מערכת רובוטית מתקדמת להסעת מטוסים בשם "טקסיבוט", מתוצרת התעשייה האווירית הישראלית, נכנסה לשימוש פעיל בנמל התעופה של פרנקפורט. המערכת הוצגה והודגמה היום בפני עשרות עיתונאים מרחבי אירופה, במסיבת עיתונאים בינלאומית, שהתכנסה בנמל.
קריינות: ליטל שמש
המערכת, המיועדת להסיע מטוסי נוסעים מדגם בואינג 737 (מטוס הנוסעים הנפוץ בעולם), הופעלה לראשונה עבור טיסה מסחרית על ידי חברת לופטהנזה, לאחר תהליך בדיקה מקיף וממושך, שבסיומו הוענק לטקסיבוט רישוי מטעם רשויות התעופה באירופה ובישראל. בטקס צנוע נחתם היום בפרנקפורט מזכר הבנה בין לופטהנזה והתעשייה האווירית לפיתוח דגם נוסף, גדול יותר של המערכת, המיועד למטוסי ג'מבו כמו בואינג 747 וסופר ג'מבו כמו איירבוס A380.
לופטהנזה רואה בטקסיבוט חלק מהמאמץ ה"ירוק" שהיא משקיעה בהפחתת זיהום אוויר ורעש. "עד שנת 2050 קבענו לעצמנו להוריד את רמת ה-CO2 שאנחנו מייצרים ב-50%", סיפר קיי קראטקי, חבר מועצת המנהלים של לופטהנזה. "המטרות שלנו הן לחסוך בדלק, להפחית פליטת CO2 להוריד את מפלס הרעש. הטקסיבוט מסייע לנו לעשות את כל הדברים הללו." קראטקי העריך, כי השימוש בטקסיבוט בנמל התעופה של פרנקפורט לבדו יחסוך למעלה מ– 2,700 טון דלק בשנה". פטר אונגר, מנהל החטיבה המפעילה את הטקסיבוט בלופטהנזה סיכם: מטוס אמור להמריא ולטוס, לא לנסוע על הקרקע.

הטקסיבוט מחליף ומשדרג את גורר המטוסים המסורתי, שבעבר הרחיק את המטוס ממקום החניה שליד הטרמינל, או מהשרוול והפנה אותו לעבר המסלול. מכאן והלאה המטוס נסע בכוח מנועיו אל עבר נקודת ההמראה, כשהוא שורף כמות גדולה של דלק מזהם. הטקסיבוט עושה את כל הדרך מהטרמינל למסלול כשהוא נשלט על ידי הטייס – אך מבלי שהמטוס יפעיל את מנועיו. בכך הוא מאפשר חסכון משמעותי בדלק ומפחית באופן ניכר פליטת גזים מזהמים, רעש ונזקי שאיבת גופים זרים למנוע.
"טקסיבוט הוא פתרון הסעת המטוסים האלטרנטיבי היחיד בעולם שזכה לרישוי מטעם רשויות התעופה", אמר שוקי אלדר, סמנכ"ל רכש ולוגיסטיקה של התעשייה האווירית. "יצרנו מהפכה חדשנית וידידותית לסביבה בעולם התעופה המסחרי".
מערכת הטקסיבוט מעוררת עניין גם במקומות אחרים בעולם. בסוף שנת 2014 נחתם מזכר הבנות בין התעשייה האווירית וחברת TLD לבין חברת התעופה אייר פראנס, לבחינת הטקסיבוט בנמל התעופה שארל דה גול בפריס. מגעים מתקדמים נערכים עם חברות תעופה נוספות.
התעשייה האווירית פיתחה את הטקסיבוט משנת 2007, בשיתוף קבוצת TLD הצרפתית – החברה המובילה בעולם לייצור גוררי מטוסים וציוד עזר, ועם לופטהנזה LEOS ((Lufthansa Engineering and Operational Services - חברת השינוע הקרקעי של לופטהנזה. יצרניות המטוסים בואינג ואיירבוס תומכות בפרויקט באופן פעיל.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו