החבטה הקטלנית של אגדת הטניס נגמרה במוות על המגרש

סטפן אדברג זכה בשישה טורנירי גרנאד סלאם, אבל הוא אף פעם לא ישכח את הרגע המצמרר שכמעט גרם לו לפרוש בגיל 17 • הפעם האחרונה בה נבחרת ישראל בכדורסל זכתה בתואר בינלאומי • והזהב האולימפי הראשון של אפריקה • המדור ההיסטורי

ורטהיים ואדברג רגעים לאחר הטרגדיה. צילום: GettyImages

חבטת הטניס הקטלנית בהיסטוריה (10.9.1983)

אחד הרגעים הבלתי נתפסים והמזעזעים שהספורט הלבן ידע מעולם ארע השבוע לפני 41 שנה, במהלך אליפות ארה"ב הפתוחה. טניסאי הצמרת השבדי סטפן אדברג היה אז בן 17 בסך הכל כשהעפיל לגמר טורניר הנוער, אחרי שבשלב רבע הגמר הדיח את עמוס מנסדורף.

הוא חלם על הזכייה בתואר, אבל מהר מאוד החלום הפך לסיוט, ולא בגלל שנחל תבוסה במשחק המכריע מול סימון יול. אדברג, שדורג ראשון, הגיש מכת פתיחה אדירה, והכדור פגע ישירות בשופט הקו ריצ'רד ורטהיים, שנפל כתוצאה מכך מהכיסא עליו ישב. ראשו של ורטהיים בן ה-60 נחבט במשטח הקשה, והוא פונה מחוסר הכרה לבית החולים הקרוב, בזמן שאדברג התיישב בצד המגרש ממרר בבכי.

השבדי הצעיר התאושש והמשיך לניצחון ולזכייה בתואר, אבל כמו כל הנוכחים הוא לא האמין עד כמה גדול האסון העומד לבוא, כשחמישה ימים לאחר מכן הלך ורטהיים לעולמו.

בני משפחתו של שופט הקו תבעו את מארגני הטורניר בסכום של 2.25 מיליון דולר. לטענתם, פגיעת הכדור היא זו שגרמה למות יקירם, למרות הזמן שעבר בין הפגיעה לזמן קביעת מותו. בית המשפט דחה את גובה התביעה ופסק פיצויים של 165 אלף דולר בלבד. ומה עם אדברג? הוא שקל אז ברצינות לפרוש מטניס, אבל התגבר על הטראומה בדרך לקריירה מקצוענית שכללה זכייה בשישה טורנירי גרנד סלאם, כולל פעמיים באליפות ארה"ב הפתוחה.

בועז ינאי, מיקי ברקוביץ' וחנן קרן. כיכבו בגביע אסיה 1974, צילום: מתוך אלבומו של גור בן דוד

 

על אדמת איראן, גביע אסיה בידינו (15.9.1974)

שנים ספורות לפני ניתוק היחסים עם איראן, קבוצות הספורט הישראליות השתתפו דרך קבע בטורנירים בינלאומיים של ההתאחדויות האסיאתיות ושיחקו לא פעם בטהרן. זה קרה גם השבוע לפני 50 שנה, עת נבחרת הכדורסל זכתה בתואר הבינלאומי האחרון שלה והפכה לאלופת אסיה.

תחת המאמן אברהם חמו, כיכבו שחקנים נהדרים, ביניהם בועז ינאי (מלך הסלים של הנבחרת בטורניר), מיקי ברקוביץ', חנן קרן, מולי אבישר ואיתמר מרזל, שהובילו לשישה ניצחונות בשישה משחקים, כולל אחד טכני על נבחרת פקיסטן שסירבה להופיע למשחק מול ישראל. במשחק הגמר גברה הנבחרת על דרום קוריאה (האלופה היוצאת, שניצחה את ישראל בגמר של 1970) 85:92, כשאבישר הוביל את רשימת הקלעים עם 18 נקודות.

אבבה ביקילה על המסלול ברומא 1960. רץ היסטורי, צילום: Getty Images

       

מדליית הזהב האולימפית הראשונה של אפריקה (10.9.1960)

הספורטאים האפריקנים פרצו דרכם לתהילה אולימפית רק 64 שנה אחרי תחילת המשחקים בעידן המודרני. זה קרה ברומא 1960 (האולימפיאדה ה-17), עת אייק קווארטיי הפך לראשון אי פעם מהיבשת השחורה לעמוד על הפודיום באירוע הספורט הגדול בעולם. המתאגרף הגנאי הפסיד בגמר במשקל קל אבל חגג עם מדליית הכסף ההיסטורית.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

עם זאת, השבוע לפני 64 שנה, באותם משחקים, המרתוניסט האתיופי, אבבה ביקילה, היה חתום על הישג גדול יותר, כשניצח בריצה הארוכה מכולן והפך לאפריקני הראשון שזוכה בזהב האולימפי. הוא אף קבע שיא אולימפי עם 2:15:16.2 שעות. עד כמה היתה מיוחדת הזכייה שלו? כך תיאר זאת אז העיתונאי הבריטי טים יודה: "כולם היו המומים כשהרץ האתיופי עשה את כל הדרך לקו הגמר כשהוא רץ יחף".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר