גבי קניקובסקי. דוגמה מעולה למקצוען שומר שבת.. צילום: עמי שומן

גם לשומרי השבת והמסורת מותר ליהנות מהספורט הישראלי

עד שבעלי ההשפעה לא ירימו את הכפפה ויתייחסו ברצינות למגזר הדתי הגדול, הענפים השונים בארץ ימשיכו לפספס ספורטאים מוכשרים ואיכותיים • בליגת העל בכדורגל זה צועק יותר מכל, והגיע הזמן לשנות את זה - יש מקום גם ללא חילונים

[object Object]

האם ליגת העל בכדורגל בישראל בפרט והספורט בארץ בכלל הוא רק לחילונים ולא לשומרי השבת והמסורת? בשאלה זו דנו רבות לאורך השנים, אבל פתרון ראוי לנושא לא נמצא, אלא באופן חלקי מאוד, למשל במשחקי הליגה הלאומית בכדורגל ובליגות הכדורסל.

אמנם על אש קטנה, אבל לא לחינם נושא מורכב זה עולה שוב בימים האחרונים. הוא מחפש את המבוגר האחראי שיעשה בו סדר אמיתי, שיטפל בבעיה בצורה רצינית ולא רק כדי לצאת ידי חובה, כמו שקורה עד עתה למשל בליגת העל בכדורגל.

קחו לדוגמה את מקרה גבי קניקובסקי. קבוצתו מכבי תל אביב לוחצת עליו להאריך את חוזהו, אבל הוא מבקש לחכות. הסיבה: שמירת השבת. לאלופה יש הסכם לא רשמי עם השחקן, עוד מהימים שברק יצחקי אימן את הצהובים, שהמועדון יעמיד לרשותו במשחקי חוץ מלון קרוב כדי למנוע ממנו לחלל את השבת. גם לקראת האפשרות שייצא לשחק באירופה, קניקובסקי בודק ענייני כשרות במלונות השונים בקרבת האצטדיונים בהם הוא עשוי לשחק בשבת, כך שיוכל להתנהל כאדם דתי ושחקן פעיל גם מעבר לים.   

השאלה היא האם זה בכלל אפשרי. כתב "ישראל היום", עדי רובינשטיין, התייחס לכך במהלך דיון בנושא ב"ערוץ הספורט" ואמר ש"ספורט מקצועני לא יכול ללכת עם דת מקצוענית". הוא נתן את הדוגמא של הענפים האולימפיים, שם הספורטאים מצליחים בלי שענייני השבת מפריעים להם. עוד הוא הזכיר את המקרה של יגאל מנחם, חלוץ מכבי נתניה בשנות ה-80 וה-90 - ימים שהכדורגל בארץ היה פחות מקצועני מהיום: מנחם ניסה לשלב בין הקריירה שלו לחזרה בתשובה, עד שהרים ידיים ופרש לטובת הדת.

האם בכל זאת ניתן לפתור את הבעיה הזאת בכדורגל של ימינו? הסיפור נראה מסובך. יותר ויותר כדורגלנים הופכים לשומרי שבת ומסורת בשנים האחרונות ומתקשים לשחק בליגת העל. אמנם יש מספיק משחקים בימי ראשון ושני וגם במוצאי שבת - הכל תלוי בזכויות השידור ופרמטרים נוספים - אבל לא כל הקבוצות נהנות מהרוטציה הזאת והן משחקות בשבת. גם בית"ר ירושלים, שבמשך מספר שנים הכריזה שלא תשחק בשבת, לטובת אוהדיה ושחקניה שומרי השבת, הפסיקה עם הנוהג הזה בשנה האחרונה, ורבים מאוהדיה נפגעו מכך. כמה חבל.

הבעיה קיימת גם בענפים אחרים, וספורטאים רבים נאלצים לפרוש מתחרויות בשלב כזה או אחר, ולפעמים בכלל מהעיסוק בספורט מקצועני. אלה שמצליחים לשלב נשארים מחוץ לליגות הבכירות. כך הספורט הישראלי מאבד ספורטאים מוכשרים ואיכותיים, אך ורק כי אף אחד בעל השפעה לא מרים את הכפפה. 

אנחנו כחברה שדורשת כל הזמן הכלה בין המגזרים השונים, גם בספורט, צריכים להתחשב בספורטאים האלה. אפשר לקיים תחרויות שישה ימים בשבוע בימי הקיץ, וגם במוצאי שבתות בעונת החורף שהן יוצאות בשעה סבירה. מה שעובד כאמור בליגה הלאומית בכדורגל יכול לעבוד גם בשאר הענפים, בכל הרמות.

תראו למשל את ליגת העל בכדורסל. בזכות עבודה בנושא של אגודת הספורט "אליצור" עוד ב-1975, הוחלט שאין משחקים בשבת וכך ניתן מענה לאנשים שומרי השבת והמסורת ולאוהדי הקבוצות. גם הקבוצות הישראליות שמשחקות ביורוליג, יורוקאפ וליגת האלופות בתוך השבוע יכולות לעמוד בלו"ז השבועי מבלי לשחק בשבת, לפחות בארץ.

אולמות הכדורסל המלאים במהלך אמצע השבוע מוכיחים שגם ילדים יכולים להגיע וליהנות בשעות סבירות מהענף, בלי להתעקש על משחקים בשבת.

מה שמחזיר אותנו לקניקובסקי, ולכדורגלנים נוספים כמוהו. מכבי תל אביב וקבוצות אחרות צריכים להיענות לבקשות מהסוג הזה, כי כל אלה מקצוענים לא פחות מספורטאים חילונים. זו יכולה להיות גם פריצת הדרך של הכדורגל, להתנתק מהשבת לטובת ימי חול ולטובת הענף כולו.

בחזרה לגבי קניקובסקי: צריך להיענות לבקשתו. הוא לא עוד שחקן. ספורטאים חשובים כמוהו, יש רבים שרוצים להצליח לא פחות משחקן שלא שומר מסורת והם מקצועיים לא פחות.

*הכותב הינו יועץ תקשורת וחובב ספורט

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו