בפוסט שפרסם אמש (רביעי) מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, התייחס לראשונה באופן פומבי לפרשה שפרצה בסוף השבוע, שבמסגרתה התגלה כי חברת מחקר בשם קיימברידג' אנליטיקה העבירה מידע אישי של 50 מיליון גולשים למטה הבחירות של טראמפ, שגם אותו החזיקה בניגוד להסכם שלה עם פייסבוק.
בפוסט, מודה צוקרברג שנעשו טעויות ביחס לקיימברידג' אנליטיקה וביחס לאלכסנדר קוגן, החוקר שעל בסיס האפליקציה שפיתח בשעתו נשאב המידע האישי.
צוקרברג ציין בפרסום כי מאז 2014, החברה מגבילה את היכולת של מפתחי אפליקציות לשאוב מידע אישי של משתמשי השירות. ברם, האפליקציה של קוגן פעלה טרם ההסכם הזה והוא חלק את המידע עם חברת המחקר המפוקפקת, בניגוד להסכם השימוש שלו. ב-2015, התגלה כי החברה מחזיקה עדיין במידע ופייסבוק דרשה ממנה למחוק אותו, ולכאורה, קיימברידג' אנליטיקה נענתה לבקשה.
אבל כפי שהתגלה בסוף השבוע, קיימברידג' אנליטיקה למעשה שיקרה לפייסבוק, והמשיכה להחזיק במידע, שעבר גם למטה הבחירות של טראמפ, והיה עשוי להיות בעל השפעה על תוצאות הבחירות לנשיאות של ארצות הברית בשנה שעברה.
צוקרברג הודה כי לא נעשו מספיק צעדים, וכעת החברה עומדת לנקוט בצעדים חמורים כדי להציל את תדמיתה ואת המניה הצוללת, אחרי שהפרשה עוררה על פייסבוק את זעמם של מחוקקים, גופי פיקוח ברחבי העולם וגם של משקיעים.
בין הצעדים שפירט צוקרברג, פייסבוק תערוך בדיקה מקיפה של כל האפליקציות שפעלו בפייסבוק טרום הגבלת המידע ב-2014. מפתחים שיימצא כי עשו שימוש לרעה במידע שנמסר להם מהמשתמשים, יסולקו וייחסמו מהשירות, והגולשים שהמידע שלהם נאסף יקבלו הודעה מפייסבוק. מפתחים שיסרבו לביקורת – יסולקו אף הם.
בנוסף ציין צוקרברג כי החברה תגביל אוטומטית גישה למידע של אפליקציות שבהן לא עשיתם שימוש מעל לשלושה חודשים, וכי המידע שיימסר לאפליקציות יוגבל לתמונת פרופיל, שם וכתובת מייל. עוד תציב החברה את כלי ניהול הגישה לאפליקציות בראש פיד החדשות, כדי להעלות את המודעות של משתמשים לאפליקציות והמידע שהן אוספות עלינו. צוקרברג ציין שצעדים נוספים ינקטו בימים הקרובים, אך לא פירט מה הם.
פרשנות
בגדול, המהלך של פייסבוק הוא בבחינת מעט מדי, מאוחר מדי. המהלך הגורף והאגרסיבי אחרי ימים שהחברה ובכיריה מילאו פיהם מים ביחס לפרשה החמורה ולא נתנו מענה מספק למחוקקים ולאנשים המודאגים, נראה כעת כצעד הנובע מפאניקה. כמובן, יש להוסיף על כך את הזלזול המתמשך וההתעלמות הכללית של פייסבוק מתלונות של משתמשים, והיעדר מענה ראוי לתלונות הגולשים ביומיום.
המהלך שצוקרברג הכריז עליו הערב, הוא בבחינת פלסטר על פצע עמוק ומדמם. פייסבוק צריכה לעשות חשבון נפש מהותי ולבחון לעומק את היחס שלה לגולשים ולמידע שהם משתפים – שכן, כולנו, כל משתמשי פייסבוק, הם המוצר שהחברה מוכרת, ועד כה היחס למידע הפרטי והרגיש שלנו, שרובו נמסר מרצון, היה מזלזל ואדנותי. אם צוקרברג באמת מאמין ב"בניית קהילה" כפי שהצהיר הערב ולא רק ברווחים, כדאי שפייסבוק תתחיל להקשיב למשתמשים, ולשנות את הגישה הבסיסית שלה כלפי המידע בעל האופי האישי שהיא מאחסנת – ומוכרת.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו