"אנחנו בגרמניה רואים את הסבל שלכם, ותומכים בכם"

משלחת ובה נציגים מקבוצות הבונדסליגה הגיעה לביקור בארץ לקראת יום השואה • אחד מהם הוא ארנה שולץ מוורדר ברמן - הקבוצה הכי פרו-ישראלית מאז טבח 7 באוקטובר - שאומר בראיון ל"ישראל היום": "לי ולדור שלי אין חלק באשמה של מה שעשו הסבים שלנו, אבל יש לנו חלק באחריות שזה לא יקרה שוב אף פעם"

מכבי ברלין חוגגת עלייה לגמר הגביע הברלינאי

גם כעת, שבעה חודשים לאחר טבח 7 באוקטובר, הכדורגל הגרמני ממשיך להיות אי של יציבות בתמיכה המתערערת בישראל, תמיכה שממוקדת במגרשי הספורט, אבל את השלכותיה קשה לתחום לזירה אחת. החל מ־8 באוקטובר הביעו רבות מקבוצות הבונדסליגה תמיכה חד־משמעית בישראל, וזאת בניגוד לקבוצות כדורגל מליגות מובילות אחרות בעולם, כמו למשל הליגות באנגליה ובספרד.

אחת הסיבות המרכזיות לכך היא העובדה שבגרמניה לאוהדים יש רוב מובנה באחזקת הבעלות על הקבוצה (מודל שמכונה "50%+ מניה"), מה שבעצם מאפשר להם להביע את דעתם לגבי אירועים חברתיים המתרחשים מחוץ למגרש, בעוד בליגות אחרות מדובר בבעלות פרטית והרבה מאוד אינטרסים כלכליים שמנעו מראשי הקבוצות להביע דעה בנושא, ואלו שהביעו דעתם, לא בהכרח תמכו בישראל.

אירועי התמיכה בכדורגל הגרמני כללו מחוות מרגשות - מדקת דומייה במגרשים לאחר הטבח, דרך אירוח נפגעי 7 באוקטובר מצד הקבוצות הבכירות ביותר (באייר לברקוזן, באיירן מינכן, בורוסיה דורטמונד) ועד שלטים שעליהם הכיתוב "לעולם לא עוד" שנתלו על ידי קהלים שונים. קבוצות רבות פעלו לעורר מודעות למצבם של החטופים, ונקטו עמדה פרו־ישראלית.

תמיכה בלתי מתפשרת. השלט של אוהדי ורדר ברמן הקורא להחזרת החטופים, צילום: מתוך X

אחת הקבוצות האקטיביות ביותר בתמיכתה בישראל, אם לא הפעילה מכולן, היא ורדר ברמן, שפועלת ללא הרף לעורר מודעות למצבם של החטופים הישראלים. "עברו כמה שעות עד שהבנו עד כמה גדול האירוע, פתאום חלק מהאוהדים של הקבוצה הבינו שיש אנשים שהם מכירים שנפגעו, פתאום ראינו מראות קשים מאוד מסרטונים שעברו בקבוצות הווטסאפ, הבנו שיש כאן אירוע בסדר גודל שלא יכולנו לחלום עליו", מספר בראיון בלעדי ל"ישראל היום" ארנה שולץ (30), הממונה מטעם ורדר ברמן על היחסים עם האוהדים ועל המלחמה באפליה ובאנטישמיות.

שולץ מוסיף לשחזר וקשה שלא להצטמרר מדבריו: "אוהדי הקבוצה נכנסו להלם. יש לנו כמה קבוצות אוהדים, אחת מהן בקשרי חברות עמוקים עם מכבי חיפה, ואחרת עם הפועל ירושלים. כשכמה מאוהדי הקבוצה שמעו שהירש גולדברג פולין שהוא אוהד הפועל ירושלים וכמה מהאוהדים הכירו אותו אישית, ושענבר היימן שהיתה אוהדת מכבי חיפה, מוגדרים כחטופים, הם נכנסו לשוק והתגייסו למענם ממש מ־8 באוקטובר. מאז אנחנו בתוך המאבק הזה להחזרת החטופים".

יותר ממועדון, הרבה יותר

במסגרת המאבק להעלאת המודעות למצבם של החטופים והתמיכה בישראל, החלו אוהדי ברמן לשתף את התמונות של הירש גולדברג פולין וענבר היימן ז"ל ברשתות החברתיות, מהלך שיצר תהודה גדולה לגבי מה שקורה בישראל. לאחר שנודע על הירצחה של ענבר היימן בשבי בעזה, נערך טקס לזכרה, והאוהדים והקבוצה עצמה תרמו כסף למשפחות של הירש וענבר כדי לסייע להן במאבק להשבתם.

נוסף על כך, קבוצת אוהדי ורדר ברמן בישראל הוזמנה למשחק בגרמניה והנציגה שלהם דיברה בפני כל האצטדיון והודתה על העזרה. רק בשבועות האחרונים הוקרן סרטון עם אמירת תודה של רייצ'ל גולדברג פולין, שהודתה לאוהדי ברמן על התמיכה במשפחה ובהחזרת בנה הירש. "הווידאו של רייצ'ל העניק הזדמנות להראות שהדברים שאנחנו עושים בוורדר ברמן והמאמץ של האוהדים לשמר את סוגיית החטופים הם אפקטיביים ומועילים לאנשים. כשהיא אמרה תודה בסרטון בפני כל הקהל הביתי, כולם הבינו עבור מה הם מתגייסים", מסביר שולץ.

אוהדי ורדר ברמן בשלט לזכר החטופה ענבר היימן ז"ל, צילום: Getty Images

בניגוד למדינות אחרות, הפעולות שלכם ושל מועדונים נוספים יצרו מודעות גדולה בקרב אוהדי הכדורגל הגרמני, ומדובר פה על עשרות מיליוני גרמנים. האם לדעתך הדבר השפיע מחוץ גם לגבולות הכדורגל?

"בהחלט. אני חושב שהמעשים שלנו מראים לפוליטיקאים בגרמניה ובעולם כולו שמדובר בנושא חשוב שצריך לדבר עליו ושאסור להפסיק לדבר עליו עד שכל בני הערובה ייצאו לחופשי. כמועדון כדורגל אנחנו חלק מהחברה, ובמדינה דמוקרטית יש לנו הזדמנות לדבר על נושאים שמעבר לכדורגל ולעורר מודעות לנושאים חשובים באמת, ובכך לעודד פוליטיקאים לשים לב לנושאים אלו. במקביל, מה שמאוד חשוב עבורנו במועדון הוא לעורר סולידריות".

"את הראיון הזה אני לא עושה כדי שיחשבו שאני 'מגניב', אני מתראיין כדי להגיד לכם, לישראלים, שאנחנו בגרמניה רואים מה קורה אצלכם, את הסבל שלכם. אנחנו רואים מה קורה באוניברסיטת קולומביה, אנחנו רואים את האנטישמיות העולה, ואנחנו מבינים שזה לא בסדר ואנחנו תומכים בכם".

חקר את העבר המשפחתי. ארנה שולץ בכיכר החטופים, צילום: שחר עזרן

העבר הנאצי במשפחתו

ארנה שולץ הגיע לישראל לקראת יום השואה יחד עם שורה של בכירים במועדוני הכדורגל הגרמניים, כולל אנשי צוות בהתאחדות. מדובר בביקור בן כמה ימים אשר אורגן על ידי הקונגרס היהודי העולמי (WJC) בשיתוף עם ליגת הכדורגל של גרמניה (DFL). ב־WJC הדגישו כי "ביקור זה מדגים את המאמצים המשותפים של קהילת הספורט העולמית להילחם באנטישמיות ולטפח תרבות של זיכרון וחינוך. באמצעות ביקור זה, המשלחת שואפת לעורר פעולה ולקדם את המסר של סובלנות והבנה ברחבי עולם הספורט ומחוצה לו". הקונגרס היהודי העולמי כבר ביצע בעבר פעולות מוצלחות יחד עם ההתאחדות הגרמנית ועם קבוצות מובילות בגרמניה, כמו למשל בחודש ינואר, אז תרמה בורוסיה דורטמונד ציוד לקבוצת "שועלי כפר עזה".

המשתתפים במשלחת הנוכחית מגיעים מקבוצות כמו דורטמונד, הופנהיים, קלן, שאלקה, סט. פאולי, נירנברג ועוד. הם נפגשו עם קרובי משפחה של החטופים המוחזקים בעזה, ישתתפו בטקס יום השואה ביד ושם, יבקרו בכפר עזה ובבית הקברות לרכב "תקומה". "אנחנו כאן קבוצה מעניינת של אנשים שכולם קשורים לכדורגל ומחזיקים בתפקידים מגוונים במועדונים. עבורנו מדובר במסע בעל משמעות רבה, שמבהיר לנו עוד קצת עד כמה חשוב שנבצע צעדים נוספים לסייע להחזרת החטופים ולהמשיך להיאבק באנטישמיות, ועצם זה שהוא מתקיים ביום השואה, שהוא יום מאוד משמעותי, ובהתחשב בעבר של גרמניה - רק מחזק את הרצון לעשות עוד", אומר שולץ.

גם למשפחתו של שולץ יש עבר הקשור לגרמניה הנאצית. סבו מצד אמו היה לוחם שאימן את כוחות הוורמאכט, בעוד סבו מצד אביו שירת באס.אס ולאחר מכן באושוויץ ואימן את שומרי המחנה. "במשפחה שלנו דיברו אמנם על העבר הנאצי של הסבים שלי, אבל לא ידעתי בדיוק מה הם עשו. על התפקיד שסבי מצד אבי ביצע גיליתי רק לאחר שאבי הלך לעולמו, לפני כעשר שנים", מספר שולץ, שמדגיש כי מבחינתו מדובר בפריט מידע שלא באמת שינה בו משהו. "גיליתי את העבר ההיסטורי בגיל 20 כשאני כבר אדם בוגר שדעותיו מעוצבות, המתנגד באופן החריף ביותר לכל גילוי גזענות, אפליה ואנטישמיות. ועדיין, העבר של הסבים שלי סקרן אותי, אז הלכתי וחיפשתי בארכיונים וגיליתי שלמרות שגדלנו על זה שלסבי לא היה חלק משמעותי במלחמה, האמת היא שהוא שירת באושוויץ, ודי ברור שהוא ידע בדיוק מה קורה שם ואף היה חלק אקטיבי בדברים הנוראים שהתרחשו במחנה ההשמדה".

"התפיסה שלי היא שלי ולדור שלי אין חלק באשמה של מה שעשו הסבים שלנו, אבל יש לנו חלק באחריות שזה לא יקרה שוב אף פעם. לא הכרתי את הסבים שלי ואין לי יכולת להשפיע על מעשיהם בעבר, אבל יש לנו יכולת להשפיע על החברה שלנו בהווה ובעתיד, ובזה אני מרוכז מאז היותי ילד, עוד לפני שידעתי בכלל על ההיסטוריה המשפחתית. מה שמניע אותי זה המוסר והערכים שגדלתי וחונכתי עליהם ואשר דוחים כל מופע של גזענות ואנטישמיות. אני תומך בהשבת החטופים ובמלחמה נגד אנטישמיות לא בגלל מה שקרה בעבר, אלא כי אני חושב שזה הדבר הנכון לעשות היום בשם ערכים אוניברסליים".

ארנה שולץ עם המשלחת מגרמניה, צילום: שחר עזרן

אילו דברים אתה לוקח איתך מהמסע הזה?

"לספורט יש חשיבות אדירה בהגעה ללב של אנשים, הוא מאחד אותנו ודרכו אפשר להעביר מסרים. דיברנו בימים האלה עם משפחות של חטופים וראינו כמה הם שמחים על מה שאנחנו עושים וכמה זה חשוב שאנחנו ממשיכים לעורר מודעות לחשיבות החזרתם של החטופים. מאוד ישמח אותנו אם נצליח להמשיך בכך. אנחנו אסירי תודה שהוזמנו לכאן לקראת יום השואה, זה מיוחד מאוד עבורנו, ללמוד על כל מה שקרה בשואה וכמה חשוב לדבר על האסון הזה וללמוד מההיסטוריה כדי לבנות עתיד טוב יותר ולא לחזור על מה שקרה. בכל 27 בינואר, ביום השואה הבינלאומי, כל קבוצות הכדורגל בגרמניה תולות באנרים עם הכתובת 'לעולם לא עוד'. 7 באוקטובר לימד אותנו ש'לעולם לא עוד' זה עכשיו וצריך לבצע פעולות בשטח כדי למנוע עכשיו את חזרתה של ההיסטוריה".

רבים מאוהדי הכדורגל בישראל התרגשו מאוד מהמחוות שעשיתם, מה תרצה למסור להם?

"מאוד משמח אותי לשמוע שזה נותן לכם כוחות. בעבר קיבלתי לא מעט הודעות מאוהדי כדורגל בישראל שהתרגשו מהמחוות שעשינו. האמת היא שכשהגענו לישראל חיכו לנו בשדה התעופה אוהדי ורדר ברמן בישראל בראשות בת חן, שהיא ראש חוג האוהדים, וזה היה מאוד מרגש שקיבלו ככה את פנינו. אנחנו נמשיך כל הזמן להזכיר שצריך להחזיר את בני הערובה, ואנחנו בוורדר ברמן נמשיך כל הזמן להילחם באנטישמיות".

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
ארנה שולץ עם אוהדי ורדר ברמן בישראל, צילום: שחר עזרן
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר