המשחק שבו מסדרים צורות בשורות, או בשמו הידוע "טטריס", חגג ארבעה עשורים ביוני האחרון. היוצר, מהנדס המחשבים הרוסי אלכסיי פז'יטנוב, ציין את המאורע בסוף השבוע האחרון בכנס השנתי לקומיקס ומשחקים בעיר לוקה באיטליה. ביחד עם מייסדו השותף ההולנדי, האנק רוג'רס, השניים נזכרים איך הכל התחיל, בברית המועצות של 1984.
אם תשאלו את פז'יטנוב ורוג'רס מה הסיבה להצלחה המטאורית של משחק הווידאו הוותיק, התשובה מאוד פשוטה: נשים. "לפני 'טטריס' משחקים היו רק לגברים. 'טטריס' שינתה את זה", מסביר רוג'רס, "זה משחק שמתמקד בלעשות סדר בבלאגן, וזה מה שנשים הכי טובות בו. בזכות זה העולם נהיה מקום טוב - כי נשים עושות בו סדר". אבל מעבר לשבירת המוסכמות המגדריות שהביא 'טטריס', ההשפעות שלו התרחבו לשלל תחומים נוספים.
פז'יטנוב יצר את המשחק כאשר עבד במרכז המחשוב של האקדמיה הסובייטית למדעים במוסקבה, באמצע שנות ה-80 של המאה ה-20, בשלהי המלחמה הקרה. שנים מתוחות מבחינה פוליטית, כשהעולם מתחלק לשתי אידיאולוגיות עיקריות: זו של המזרח, בתוכה ברית המועצות, וזו של המערב - בתוכה ארצות הברית הגדולה. התרבות הסובייטית נחשבה למבודדת ונבדלת מזו המערבית, ולכן ההצלחה של משחק שמגיע דווקא משם הייתה בלתי צפויה.
למרות השורשים הסובייטים שלו, המשחק החל להתפשט במהירות גם לצד המערבי של העולם, בעיקר על ידי חובבי מחשבים נלהבים, לפני שהופצו על ידי חברות רשמיות. הוא היה לאחד מהמשחקים הראשונים ששותפו באופן נרחב במחשבים אישיים, וכך נהיה נגיש לקהל גלובלי. התפוצה הזאת הוכיחה, אולי לראשונה באותם שנים, שניתן לגשר על מחלוקות פוליטיות ותרבותיות בעזרת טכנולוגיה - ואולי בעצם הצדדים לא כה נבדלים זה מזה כמו שחשבו.
המלחמה הקרה מתחילה לדעוך, וטטריס מאותת שהפוטנציאל לדיאלוג בין תרבויות בהחלט קיים. פשטות המשחק עם השימוש הממכר בו עזרו לו להתפשט ברחבי העולם במהירות שיא. גרסאות ייחודיות נוצרו באיזורים נרחבים בעולם, ורק הדהדו עוד יותר את היכולת של רעיון פשוט אחד שהגיע ממקום מסוים, להתאים את עצמו למקומות שונים. גשר של תרבויות, שהראה כיצד משחקים יכולים לאחד בין אנשים עם רקע אחר זה מזה, בדומה למה שעשו כבר משחקים עתיקים הרבה יותר, כמו טניס שהתפתח בצרפת ושחמט שמקורו בהודו העתיקה.
משחק טכנולוגי שחוצה חילוקי דעות
טטריס היווה נקודת מפנה בתחילתו של העידן הטכנולוגי, והיה כלי משמעותי בפופולריזציה של משחקי הוידאו - כשעד היום נותר למשחק הנמכר ביותר בכל הזמנים, כשהוא עוקף קלאסיקות אחרות כמו סופר מריו ופוקימון. המשחק חצה חילוקי דעות תרבותיים ואידיאולוגיים, והיה לאחד מהסימנים הראשונים בעולם האינטרנט הגלובלי לכך שלטכנולוגיה יש את היכולת לגשר על פערים מהותיים.
מעבר להשראה התרבותית שהיווה המשחק האהוב לאורך השנים מאז, אחת התגליות המסקרנות ביותר היא השימוש בטטריס ככלי טיפולי. מעבר לתגלית שלפיה המשחק עשוי לשפר יכולת פתרון בעיות ומודעות מרחבית - היכולת לזהות, לתפוס ולעבד מידע הנוגע לגירויים במרחב, הוא גם מסייע בהיבטים מסוימים של טיפול בפוסט טראומה.
View this post on Instagram
מחקרים מצאו כי 20 דקות של משחק טטריס בשעות שלאחר אירוע טראומתי יכולות לעזור במניעת והפחתת פלאשבקים וזיכרונות מאותו האירוע. ההסבר התיאורטי מתייחס לכך שהדרישות הוויזואליות והקוגנטיביות במהלך המשחק "מפריעות" לקליטת הזיכרונות הטראומתיים, וכך הם נהפכים לפחות חיוניים ומטרידים. המשחק משמש ככלי משלים בטיפולים קוגנטיביים, ועוזר למטופלים לפתח אסטרטגיות התמודדות בסביבה מבוקרת.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו