ירון ארבל (44), תושב תל אביב, מונה בחודש ספטמבר האחרון לתפקיד היוקרתי של ראש מחלקת הסקאוטינג הבינלאומי של גולדן סטייט ווריירס. בעשור האחרון הוא שימש כסקאוט הבינלאומי של ניו אורלינס פליקנס והיה בין הראשונים לגלות את יאניס אנטטוקומפו, אחד השחקנים הטובים בעולם. לפני כן עבד ארבל בחברת ההייטק ICQ וכן כתב וערך באתרי ספורט שונים בישראל. כעת בראיון ראשון מאז קבלת הג'וב היוקרתי הוא מספר ל"ישראל היום" על הסקאוטינג בעידן המודרני, העבודה בארגון ענק ומצליח כמו גולדן סטייט, המיוחדות של סטף קרי ועוד.
כשאתה הולך לאתר שחקנים, מה הדברים החשובים שאתה מחפש בשחקן?
"שיהיו לו כמה שיותר דברים שאי אפשר ללמד אותם. זה יכול להיות ברובד הפיזי, המקצועי או המנטאלי, אבל יש לא מעט רבדים של כדורסל שיש או אין לשחקן. כמה שיש לו יותר כלים שאי אפשר ללמד, ככה הסיכוי שלו להגיע לרמות הכי גבוהות גדול יותר. צריך גם להיות לו מוסר עבודה, כדי שיהיה אפשר להוסיף את הדברים שכן אפשר ללמד".
האם מסתכלים על הרמה הנוכחית של השחקן או לאיזו רמה הוא יכול להגיע בעתיד?
"אם זה שחקנים צעירים, אז המטרה היא לחזות לאיזו רמה הם יכולים להגיע בעתיד. היכולת שלהם היום פחות רלוונטית. אנחנו נחפש סימנים שיראו לנו מה הוא יוכל לעשות בעתיד. לפעמים זה יהיה מעל לפני השטח. לפעמים אנחנו נצטרך לחפור כדי למצוא את זה. אם זה שחקנים בוגרים אז אנחנו כבר יודעים מה הרמה שלהם, והעבודה היא להבין אם מה שהם עושים עכשיו יכול להתרגם לרמה גבוהה יותר באופן כללי, ולקבוצה שלנו באופן ספציפי".
היום אפשר להשיג את כל הסטטיסטיקות ולפעמים גם את כל המשחקים באינטרנט, למה בעצם צריך לנסוע כדי לראות מקרוב את השחקן? האם זה מוסיף?
"מוסיף המון. קודם כל כדי להבין את המימדים הפיזיים של השחקן, זה משהו שקשה מאד להבין אותו דרך מסך. לא רק כמה הוא גבוה, אלא גם כמה הוא ארוך, חזק ושאר דברים. למשל להבין אם זה גוף בריא או מועד לפציעות. המצלמה רוב הזמן מתמקדת באקשן, איפה שהכדור נמצא. העיניים שלנו לא מעט פעמים צריכות להיות במקומות אחרים. רובד מאד חשוב נוסף זה לאסוף מידע על הרקע של השחקן, ואת זה הרבה יותר טוב לעשות בפגישות פנים מול פנים עם האנשים שמכירים אותו, מאשר בשיחת טלפון. הצפייה בווידאו והניתוח הסטטיסטי זה רובד חשוב בפני עצמו, אבל לא יכול להיות כל העבודה".
איך מגיעים לשמות של שחקנים בכל מיני מקומות בעולם, איך בכלל אפשר לדעת שיש שחקן מוכשר בקבוצה קטנה בליגה כלשהי?
"הרוב המוחלט של השחקנים מגיעים לנבחרות הלאומיות בגילאים הצעירים. בטח אם הם כישרון ברמה של נבא. לעיתים רחוקות יש יוצאי דופן, כשהדוגמא הכי מפורסמת כמובן היא יאניס, ושם נכנס רובד מאד חשוב של העבודה - הרשת שלך. להכיר אנשים בכל מיני מקומות בעולם כדי שבמידה ומישהו מופיע משומקום, יהיה מי שיפנה את תשומת הלב שלך לעניין. אלו גם האנשים שעוזרים למצוא את המידע על השחקנים כשאנחנו עושים את הבדיקות רקע. הרשת הזו היא חלק מאד חשוב בעבודה".
אתה כבר יותר מעשור בתוך עולם הסקאוטינג, האם ובמה העולם הזה השתנה מאז שנכנסת ועד היום?
"הכדורסל עשה התקדמות טכנולוגית עצומה בשנים האחרונות. פעם קבוצות היו צריכות מישהו שישלח להם משחקים ב-DVD מרחבי העולם. היום כמעט כל משחק אפשר למצוא באינטרנט. העולם הרבה יותר קטן מבחינת הקלות בה אפשר לתקשר עם אנשים בכל מיני פינות של העולם. הניתוח הסטטיסטי הוא ברמות אחרות לגמרי, כמו גם הזמינות של המידע. גם ברובד הפיזיולוגי מדובר בעולם הרבה יותר מתקדם. המדידות הפיזיולוגיות של השחקנים לא דומות למה שהיה פעם, וגם כאן הזמינות של המידע מאד השתפרה".
נכנסת עכשיו לארגון של גולדן סטייט. מספרים הרבה על התרבות הארגונית ועל נהלי העבודה שם, מה אתה יכול להגיד לנו עד עכשיו?
"הצטרפתי לצוות שנמצא בטופ של הליגה, הגיע לחמישה גמרים וזכה בשלוש אליפויות, ואין אף אחד בארגון שמסתובב עם האף למעלה, כאילו הוא המציא את המשחק. זה ממש-ממש לא מובן מאליו. אולי זה ישמע קלישאתי לכמה אנשים, אבל עד שלא נכנסים לתוך הארגון לא יודעים עד כמה זה באמת המצב - זה צוות של אנשים מאוד חכמים, שעובדים מאד קשה וכולם עם צניעות וענווה שנדיר למצוא במקומות שרשמו הצלחות כ''כ גדולות. קטונתי".
בריצה הגדולה של גולדן סטייט, באמצע-סוף העשור הקודם, הווריורס היו למעשה חוד החנית בנוגע לשלשות והקדימו את כל הליגה בכמות הזריקות למשחק, ביכולת להגיע לזריקות נוחות וכמובן באחוזים ובאפקטיביות. מאז כל הקבוצות קפצו על העגלה והיום זה כבר לא משהו שמייחד רק את גולדן סטייט. אבל מה כן מייחד?
"כל מה שציינת נגע לצד ההתקפי של המשחק, אבל מפספסים עד כמה ההגנה של הקבוצה טובה. גם בשנים הכי גדולות, עם כל המהפכה שהמועדון הביא למשחק בצד ההתקפי, זו היתה קבוצת הגנה מעולה. בעונה שעברה, כשהקבוצה לא היתה מדורגת בחלק העליון של הליגה, היא עדיין היתה טופ 5 בצד ההגנתי. העונה אנחנו מדורגים במקום הראשון ביעילות הגנתית, בפער לא קטן ממקום שני. היכולת להיות בטופ של הליגה בשני צדי המגרש, זה לא משהו שקל למצוא".
אם צריך להצביע על מגמה אחת מרכזית שבולטת מאוד בעשור האחרון ב-NBA, היא כמות הזריקות לשלוש והחשיבות של האספקט הזה בכדורסל המודרני. מה היא לדעתך ההשפעה של סטף קרי על התופעה?
"ברשותך אוסיף גם את קליי תומפסון לדיון. במשחקים של הווריורס יש קטעים שהקבוצה בהתקפה מתפרצת, כשסטף או קליי רצים בלי כדור ומתמקמים בעמדת זריקה. זה מכניס את ההגנה לכזו פאניקה, שלפעמים שחקני ההגנה רצים אליהם, ולשחקן עם הכדור יש דרך פנויה לגמרי לסל להטביע. זה תמיד היה בשבילי הדוגמא הכי טובה לאיך הם שינו את המשחק. בכל אולם כדורסל, בכל גיל, מלמדים, שבמתפרצת קודם כל צריך לשמור על השחקן עם הכדור. זה חוק כ''כ בסיסי, והעובדה היא שהעוצמה של סטף וקליי גרמה לקבוצות לכזו פאניקה שחוק כ''כ בסיסי במשחק נשבר, מספרת את כל הסיפור. זה משחק שונה היום. פעם לזרוק שלשה במשחק מעבר היה אחד הפשעים הכי גדולים ששחקן יכול לעשות. היום זו הפעולה הנכונה. פעם לזרוק מהלוגו היה חסר אחריות. היום עובדים על זה באימונים. רואים את זה גם בגילאים הצעירים. היו ויש הרבה מאוד שחקנים מעולים בהיסטוריה של האן.בי.אי, רק מעטים יכולים להגיד שהם שינו את המשחק".
האם יש הבדל בשחקנים שסקאוט מחפש לפי המאמן בקבוצה או השחקנים שמשחקים בה (למשל ליד קרי ותומפסון צריך לחפש משהו אחר מאשר ליד אנתוני דיוויס וזאיון וויליאמסון)?
"בהחלט. הרעיון הוא לא למצוא שחקנים טובים, אלא שחקנים טובים שיתאימו לשיטה ולמערכת. זה ששחקן לא נראה טוב בקבוצה אחת, לא אומר שגם בקבוצה אחרת הוא יראה רע. המונח שבו משתמשים כדי לתאר את השחקנים האלו שהזכרת הוא "שחקנים משלימים". באופן טבעי הם צריכים להשלים את מה שכבר יש לך, ואם יש לך גארדים עם קליעה אדירה אז לידם צריך שחקנים אחרים מאשר אם יש לך גבוהים שמאד קשה לעצור ליד הטבעת. לנתח שחקן מבלי לדבר על הקונטקסט שבו הוא נמצא, זו אחת השגיאות הכי בסיסיות שאפשר לעשות".
היום ב-NBA מסתכלים יותר על השוק הישראלי בעקבות ההצלחות של הנבחרות הצעירות בשנים האחרונות ובטח אחרי הבחירות של אבדיה ומדר בדראפט?
"הקבוצות לא מסתכלות על אף שוק יותר או פחות. התפקיד שלנו הוא להכיר את כל מי שצריך להכיר, וזה לא משנה אם הוא מגיע מקמרון, ספרד, אילינוי או ישראל. ישראל הוציאה שחקני נבא בעבר, יש לה נוכחות עכשיו וגם יהיה לה בעתיד. אם היתה חוקיות מסויימת, לפי שווקים, העבודה שלנו היתה הרבה יותר קלה. המציאות היא יותר רנדומלית, והשחקנים כל פעם מגיעים ממקום אחר".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו