פה זה לא וושינגטון: דני אבדיה סוף סוף מגיע למועדון רציני ב-NBA

פורטלנד אמנם מדשדשת בתחתית כמו הוויזארדס, אך בניגוד אליהם, לקבוצה החדשה של הישראלי יש היסטוריה של הצלחות ושאיפות להתקדם • הבעת האמון, התפקיד שהוא צריך לסגל לעצמו, ההשוואה לעמרי כספי והבשורה הטובה לישראלים • סיכום הטרייד המפתיע

דני אבדיה מדבר לאחר נחיתתו בישראל/ צילום: שמואל בוכריס

דראפט ה-NBA הלילה (בין רביעי לחמישי) הכניס כמות גדולה של כישרון חדש לליגה, אך את חובבי הכדורסל הישראלי עניין דבר אחד - הטרייד של דני אבדיה. אחרי ארבע עונות בוושינגטון, הפורוורד הישראלי נשלח בעסקה מפתיעה לפורטלנד טרייל בלייזרס, שלמעשה זהו הטרייד הכי בולט שבוצע בליל הדראפט. לפני שהתקופה של אבדיה במדי הבלייזרס יוצאת לדרך, הנה כמה נקודות על העסקה.

היתה בעיה אובייקטיבית לא קטנה במהלך עונת ה-NBA האחרונה להעריך את השיפור הסטטיסטי הניכר של דני אבדיה. למה? כי וושינגטון קבוצה גרועה, מאוד גרועה. גם קבוצות מאוד גרועות קולעות את ה-100-110 נקודות שלהן ומישהו צריך לקלוע אותן, כפי שאבדיה הרבה לעשות במהלך העונה. אין דרך אמיתית לדעת אם שחקן עם נתונים יפים בקבוצה רעה שייך לרמה של "שחקן מועיל לקבוצה שרוצה לעבור סיבובים בפלייאוף".

 

עכשיו באה פורטלנד, עדיין לא קבוצת פלייאוף, ואמרה שלדעתה הוא שייך לרמה הזו. היא נתנה את עבורו את מלקולם ברוגדון, שחקן מאוד ראוי, והחשוב הוא שאבדיה במרכז העסקה. הוא לא התמורה, אלא קבוצה יזמה אותה עבורו. אז לפחות מקבל החלטות אחד בליגה הזו החליט שהוא שווה לו נכסים. הבלייזרס גם הוסיפו הרבה בחירות דראפט. אבל יש ירידה דרמטית בערך של בחירות דראפט עתידיות כרגע בשוק השחקנים. אפשר לראות את זה בעסקת מיקל ברידג׳ס לניקס.

הג'נרל מנג'ר ג׳ו קרונין מנהל את פורטלנד שלוש שנים. עיקר הפעילות שלו היתה לרוקן את הקבוצה וצבירת נכסים לשם בניה מחדש עבור מאמן מבטיח מאד, צ׳ונסי בילאפס. דמיאן לילארד, סי ג'יי מקללום וג'וש הארט הם כמה מהשמות היותר גדולים שהקבוצה שלחה לדרכם. עכשיו מתחיל שלב הבניה ואבדיה הוא הרכישה הראשונה בתהליך הזה. מחמאה גדולה שאבדיה יצטרך להצדיק.

איך הוא יצדיק את הקרדיט? בעיקר כפליימייקר נוסף. פורטלנד מאמינה שהקו האחורי שלה - סקוט הנדרסון ואנפרני סימונס ייתן לה הרבה נקודת. אבדיה יצטרך למצוא את המקום שלו לצידם.

דני אבדיה. צריך להצדיק את הקרדיט בקבוצה החדשה, צילום: AFP

עמרי כספי עשה קריירת NBA לא רעה במגרש אבל קטסטרופלית מבחינה כלכלית. הוא מעולם לא מקסם את ערכו, לא היה פנוי כשערכו הספורטיבי היה בעלייה ולא היה מיועד לחוזה חדש בכמה תקופות בהן היתה נסיקה כללית בגובה החוזים. כספי עשה כל מה שצריך ויותר כדי לשרוד עשור בליגה הזו. נדמה שלא שם תשומת לב מספקת על הצד הכלכלי.

לעומת זאת, הסוכנים של דני אבדיה חדים מאוד. הם חתמו עם וושינגטון הסכם מבריק. 55 מליון דולר מועילים כמובן לכל משק בית בישראל, אבל לפעמים חוזה כזה מציב אותך בעמדה בה אתה יקר מדי בשוק השחקנים. עם זאת, היתרון לקבוצות שיעסיקו את אבדיה במהלך החוזה הוא שהוא מרוויח בכל שנה פחות מבעונה הקודמת. שנת החוזה האחרונה שלו היא על "רק" 11 מליון דולר.

זה משתלב מצויין לתכנית של קבוצה בבנייה. אבדיה מצטרף, איתו רוקי מאוד מבטיח שנבחר בדראפט, אלוף המכללות דונובן קלינגן מקונטיקט שמתנשא לגובה 218 סנטימטרים. קלינגן בינתיים ירוויח משכורת רוקי. בנקודה בה הקבוצה תשתפר והצעירים ממנו יקבלו חוזים משופרים, אבדיה יהיה עול קטן יותר על תקרת השכר. במקרה הרע, הוא עדיין אטרקטיבי לעסקה. קבוצות NBA שונאות להעלות משכורות. הן מאוהבות במעט המקרים של חוזה בירידה.

עמרי כספי במדי ממפיס. לא הצליח כלכלית בעוד אבדיה השיג את החוזה הגדול, צילום: // רויטרס

נציין גם את העובדה שמדובר בשעות נוחות יותר לצופים בישראל, שכן פורטלנד נמצאת בחוף המערבי. זו 4. עיר נהדרת ומאוד רגועה והסביבה נהדרת. מקום אידיאלי להעביר בו את מלחמת האזרחים הקרובה באמריקה.

לסיכום, בגלל תקרת השכר ושאר מנגנוני השוויוניות אנחנו לא נוטים לחלק את קבוצות ה-NBA לגדולות וקטנות כפי שאנחנו עושים בכדורגל, אבל עדיין יש מועדונים עם תרבות ארגונית וכאלו שלא. פורטלנד טרייל בלייזרס הם ארגון רציני. הקבוצה נהנית מאהדה פנאטית בעיר בה אין קבוצות בייסבול או פוטבול בכירות. היא בונה עצמה שוב ושוב אל הרמות התחרותיות הגבוהות - עידן קלייד דרקסלר, עידן ארווידאס סאבוניס, עידן דמיאן לילארד - גם אם לא הושגו דגלי אליפויות נוספים על זה של ביל וולטון ב- 1977. המועדון תמיד שואף לתחרותיות. וושינגטון לא. ברוך הבא ל-NBA דני אבדיה.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
מציאות חדשה. דני אבדיה, צילום: USA TODAY Sport
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר