פארק סולארי, אילוסטרציה | צילום: אי.פי.איי

ממדבר סהרה ועד בריטניה: הפרויקט השאפתני לייצא אנרגיה סולארית בין יבשות

ארבעה כבלי חשמל במתח גבוה, שיימתחו לאורך 3,800 ק"מ מהחוף הדרומי של בריטניה, מתחת לים, אל חלקת מדבר במרכז מרוקו - יספקו מספיק אנרגיה כדי להפעיל שבעה מיליון בתים בריטיים עד 2030 • עם זאת, האיום מפני טרור על המתקנים מרחף באוויר

במפעל שיוקם בשנה הקרובה בתחנת הכוח בהאנטרסטון, סקוטלנד, מתכננים ליצור ארבעה כבלי חשמל בזרם ישיר ובמתח גבוה (HVDC), שיימתחו לאורך 3,800 ק"מ מהחוף הדרומי של בריטניה, מתחת לים, אל חלקת מדבר במחוז Guelmim Oued Noun שבמרכז מרוקו. ההערכה היא שהם יוכלו לספק אנרגיה כדי להפעיל שבעה מיליון בתים בריטיים ו-8% מצריכת החשמל הכוללת של בריטניה בעזרת 10.5 ג'יגה וואט של שמש ורוח, עד שנת 2030.

הקמת קווי מתח, ארכיון,

הטכנולוגיה אמנם קיימת מ-1954, כאשר שבדיה חיברה את האי גוטלנד לרשת היבשתית שלה, אך ההתקנה יכולה לארוך עשרות שנים. בשנות ה-90, הופיעה מערכת חדשה שהשתמשה בטרנזיסטורים דו-קוטביים של שערים מבודדים (IGBT), או מתגים אלקטרוניים. אלה אפשרו למפעילים לחקות את צורת גל המתח של מקור אנרגיה חזק עם זו של מקורות חלשים, כמו חוות שמש וחוות רוח. פרויקטי HVDC עדיין דורשים תקציבים אדירים, ולאלה נוספים אתגרים גאו-פוליטיים ואיומי טרור.

מקור האנרגיה - מהשמש במדבר סהרה, צילום: איי.אף.פי

נוסף על חיסכון אנרגטי, ייצוא אנרגיה סולארית בין מדינות שונות הוא גם הזדמנות כלכלית. חיבורי HVDC יעניקו לתושבים גישה למחירים הנמוכים ביותר. זה מספק יתרון עצום כאשר אירועים אזוריים, כמו פלישת רוסיה לאוקראינה, גורמים לעלייה במחירי האנרגיה.

זו אחת הסיבות לכך שבריטניה, שבה מחירי האנרגיה למגורים הם השניים בגובהם באירופה, הייתה בין המהירות לאמץ טכנולוגיית HVDC. כבלים קיימים מחברים את הרשת שלה עם אירלנד, צרפת, בלגיה, הולנד ונורבגיה. פרויקט חדש לחיבור עם גרמניה הגיע ליעד המימון שלו ביולי, והצעת החוק לאבטחת אנרגיה שעוברת כעת בפרלמנט תאיץ את יצירת פרויקטי HVDC על ידי מתן רישיונות רשמיים.

ללא תלות בפוטין או במלחמה באוקראינה, צילום: רויטרס

איך זה עובד? כל נתח של 20 ק"מ מהכבל מיוצר על ידי מתיחה של מוטות נחושת או אלומיניום לתוך חוט ברוחב 69 מ"מ. מסוע גורר את החוט לראשו של מגדל בגובה 180 מטר, שם ממיסים עליו מבודד במשך שלוש שעות. לאחר מכן יש לחבר את הנתחים של 20 ק"מ לכבל באורך 160 ק"מ. כבלי HVDC תת ימיים עדיפים על כבלים יבשתיים מכיוון שספינות יכולות לשאת הרבה יותר כבלים לנסיעה מאשר משאיות. הספינה ההיברידית תוביל 160 ק"מ לים בבת אחת - משאית יכולה לשאת רק ק"מ אחד. עם זאת, נזק בלתי צפוי בכל אחד מעשרות החיבורים של הכבלים עלול להוביל להשבתה ותיקון יקרים.

החשש: נזק של ארגוני טרור, צילום: רויטרס

החשש: מטרה של ארגוני טרור

מתקנים מעין אלו פגיעים גם מצד ארגוני טרור שונים, המעוניינים לחבל באספקת האנרגיה ובכך להציג הישג של פגיעה באספקת החשמל של מדינה מערבית, או יצירת נזק כלכלי לא מבוטל. כדי להתגבר על הפגיעה, המדינות צריכות להגדיל את הרשתות המקושרות ביניהן. כך, גם ארגון כמו אל-קאעידה לא יוכל להפיל רשת שלמה. נוסף על כך, קיימים איומי סייבר, כמו למשל הפסקות החשמל בהודו שנגרמו כתוצאה מחדירת סין לרשת שלה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...