עולם חדש מופלא: מהפכת מטאברס מתקדמת בצעדי ענק

המיזם החדשני-חתרני, שמעניק חוויית מציאות מוחשית ומדומה, יאפשר לנו לקחת חלק בעולם וירטואלי שנראה כמו העתק של המציאות • אך לצד הקפיצה המשמעותית אל עבר העידן השלישי של האינטרנט, קיימות חולשות • מומחה בתחום: גניבות זהות והונאות ילכו ויגברו

עידן חדש בפתח. מטאברס, צילום: מטא

לפני 90 שנה יצא לאור הספר "עולם חדש מופלא", רומן דיסטופי של אלדוס האקסלי, שבין היתר, מתח ביקורת על הניסיון לשלוט במחשבות ובהתנהגות של אנשים באמצעות הטכנולוגיה. קשה לקבוע אם זו המטרה של מטא ושל החברות השותפות למיזם החדשני-חתרני שנקרא מטאברס (Metaverse), שמעניק חוויית מציאות מוחשית ומדומה, אך מה שבטוח - אנחנו בפתחו של עידן שבו יחל טשטוש גבולות בין העולם האמיתי לעולם הווירטואלי.

גבולות מציאות מטושטשים? משרדי מטא בישראל, צילום: מטא

דמיינו שאתם מבלים בהופעה של הלהקה האהובה עליכם בצד השני של העולם: שרים יחד איתם את השירים, נהנים מהמופע על הבמה, יוצרים אינטראקציה עם האנשים לידכם, וכל זה - כשאתם בכלל נמצאים פיזית בבית שלכם. או למשל ישיבת עבודה, כשהחלל הוא חדר ישיבות אינטראקטיבי, כאשר אתם רואים על ידכם את כל הנוכחים, מודעים למחוות הגוף שלהם (בניגוד לישיבות זום), ושומעים את כל הערות הביניים. אלו ועוד צפויים להיות חלק בלתי נפרד מחיינו בתוך עשור.

"עולם חדש מופלא": חידושי המטאברס // אילוסטרציה: מטא

"אנחנו בפתחו של העידן השלישי של האינטרנט. בתוך עשור מהיום לא נצרוך את האינטרנט בצורה שאנחנו צורכים עכשיו. זו התחושה של באמת 'להיות שם' בצורה אמיתית", מכריזה עדי סוֹפר-תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל, במהלך אירוע שבו הוצגו הדמואים השונים.

בין הפיתוחים, שחלקם כבר מיושמים בישראל בגרסה ראשונית, אפשר למצוא את ה-Meta Quest Pro, קסדה המאפשרת לשלב בין מציאות מדומה ורבודה (העתק של המציאות). נוסף על כך, ניתן להצביע על ה-Ray-Ban Stories, משקפיים חכמים ואופנתיים שניתן לצלם ולשתף בעזרתם תמונות וסרטונים, להאזין למוזיקה או לבצע שיחות טלפוניות. מדובר בשלב הבא של טכנולוגיות לבישות. המשקפיים שוקלים רק חמישה גרם יותר ממשקפי רייבאן רגילים.

בתוך כך, פלטפורמת Villa של היזם הישראלי עופר בהרב ליצירת עולמות מטאוורס במשקפי המציאות המדומה Meta Quest גייסה כ-500,000 משתמשים, שיכולים לקחת חלק בחוויות כמו ריחוף מעל התאום הדיגיטלי של ירושלים, רכיבה על אופנועי ים בתל אביב או טיסה בכדור פורח מעל דנוור, קולורדו.

ירושלים במשקפי המציאות המדומה Meta Quest // קרדיט: Villa

ברקע: חשש מגניבת זהות והונאות

עם זאת, מרצדים חששות של גניבת זהות, הונאות וטשטוש גבולות בין מציאות למציאות מדומה. למשל, תינוקות שנולדים היום ויגדלו אל תוך עידן המטאברס, עלולים להתקשות כאנשים בוגרים לעשות את ההפרדה בין המציאות הפיזית לבין ה"מציאות" במטאברס. 

"יש גם עניין של גניבת זהות. כשאני מטייל בעולם המטאברס על ה"זהות" של האווטאר שלי, אני פוגש ומתקשר שם עם כל מיני אנשים - על ידי הודעות, אימוג'י, גיף או מחווה אחרת. כשתוקף מדבר עם מישהו במטאברס או שולח לו הודעה, הוא יכעול לייצר חולשה שכל מי שמדבר איתו חזרה, מעביר לו את כל החשבון שלו, מעביר לי את ה-identity (זהות)", כך מסביר עודד ואנונו, ראש מחקר חולשות מוצרים בצ'ק פוינט.

"אם היום בפישינג הקלאסי אני שולח למישהו לינק או מייל זדוני כדי לדלות פרטים או להזיק, בעולם העתידי של המטאברס, אם מישהו שולח לי לייק או מחווה אחרת, המחווה יכולה להיות זדונית. הוא יכול להשתלט לי על החשבון ולהשתלט על זהות האווטאר. אתה לא תלחץ על לינק, אתה תיכנס לחנות מסוימת, לדוגמה, ואתה לא יודע מי בנה את החנות, יכול להיות שזו חנות זדונית וכל מי שנכנס אליה מותקף".

"בפתחו של העידן השלישי של האינטרנט". סופר-תאני, צילום: מטא

ההונאות ילכו ויגברו לדעתך?

"בטח. היום, כשאני רוצה לבצע הונאה אני צריך לשלוח אותה באי מייל, או הודעה ברשת חברתית או אפליקציה. רק ככה אני יכול לדוג אנשים. כשנהיה במטאברס, הכל דיגיטלי. אני לא תמיד אעצור לחשוב אם הבנאדם שמדבר איתי הוא בוט, אווטאר או אמיתי. האפשרויות להונאות יגדלו בצורה משמעותית", מסכם ואנונו.

בחודש יוני 2022 מטא הודיעה לראשונה על השקת כלי בקרה להורים במשקפי המציאות המדומה שלה, המאפשר לראות את כלל היישומים שבבעלות ילדיהם, לראות את רשימת החברים של ילדיהם ולחסום עבורם תכנים לא הולמים. החברה השיקה גם מרכז מידע חדש להורים שיעזור להם לדון על בטיחות עם בני הנוער. יש גם כלים שמאפשרים לאנשים להשתיק ולחסום אנשים אחרים שפוגשים ב-VR.

ומה עם מדינות "לא מחוברות"?

גיא מייבום, סמנכ״ל לקוחות וסטארטאפים במטא, מסביר: "המטרה שלנו היא להנגיש את המטאברס למיליארד אנשים תוך עשור. כדי לעשות את זה, נהיה חייבים לשפר משמעותית את יכולות החיבור לרשת ברחבי העולם. מחקרים שערכנו מצביעים על כך שכמעט מחצית מאוכלוסיית העולם עדיין לא מחוברת לאינטרנט, או מחוברת לאינטרנט ברמה נמוכה ולא מספקת. לכן, אנחנו ממשיכים להשקיע משאבים רבים בבניית תשתיות רשת ברחבי העולם".

"באפריקה, למשל, רק רבע מאוכלוסיית היבשת מחובר לאינטרנט. לכן הודענו כבר ב-2020 שאנו משקיעים בהרחבת תשתית האינטרנט באמצעות הכבל התת-ימי 2Africa. כשפריסתו תושלם, הוא יהיה הכבל התת-ימי הארוך ביותר בעולם ויספק קישוריות לשלושה מיליארד בני אדם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר