הצד האפל של הכדורגל: בעקבות הכסף והשחיתות בקופה אמריקה

בעשור הקודם התפוצצה בקול רעש גדול אחת השערוריות המסעירות בהיסטוריה של הכדורגל • חקירה חשאית חובקת עולם שניהל ה-FBI הובילה למעצרם של עשרות בכירים בפיפ"א ובקונפדרציית הכדורגל של דרום אמריקה • כיום נראה ששני הארגונים התנקו, אבל עדיין כל פעולה שלהם מעוררת חשד • הסיפור המלא

גביע הקופה אמריקה. צילום: אי.פי.אי

משחקי הקופה אמריקה יצאו בסוף השבוע האחרון לדרך ובאופן טבעי טורניר היורו מושך יותר תשומת לב, וזה נכון גם בהיבטים שלא בהכרח נוגעים לכדורגל במובן הקלאסי. בשנת 2010 פתחה סוכנות ה-FBI חקירה בנוגע לשחיתות בפיפ"א, דווקא מארה"ב, מדינה שבה כדורגל הוא לא ענף מוביל.

החקירה הארוכה שבוצעה, תוך הצבת מטרה של אישום בפשע מאורגן מאסיבי, הובילה למעצרם של עשרות בכירים מתוך הוועד המנהל של הארגון, חברות שיווק זכויות שידור ואגדות כדורגל מהצד הניהולי מכל רחבי העולם. המעצרים הראשונים בוצעו בציריך בשנת 2015 בעקבות עבודת מטה מאסיבית שכללה מעקב אחרי כספים, האזנות סתר בעזרת משתפי פעולה מתוך הארגון ומחקר מעמיק. הכל תחת מעטה סודיות שנחשף, מבחירה, רק ביום ביצוע המעצרים. לפניכם הסיפור המלא.

קונפדרציית הכדורגל של אמריקה הדרומית, CONMEBOL, היא הוותיקה מבין שש הקונפדרציות של פיפ"א, ונכון לשנת 2022 היא מכניסה רווחים בשווי 455 מיליון דולר בשנה. טורניר הדגל שלה, קופה אמריקה, נחשב לטורניר יחסית כושל מבחינה עסקית עד לכניסתו של מנהל השיווק הברזילאי, חוזה חווילה, לתמונה, כשקנה את זכויות השידור בשנת 1991.

בהמשך הואשם חווילה והורשע במתן שוחד לפיפ"א, בתחילה במאות אלפי דולרים ובהמשך במעל מיליון דולר. כמו כן, מסמכי בית המשפט הראו שהרווח של החברה בבעלותו, טראפיק, מקופה אמריקה צמח מ-9.9 מיליון דולר ב-2001 ל-29.1 מיליון דולר שש שנים מאוחר יותר. דמי השוחד כללו את זכויות השידור לעוד מספר טורנירים דרום אמריקאים.

כדור השלג כולו התחיל דווקא ב-CONMEBOL, ולאחר שיתוף פעולה של חווילה עם הרשויות החקירה התחילה להתקדם. על פי הודעת משרד המשפטים האמריקני, כתב אישום בן 47 סעיפים שהוגש בשנת 2015 כלל 14 נאשמים במעשי סחיטה, הונאה וקנוניות להלבנת הון. בין הנאשמים היו שני סגני נשיא פיפ"א והנשיאים המכהנים והקודמים של הקונפדרציה של התאחדות הכדורגל של צפון, מרכז אמריקה והקריביים (CONCACAF), ג'פרי ווב וג'יי וורנר.

"כתב האישום מצביע על שחיתות משתוללת, מערכתית ושורשית הן בחו"ל והן בארה"ב", אמרה התובעת הכללית לורטה לינץ'. "היא משתרעת על פני שני דורות לפחות של פקידי כדורגל אשר, כפי שנטען, ניצלו לרעה את עמדותיהם כדי להבטיח לעצמם מיליוני דולרים בתשלומי שוחד ובונוסים".

על פי מחקר שביצע העיתונאי קן בנסינגר אודות החקירה, ה-FBI בחר לבצע אותה תחת אישום RICO, חוק שמיועד להרשעת גופי מאפיה, מסלול סיזיפי שבאמצעותו ניתן היה להרשיע את פיפ"א כארגון פשע. חווילה שיתף פעולה עם הרשויות במשך 19 חודשים לטובת העניין. הוא מת בשנת 2018 בגיל 74 לאחר שנגזר עליו להעביר לרשויות החוק מעל ל-151 מיליון דולר.

עדותו נחשבה לדרמטית וסייעה להרשיע בכירים בפיפ"א ובקונפדרציות נוספות. בסיומה של החקירה הוגשו כ-40 כתבי אישום, בעוד רבים מהנאשמים הודו באשמה לאחר שארה"ב ניהלה מאמצי הסגרה למדינה מול חלקם. בשנה האחרונה שוחרר מהכלא נשיא ה-CONMEBOL לשעבר חואן אנחל נאפוט לאחר שריצה 4 שנות מאסר. הוא הורחק מעולם הכדורגל לצמיתות בשנת 2019.

הפעילות של חווילה נרמלה את השחיתות ששימשה להרחקת תחרות עסקית. היא גם היוותה בסיס לפעולות דומות בקרב בכירים נוספים. פיפ"א התנערה מרוב רובם של אלו שנחשדו בשחיתות בארגון, אך שאלות עולות תדיר בנוגע לאופן קביעת המארחות והעננה עודנה קיימת לאחר כל פעולה. שתי טורנירי המונדיאל האחרונים היו רצופים בחשדות בנוגע לתשלומים שהועברו בתמורה לאירוח האירוע על ידי רוסיה וקטאר, חשדות ששניהן ממשיכות להכחיש בתוקף.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

הכסף של CONMEBOL ממשיך להתגלגל ולאחר שנחתם הסכם עם ה-CONCACAF ארבע מנבחרותיה משתתפות בטורניר קופה אמריקה הנוכחי. על פי Yahoo Sports, התאחדות הכדורגל האמריקנית הרוויחה לא פחות מ-80 מיליון דולר מהטורניר של 2016 שציין 100 שנה לקונפדרציית הכדורגל של אמריקה הדרומית. המנצחת בטורניר הנוכחי תזכה ב-16 מיליון דולר וסגניתה תזכה ב-7 מיליון דולר. יש לקוות שהפעם הכסף יתחלק בצורה הגיונית, שלא להגיד חוקית, בתום הטורניר. המוניטין של פיפ"א תלוי בזה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר