות ייצור כמו פוקסקון ופרוגטרון.
החברה קיוותה לקבל פטור גם הפעם. מנכ"ל החברה, טים קוק, תרם לטקס השבעתו של טראמפ כמיליון דולר, ואפל הכריזה בשבועות האחרונים על תוכנית להקמת מפעלים ומרכזי נתונים בהיקף של חצי טריליון דולר בארה"ב, במה שנתפס כמחווה נוספת לטראמפ. עם זאת, עד כה אפל לא זכתה לפטור המיוחל.
להערכתו של הכלכלן הבכיר ד"ר אלכס קומן, מהמכללה האקדמית ת"א-יפו, מדיניות המגן של טראמפ תתקשה להשיג את מטרתה, שהיא החזרת הייצור לארה"ב. "מרבית רכיבי החומרה של אפל מיוצרים מחוץ לארה"ב, וההרכבה מתבצעת בעיקר בסין. אני לא צופה שאפל תספוג את הייקור, אלא תגלגל את חלקו לצרכן. לאפל יש מותג חזק מאוד וקהל צרכנים מושבע, ועל כן היא יכולה להרשות לעצמה להעלות מחירים.
"הצרכן יבין שמדובר ב'מס טראמפ'. אחת המטרות של המכסים היא לעודד את החברות לייצר בארה"ב, אבל זה לא באמת משתלם, כי העבודה בארה"ב יקרה יותר ואיכותית פחות. ייתכן שבעתיד, כאשר הייצור יתבצע בעיקר על ידי רובוטים, נראה חברות כמו אפל שוב מייצרות בארה"ב".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו