זו תהיה הפעם ה־1 בהיסטוריה שהג'ירו ד'איטליה, אחד משלושת מרוצי האופניים הגדולים בעולם, יוזנק מחוץ לגבולות אירופה וזה יקרה כאן, בירושלים, מחר.
תום דומולאן, שזכה בג'ירו הקודם, ינסה להפוך להולנדי הראשון אי פעם שזוכה 2 פעמים ברציפות בג'ירו ובכל מרוצי ה"גרנד טורס" (ג'ירו ד'איטליה, וואלטה אספניה וטור דה פראנס).
3 שלבים ייערכו בישראל: הראשון בירושלים במתכונת של תחרות נגד השעון לאורך 10.1 ק"מ; הקטע השני יתפרס לאורך 167 ק"מ בין חיפה לתל אביב ויעבור דרך עכו, זכרון יעקב וקיסריה; השלישי ייצא לדרך בבאר שבע ויסתיים באילת אחרי 226 ק"מ.
4 חולצות מחולקות במהלך הג'ירו ומסמלות את מובילי המרוץ בכל קטגוריה. החולצה הוורודה שייכת למוביל בדירוג הכללי, הכחולה לרוכב המחזיק בניקוד הגבוה ביותר בטיפוסים, האדומה למי שמחזיק בניקוד הגבוה ביותר בקטעי הספרינט, והלבנה לרוכב הצעיר (עד גיל 26) המוביל בדירוג הכללי.
5 - מספר הזכיות הגבוה ביותר לרוכב אחד בהיסטוריית הג'ירו. שלושה הגיעו להישג המכובד: אלפרדו בינדה ופוסטו קופי האיטלקים, ואדי מרקס הבלגי.
דומולאן. ינסה להפוך לרוכב ההולנדי שזוכה פעמיים ברציפות בגראנד טור // צילום: איי.אף.פי
6 קטעים במרוץ נמנים עם דרגת הטיפוס הקשה ביותר. הראשון שיחצה את קו הסיום בטיפוסים אלו יזכה ב־32 נקודות במאבק על חולצת המטפס המוביל. העלייה הקשה ביותר בכל ג'ירו נקראת "סימה קופי", והיא תזכה את מי שיטפס אותה הכי מהר ב־40 נקודות.
כריס פרום ינסה להפוך לרוכב ה־7 בסך הכל שזוכה בכל שלושת המרוצים הגדולים, לאחר שזכה בטור דה פראנס בשנים 2013, 2015, 2016 ו־2017, ובוואלטה אספניה ב־2017.
כ־800 רכבים ילוו את קבוצות הרוכבים במהלך התחרות ויספקו להן תמיכה טכנית, מזון וקשר טקטי עם המאמנים הנמצאים בתוכם.
39.092 קמ"ש זו המהירות הממוצעת הגבוהה ביותר שבה רוכב גמא את כל שלבי המרוץ. היה זה וינצ'נזו ניבאלי ב־2016, שרכב 3,463.15 ק"מ בזמן של 82 שעות ו־44 וחצי דקות במצטבר.
הקטע ה־10 הוא הארוך ביותר בג'ירו השנה ואורכו יהיה 239 ק"מ - מפנה במזרח איטליה לגואלדו טדינו שבמרכז המדינה. הקטע הארוך ביותר שנרכב אי פעם בג'ירו היה 430 ק"מ ב־1914, וכן, היה זה ביום רכיבה אחד.
זו תהיה המהדורה ה־101 של הג'ירו, המוקדשת כולה לזכרו של ג'ינו ברטלי - אלוף המרוץ שלוש פעמים שמוגדר חסיד אומות עולם, לאחר שהציל יותר מ־800 יהודים מרחבי איטליה במהלך מלחמת העולם השנייה על ידי הברחת מסמכים מזויפים שלהם בשלדת אופניו, מה שעזר לטשטש את זהותם בפני הנאצים.
אדי מרקס. מחזיק במספר הזכיות הרב ביותר בג'ירו בצוותא עם עוד שני רוכבים איטלקים // צילום: אי.פי.איי
12 פעמים בעבר הוזנק הג'ירו מחוץ לאיטליה, הפעם הראשונה היתה ב־1965 מסן מרינו. לאורך השנים המרוץ החל בערים אירופיות נוספות, כגון: אתונה, אמסטרדם, הרינג ובלפסט.
13 במאי 1909 הוא תאריך הזינוק של הג'ירו ד'איטליה הראשון, שנמשך שמונה ימים והתפרס על 2,448 ק"מ. גם אז אורגן המרוץ על ידי מי שמשמש הספונסר הראשי שלו עד היום - העיתון האיטלקי "גאזטה דלו ספורט", שעליו מתבססת החולצה הוורודה המסמלת את מוביל המרוץ, בעקבות העיתון שהודפס אז בגוונים של ורוד.
1914 היא השנה הראשונה שבה דירוג הרוכבים נקבע על פי מדד זמן, כפי שמקובל היום. קודם לכן הדירוג התבסס על שיטת ניקוד, וכל רוכב קיבל ניקוד לפי המקום שבו הגיע בסוף כל יום.
1915 עד 1918 ו־1941 עד 1945 אלו השנים היחידות בהיסטוריה שבהן לא התקיים הג'ירו מאז הקמתו, וזאת עקב שתי מלחמות העולם.
16 שעות רצופות ביום זה זמן השידור שבו יתועד הג'ירו בישראל בשלושת ימי הרכיבה הראשונים על ידי גופי השידור ברחבי העולם. חשיפה לא רעה למדינתנו הקטנה.
וינצ'נזו ניבאלי. הרוכב המהיר ביותר שניצח את הג'ירו ד'איטליה // צילום: אי.פי.איי
176 רוכבים מ־22 מדינות ייקחו חלק במרוץ השנה, לעומת 198 רוכבים בשנה שעברה. מלבד קבוצת הסייקלינג אקדמי הישראלית, יש קבוצות המגיעות ממקומות אקזוטיים כמו קבוצת איחוד האמרויות, אסטנה הקזחית, קבוצת מרידה מבחריין ודמנשאן דאטא מדרום אפריקה.
18 הקבוצות המובילות בעולם, שנמצאות בדרגת World Tour, קיבלו הזמנה אוטומטית להשתתף במרוץ. ארבע קבוצות נוספות, שנמצאות בדרג הנמוך יותר, ישתתפו לאחר שזכו ב"כרטיס חופשי", ובהן הסייקלינג אקדמי ועוד שלוש קבוצות איטלקיות: אנדרוני ג'יוקאטולי - סיידרמק, ברדיאני CSF ו־ווילר טריאסטינה - סלה איטליה.
194 מדינות ישדרו את הג'ירו בשידור חי השנה, והצפי הוא ליותר ממיליארד צופים ברחבי העולם.
205,668 יורו ייקח הביתה הרוכב המנצח בג'ירו השנה, לעומת 115,668 יורו אשתקד. כמו כן, יחולקו פרסים על קטגוריית הדירוג הכללי (מהמקום הראשון עד ה־20), קטגוריית הפייר פלי, הרוכב האיטלקי המהיר ביותר ופרסים לרוכבים שביצעו את מספר הבריחות הרב ביותר.
חברי הסייקלינג אקדמי. קיבלו את הכרטיס החופשי וינסו להפתיע // צילום: דני מרון
21 ימים יארך המרוץ, שלושה בארץ ועוד 18 באיטליה, שם מחכים לרוכבים 3562.9 ק"מ של ישיבה מייגעת על כיסא צר וכואב. יש הטוענים שהג'ירו ד'איטליה, יחד עם שני הגרנד טורים הנוספים, הם שלוש תחרויות הספורט הקשות בעולם. אנחנו נשאיר את התענוג למקצוענים, נתרווח בכורסה ונצפה באירוע יוצא דופן שיחל את דרכו כאן, בישראל.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו