חי לפני 300 מיליון שנה: נמצא החרק הקדום הגדול ביותר בהיסטוריה

לראשונה אי פעם נמצאו במאובן עתיק שני ראשים שלמים של חרק קדום וענק בשם ארתרופלאורה • הוא הגיע לאורך של 2.6 מטרים ומשקל של 45 ק"ג, מה שהופך אותו לפרוק הרגליים היבשתי הגדול ביותר שהתהלך על פני כדור הארץ

הארתרופלאורה, פרוק רגליים שחי לפני כ-300 מיליון שנה. צילום: AP

תגלית חדשה באתר מאובנים בצרפת עשויה לפתור חידה אבולוציונית עתיקה שהעסיקה פליאונטולוגים זמן רב. לראשונה בהיסטוריה, נמצאו במאובן עתיק שני ראשים שלמים של חרק קדום וענק בשם ארתרופלאורה, פרוק רגליים שחי לפני כ-300 מיליון שנה. ממצא זה מספק מידע חיוני על אחד היצורים המסתוריים ביותר בהיסטוריה של כדור הארץ.

הארתרופלאורה, שחי בתקופת הקרבון והפרם לפני 290 עד 346 מיליון שנה, היה יצור מרשים בגודלו. הוא הגיע לאורך של 2.6 מטרים ומשקל של 45 ק"ג, מה שהופך אותו לפרוק הרגליים היבשתי הגדול ביותר שהתהלך אי פעם על פני כדור הארץ. עד כה, מיקומו המדויק באילן היוחסין האבולוציוני היה נושא למחלוקת בקרב מדענים שונים.

החידה האבולוציונית סביב הארתרופלאורה נבעה מהעובדה שליצור זה היו מאפיינים המשותפים הן למרבי הרגליים והן לרבי הרגליים. הפיצול בין שתי המשפחות הללו התרחש הרבה לפני הופעת הארתרופלאורה, מה שהקשה על המדענים לקבוע את שיוכה המדויק. עד לתגלית הנוכחית, לא נמצאו מאובנים של ראש היצור, מה שמנע מהחוקרים לבחון את מבנה העיניים והלסת שלו.

התגלית החדשה חשפה שני ראשים שלמים של הארתרופלאורה // רויטרס

התגלית החדשה, שזוהתה באמצעות סריקת CT של הסלע בו נמצאו המאובנים, חשפה שני ראשים שלמים של הארתרופלאורה, כולל עיניים ולסת תחתונה. אולם, במקום לספק תשובות חד-משמעיות, הממצאים החדשים העלו שאלות נוספות ומפתיעות.

הממצאים הראו כי לארתרופלאורה היו עיניים בצורת גבעולים מעל הגוף, תכונה האופיינית לסרטנים, ולסתות קטנות הדומות לאלו של מרבי הרגליים. מאידך, מבנה הגוף הכללי שלו דומה יותר לזה של רבי הרגליים. שילוב זה של תכונות יצר תמונה מורכבת ומבלבלת, המקשה על סיווגה המדויק של החיה.

חוקרים מציעים מספר השערות להסבר הממצאים המפתיעים. אחת התיאוריות גורסת כי הארתרופלאורה אולי החלה את חייה במים ועלתה ליבשה בשלב מאוחר יותר, מה שעשוי להסביר את העיניים הגבעוליות. עם זאת, מיכאל לריטייה, פליאונטולוג מאוניברסיטת ליון, שעמד בראש המחקר, מודה כי "העיניים הגבעוליות האלו נותרו בגדר תעלומה גדולה".

למרות שהתגלית לא פתרה את כל השאלות סביב הארתרופלאורה, היא מספקת מידע חיוני שעשוי לסייע בהבנת התפתחות המינים ולשפוך אור על האבולוציה של פרוקי הרגליים הקדומים. המחקר הזה מדגיש את החשיבות של המשך החיפוש אחר מאובנים ואת הפוטנציאל של טכנולוגיות חדשות, כמו סריקות CT, בחקר העבר הרחוק של כדור הארץ.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר