לפני שנה ארבעה ספורטאים צעירים נאלצו לקנות בעצמם את הסירות ופתחו מימון המונים • היום הם ייצאו אל הים במסגרת אליפות העולם בהולנד • אחד מהם, טל שדה אומר: "לא נתנגד להגיע למשחקים האולימפיים"
טל שדה ועילי ראובני. חלמו בגדול. צילום: sailing energy
לפני קצת יותר משנה שני צמדי שייטים ישראלים החלו להתאמן לראשונה על הסירה מהדגם האולימפי ER49. זהו הדגם שאיתו ינסו להגיע לאולימפיאדת פריז 2024, ואת הצעד הראשון לשם הם יעשו בסוף השבוע הקרוב, בהופעת הבכורה שלהם באליפות העולם הנערכת הפעם בהאג, הולנד.
אחד מיוזמי הרעיון היה מאור עבו, שרכש מכספו סירה שעלותה 8,500 יורו והשקיע 15 אלף שקלים נוספים כדי להביא אותה מספרד, ואילו סירה נוספת הגיעה מהולנד. עבו ישתף פעולה עם ים ורטהיים, ובסירה השנייה יתחרו טל שדה ועילי ראובני.
טל שדה ועילי ראובני., צילום: sailing energy
גם הדרך לאליפות העולם לא היתה פשוטה. העלויות הכלכליות הכבדות, שבין השאר כוללות את שחרור הסירות מהמכס, מחנות האימונים, שינוע והוצאות יומיות, לא מומנו בידי המדינה, מאחר שהשייטים טרם הגיעו להישגים מספיקים. זה לא עצר את החבורה שלא הרימה ידיים כל כך בקלות, וכדי להשיג 200 אלף שקלים שיעזרו להם בהוצאות הכלכליות, הם פנו למימון המונים ושם הבטיחו פרסים שונים לתומכים, כמו כובעים, שיעורי שיט ועוד.
באיגוד השיט בירכו על היוזמה והתכנסו לישיבת הנהלה כדי לאשר את הדגם החדש, והחליטו גם לעזור להם כספית ובארגון תחרויות. הם היו מודעים לכך שמדובר בתהליך שאולי בסופו נראה לראשונה נציגים במשחקים האולימפיים.
טל שדה, בן 21, ניסה את מזלו תחילה בדגם המעורב (גברים ונשים) ב־470, ואף הגיע להישגים כשזכה יחד עם נועה לסרי במדליית הכסף באליפות העולם לנוער לפני שנתיים. לאחר שהשניים סיימו את דרכם המשותפת שדה נאלץ לחשוב על עתידו, וכאשר ראובני הציע לו לבוא להתחרות יחדיו, הוא מייד קפץ על ההזדמנות.
אליפות העולם בשייט, צילום: sailing energy
"אנחנו מרגישים מוכנים" אמר שדה ערב האליפות, "עשינו הכנה טובה בכל התקופה האחרונה, היתה לנו שנה מאתגרת ומטורפת. הגענו ממצב שרק התחלנו ולא היה ברור מה מצבנו, ועכשיו אנחנו נמצאים כאן באליפות העולם.
"לפני שבוע סיימנו את אליפות העולם לנוער והיינו מרחק שתי נקודות ממדליה. מרגישים שיפור גדול. נכון שאנחנו עדיין לא בצמרת העולמית, אבל זאת אליפות עולם ראשונה לבוגרים שלנו ואנחנו באים לתת את כל מה שאנחנו יכולים ולראות איפה אנחנו ממוקמים. עכשיו אנחנו מתרגשים, זה אירוע ענקי, ההולנדים ממש השקיעו. המתחמים מחולקים לשישה חלקים ויש יותר מ־1,500 ספורטאים, שכל אחד רוצה את התואר העולמי ואת הכרטיס לאולימפיאדה".
ארבעת השייטים הישראלים, צילום: sailing energy
עד לפני שנה הייתם צריכים לגייס כספים, ונראה שלקח הרבה זמן עד שהאמינו בכם
"הכסף שאספנו היה בעיקר לרכישת הציוד. היום אנחנו במקום אחר. כשמקבלים תמיכה מהאיגוד אנחנו במקום הרבה יותר טוב. מאפשרים לנו להתרכז בספורט, ולא בכל מה שמסביב, אבל עדיין חסרים דברים והרבה הוצאות נופלות עלינו, כמו טיסות, מלונות ואוכל".
מה למדתם על הדגם החדש של הסירה שלא ידעתם קודם?
"האתגר הגדול הוא האתגר הטכני. מרגישים שמצליחים לצמצם את הפער, למרות שיש עוד דברים לעבוד עליהם, אבל גם חשוב לחזק את הצד המנטלי והטקטי. כשהגענו לפה ביום ראשון לא ממש הספקנו להתאמן כי היו יומיים של סערה, ובאימון הראשון שהספקנו היה לי וירוס בבטן, אבל אנחנו מוכנים".
מה תנאי מזג אוויר הצפויים לכם?
"אחרי הסערה מזג האוויר התחיל להשתפר, ובתחילת התחרות צפוי מזג אוויר טוב לשייטים. אנחנו בטוחים ביכולות שלנו, למרות שלא במקום האידיאלי שהיינו רוצים להיות, אך נדע איך להתמודד עם זה מול 84 הצמדים".
כרטיס לאולימפיאדה בפריז הוא משהו ריאלי?
"אנחנו לא מתעסקים בזה. ברור שזאת המטרה הגדולה של כל ספורטאי, אבל כרגע בתחרות הזאת זו לא המטרה. אם זה יגיע אני לא אתנגד".
יש משלחת ענקית לאליפות העולם, של נציגים שמיוצגים כמעט בכל הדגמים. מה אתה אומר על זה?
"זה דבר מדהים. זה הרבה בזכות האיגוד ומראה על החוזק שלו, וגם הרבה בזכות הספורטאים. כוח ועוצמה שמשדרים ליתר המדינות".
אז ממה תהיו מרוצים בסוף האליפות?
"המטרה העיקרית היא להיכנס לבית הזהב, להיות תחילה בין 25 הראשונים".
זהב לענבר לניר במאסטרס בבודפשט // קרדיט איגוד הגודו
כאמור, אליפות העולם בדגמים האולימפיים בשיט נפתחת היום בהולנד. מלבד תוארי אלוף העולם ואלופת העולם, יש לאליפות השנה חשיבות נוספת, מכיוון שבמהלכה יחולקו הקווטות הראשונות בענפי השיט השונים למשחקים האולימפיים בפריז.
יש תקוות גדולות באיגוד להשיג כמה כרטיסים לפריז כבר בתחרות הנוכחית, כדי לא להסתמך על התחרויות היבשתיות ועל כרטיסי ההזדמנות האחרונה בהמשך. הסיכויים הגדולים לכך הם בגלשני הרוח מדגם IQ פויל לגברים ולנשים, בגלשני הקייט פויל נשים ובסירות ה־47.טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו