מוניות מעופפות, משלוחי דואר באוויר ואספקת תרופות - ענף הרחפנים לקראת רתיחה

מדינות שונות בעולם מפתחות מערכות אוויריות כדי להתמודד עם העומס בכבישים • ומתי נראה את החידושים בישראל? כל הפרטים

עתיד התחבורה. רחפן , צילום: GettyImages

מספרם של כלי הרכב על הכבישים עולה מדי שנה ומחריף את בעיית עומסי התנועה. מדובר באתגר כבד למדינות רבות, מכיוון שהוא גורם מרכזי לפגיעה בפיריון העבודה: לא רק בזבוז זמן וכסף של האזרחים, אלא גם זיהום אוויר, עיכוב בהובלות ועוד.

משלוחי אוכל כבר עוברים באמצעות רחפנים בחלק מהמדינות, צילום: GettyImages

עצרו רגע ודמיינו שפתאום נעלמות צפירות המכוניות. אתם מסתכלים למעלה ורואים שמיים מלאים ברחפנים הנעים במהירות ובסנכרון מופתי. אתם מחזירים את המבט לקרקע ומולכם נוחתת מונית ללא טייס. הדלת נפתחת כלפי מעלה, אתם נכסים למונית והיא ממריאה לגובה, ומדלגת על הפקקים. זה אולי נשמע כמו תסריט בדיוני אך העתיד הזה כבר כאן. הכירו את המערכת לניידות אווירית עירונית (Urban Air Mobility).

"ענף המוניות האוויריות כבר נמצא בארה"ב בתהליכי התנעה. הוא ככל הנראה יהיה נפוץ בריכוזי אוכלוסיות צפופים במיוחד, היכן שמספר קטן של תחנות מוניות יכול לשרת כמות גדולה של אנשים. הענף הזה מצטרף לענף התחבורה הציבורית האווירית, שיסייע לעקוף העומס את הכבישים. מוניות אוויריות יכולות לרחף למרחק של עד 300 ק"מ, במהירות של 300 קמ"ש בגבהים של בין 400-200 מטרים. המוניות מונעות בעיקר באמצעות חשמל", כך מתאר יותם אברהמי, שעובד בין היתר עם US Deloitte כיועץ ומנהל פיתוח של תחבורה חכמה בניו יורק.

בקרוב בישראל? רחפן משלוח, צילום: GettyImages

נשמע רחוק? לא ממש. על פי ההערכות ייתכן וכבר בשנת 2026-2025, תושבים ביפן, דרום קוריאה ואוסטרליה יוכלו להזמין נסיעה במונית אווירית. ב-2027, לאחר האישורים הנדרשים, בארה"ב. סביר להניח שהמחיר לא יהיה נגיש לכל כיס, אך עם הזמן הוא יילך ויירד.

נוסף על כך, בניו יורק, דאלאס, צפון דקוטה, ובאריזונה כבר החלו להפעיל, באזורי ניסוי, את שוק מסירת החבילות האוטונומי (רחפן ללא טייס). בשנתיים האחרונות, בעקבות הקורונה, חלה עלייה משמעותית בשירותי המסחר האלקטרוני ברחבי העולם. עלייה זו, יחד עם עומס בנתיבי האספקה, הגדילה משמעותית את הביקוש לשירותי מסירה יעילים.

לא רק למטרות ביטחון: אילוסטרציה, צילום: GettyImages

בפרט, קיים צפי לגידול משמעותי בשוק זה. ישנן מדינות רבות בעולם שהשוק כבר קיבל אישורים רגולטוריים ומתקיימים משלוחי רחפנים. למשל, צפון אמריקה הייתה האזור הגדול ביותר בשוק משלוח חבילות הרחפנים בשנת 2020. לפי ההערכות, עד שנת 2030 כולנו נשכח משליחים ונתרגל לקבל משלוחי מזון, תרופות וקוסמטיקה באמצעות רחפן אשר יחנה אצלנו בבית.

מתי החידושים יגיעו לישראל?

בארץ כבר עמלים על תנאי הסף ועל הרגולציה להפעלת הרחפנים האוטונומיים. בתחילה, הם ישמשו עבור ריסוס חקלאי, תצפיות, צילום, ניטור, פיקוח ואבטחה לרבות תמיכה בעבודתם השוטפת של גורמי חירום והצלה.

בנוסף, הם ישמשו לאספקה דחופה ממרכזי לוגיסטיקה לבתי חולים מרוחקים. ראינו כבר משלוחים של גלידה בחוף מנטה ריי בתל אביב והעברת מוצרי רפואיים מבית החולים שיבא. בשלב הבא, רשות החדשנות תבצע יותר טיסות אוטונומיות לטווחים ארוכים יותר, עם משקלים כבדים יותר.  הפיילוט למערכת האוטונומית ייערך בישראל ב-2024 והמפעיל האווירי חייב להחזיק ברישיון מרשות התעופה האזרחית. לפרטים נוספים לחצו כאן. הענף של מוניות אוויריות בארץ יתעכב - בישראל טרם נעשו ניסויים בנושא.

עם זאת חשוב לזכור, שוק הניידות האווירית עתיד לסייע למדינות שונות להתאושש מההשפעות הכלכליות של מגיפת הקורונה, וליצור מנוע צמיחה לעולם כולו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר