בלוקצ'יין תשמש כאמצעי מעקב אחרי קובלט למצברי רכב - שלא נכרה על ידי ילדים

יצרנית המכונית הגרמנית עורכת ניסוי בשיתוף הזנק אנגלי שרוצה להשתמש ביכולות הרישום המדוייקות של טכנולוגיית המטבעות הווירטואליים, כדי לוודא שהקובלט המשמש למצברים אינו מגיע ממכרות בהם ישנה עבדות ילדים

רכב חשמלי של ב.מ.וו בתערוכת המכוניות של דטרויט , צילום: אי.פי.איי

יצרנית המכוניות ב.מ.וו עובדת עם הזנק לונדוני במטרה ליישם את טכנולוגיית המטבע בלוקצ'יין כאמצעי לוודא שהמצברים עבור המכוניות החשמליות של החברה יכילו רק קובלט ממקורות שאינם מתבססים על עבדות ילדים. 

המחצב קובלט נמצא כיום בכותרות, מאחר ושני שלישים מהאספקה העולמית שלו מגיעה מהרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, שבה כחמישית מהמכרות אינם מפוקחים, ובהם נהוגות שיטות של עבדות ילדים, אלימות ורצח. 

ארגון אחד החל בפרויקט משותף עם הכורים, שבו מיושמת טכנולוגיית הרישום בלוקצ'יין, כהוכחה שאינם משתמשים בילדים ככוח עבודה.  ההזנק, חברה בשם סירקולור, עובדת על ניסוי עבור ב.מ.וו., כדי למפות את מקורות הקובלט שנחשבים ל-"נקיים", המגיעים מאזורים כמו אוסטרליה או קנדה, כמו גם ייצור תעשייתי מפוקח בקונגו, לפי החברה. 

"אנחנו מאמינים שיש היגיון כלכלי להתחיל עם מקורות שאינם בעייתיים", אמר לרויטרס דאגלס ג'ונסון-פונסג'ן, מנכ"ל סירקולור. "ברגע שהמערכת שלנו תהיה מוכחת ופעילה בקנה מידה גדול, נוכל לטפל בסוגיות הקשות יותר, כמו המכרות הלא מפוקחים".

הניסוי, מוכיח שאפשר בעצם להצמיד לקובלט נקי מעבדות ברקוד ספציפי, ואז באמצעות רישומים של בלוקצ'יין, לעקוב אחריו לאורך כל שרשרת האספקה כדי לוודא שכל מי שמטפל במחצב אינו מנצל את עובדיו, כך אומר המנכ"ל.  עוד טוען ג'ונסון-פונסג'ן כי לשיטה זו יש פוטנציאל לחסוך עלויות פיקוח, אם כי הדבר עדיין דורש הוכחת התכנות כלכלית. 

ג'ונסון-פונסג'ן, מהנדס צבאי בעברו שגם שימש כחבלן ומסלק פצצות באזורים כמו סיירה לאון ובוסניה, ייסד את סירקולור במטרה להפחית את העלויות של ייצור רכב חשמלי, כדי להפוך את ייצורו לרווחי. 

דובר מטעם ב.מ.וו. השיב כי אין החברה יכולה להתייחס לנושא בשלב זה. 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר