מפיצוץ הביפרים בלבנון ועד תחנות דלק באיראן: היסטוריית תקיפות הסייבר שיוחסו לישראל

פיצוץ מכשירי הקשר בקרב אנשי חיזבאללה, שגרם ליותר מאלפיים נפגעים, מציתים מחדש את הדמיון אודות יכולותיה של ישראל • חזרנו אל הפגיעה במחשבי תכנית הגרעין בנתנז בשנת 2010, להשבתת הרכבות ברפובליקה האסלאמית - ולפעולות נוספות, שהעניקו לישראל את תואר "מעצמת סייבר"

פיצוץ מכשיר קשר בלבנון//רשתות ערביות

פיצוץ הביפרים של אנשי חיזבאללה בלבנון היום (שלישי), שגרמו לכשמונה הרוגים וליותר מ-2000 פצועים מצית את הדמיון אודות יכולות הסייבר הגבוהות שמיוחסות לצה"ל. 

פעולות קיברנטיות שונות בעבר העניקו לישראל לאורך השנים את התואר מעצמת סייבר עולמית ואלה חלק מהן.

סטקסנט – תולעת המחשב המפורסמת שהושתלה במחשבי תוכנית הגרעין האיראנית בשנת 2010 ופגעה קשות במערכות הבקרה של מתקן העשרת האורניום בנתנז. הוירוס המתוחכם הצליח לחדור דרך פרצות אבטחה במערכות ההפעלה של מחשבי תוכנית הגרעין ויועדו לתקוף את תוכנת SCADA של חברת "סימנס" העולמית. בנובמבר 2010 הודה נשיא איראן דאז מחמוד אחמדינג'אד כי התולעת אכן פגעה בתוכנית הגרעין האיראנית והצליחה לשתק את פעולות הצנטריפוגות במתקן הגרעיני בעיר נתנז.

הכור בנתנז, צילום: אי.פי

תקיפת הנמל בבנדר עבאס – בחודש מאי 2020 מתקפת סייבר עלומה משתקת את הנמל הימי הגדול ביותר של איראן. המתקפה הקיברנטית יצרה פקקי ענק באורך של קילומטרים רבים בדרכים השונות להגיע לנמל בדרומה של איראן. נמל השהיד רג'אי הינו הנמל הגדול ביותר באיראן והוא ממוקם בסמוך למיצרי הורמוז הוא חולש על 60% מהפעילות של נמלי הים של הרפובליקה האיסלמיסטית. הנמל משמש כנמל המרכזי ממנו יוצאים משלוחי הנשק לארגוני הטרור המשתפים פעולה עם משמרות המהפיכה.

הכור הגרעיני האיראני בבושהר, צילום: ללא קרדיט

תקיפה במתקן בנתנז – מתקפת סייבר גורמת לשריפה במתקן הגרעיני הגדול בנתנז. באפריל 2021 מכריזה איראן על הפעלתן של צנטריפוגות מתקדמות להעשרת אורניום אולם פעולת סייבר עלומה פוגעת במערכת החשמל ומשתקת אותה לחלוטין. האירוע מתרחש יממה בלבד לאחר ההכרזה הרשמית של הנשיא האיראני חסן רוחאני.

תקיפת מערכת הרכבות של איראן – ביולי 2021 מתקפת סייבר נוספת מכה ברפובליקה האיסלמיסטית. על פי הדיווח הושבתה לחלוטין תנועת הרכבות ברחבי המדינה, מאות קווי רכבת עוכבו ובוטלו בעקבות שיבושים במערכות המחשוב של חברת הרכבות הממלכתית. על לוחות הזמנים הדיגיטליים בתחנות השונות נכתב כי הסיבה לעיכובים והביטולים הרבים נובעת ממתקפת סייבר ובסופה של ההודעה פורסם מספר הטלפון בלשכתו של המנהיג העליון חמינאי.

תחנת דלק באיראן, צילום: איי.פי

תקיפת מערכת הדלק – בחודש דצמבר 2023 מתקפת סייבר משביתה תחנות דלק רבות ברחבי הבירה טהרן מה שיוצר כאוס תחבורתי קשה בעיר. על פי הפרסומים, מתקפת סייבר מצליחה לפגוע ולהשבית את פעילותן של כ-70% מתחנות הדלק ברחבי המדינה ובעיר הבירה בפרט. קבוצת האקרים פרו ישראלית פרסמה הודעה ונטלה את האחריות לפעולה בשיאה של מלחמת חרבות ברזל :"השבתנו היום את רוב תחנות הדלק באיראן בתגובה לתוקפנות האיראנית באזור. חמינאי, דע שלמשחק באש יש מחיר. לפני חודש הזהרנו אותך שאנחנו נגרום לך לשלם על הפרובוקציות שלך. זו רק טעימה ממה שאנחנו מסוגלים לבצע.

ההודעה על הכספומטים באיראן, צילום: מתוך טוויטר

תקיפת המערכת הבנקאית – באוגוסט 2024 מדווח באיראן על מתקפת סייבר שכוננה נגד בנקים ברחבי המדינה ופגעה בבנק המרכזי של איראן (CBI). על מסכי הכספומטים של הבנקים שהותקפו הופיעה הודעה בשפה הפרסית: "אתה לא יכול להוציא את הכסף שלך מהבנק. הוא הושקע על ידי המשטר האיראני בטרור וייצור מלחמות". המתקפה מגיעה לאחר שבינואר 2023 הודיע משטר האייתוללות כי הצליח לסכל ניסיון מתקפת סייבר נגד הבנק המרכזי במדינה אולם כבר אז נרשמו מספר שיבושים בפעילות הבנקאית במדינה. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר