הדרך של הפועל תל אביב לפסגה האירופית רצופה כוונות טובות וכאבי ראש

האדומים עומדים להסתער על עונת היורוקאפ הקרובה עם ציפיות בשמיים פרי יצירתו של הבעלים עופר ינאי • על הדרך הם שואפים לשנות סדרי עולם, אבל הקו בין נסיקה להתרסקות הוא דק מאוד הערב, החלום או הסיוט מתחילים

הבעלים של הפועל ת"א, עופר ינאי, התחיל את העונה עם הצהרה בומבסטית, שאי־זכייה ביורוקאפ תיחשב "לכישלון וגם להפתעה". אלה מילים שמסמנות כיוון אחד מבחינתו של ינאי: קפטן הקבוצה שלו בר טימור יניף באמצע חודש אפריל 2025 את הגביע האירופי. מבחינתו זה הקו המחבר היחיד בין משחק הפתיחה הערב מול חובנטוד בדאלונה לסדרת הגמר באביב.

המשחקים של הפועל תל אביב, הפועל ירושלים ואולם של בן שרף ביורוקאפ משודרים באופן בלעדי ב"ישראל היום".

אפילו מכבי ת"א, על עשרות שנות היורוליג שלה, לא פתחה עונה עם ציפיות כל כך גבוהות וספציפיות, גם לא בתקופות שיא. קחו למשל את עונת 2004 החלומית שלה, שבה זכתה ביורוליג. מטרת הצהובים החזקים בתחילת אותה עונה לא היתה אלא הגעה לפיינל פור, כי הוא נערך ביד אליהו. והנה מגיע ינאי, ושוב מנפץ את כל מה שהיה כאן קודם.

הוא דבק בשיטה של הרמת ציפיות, ממש כפי שפיני גרשון הצהיר באימון הראשון שלו בהפועל הגליל העליון שהקבוצה תיקח אליפות. כך עושה גם ארגין עתמאן בכל הקבוצות שלו - משדר ביטחון מלא ומסמן מטרה לזכייה בתואר. גרשון צדק ב־1993, הטורקי צדק ברוב הפעמים.

עופר ינאי. להצהרה הבומבסטית נדרש כיסוי, צילום: אלן שיבר

 

העניין הוא שההשקעה הכספית ורף הציפיות יוצרים לחץ גדול, והפועל כבר שילמה עליו בהפסד למכבי ר"ג וההדחה מגביע ווינר. זה היה שיעור ברור לצורך לדעת להתמודד עם לחצים, עם הפייבוריטיות הברורה ועם העובדה שהיריבות באות מולה ללא לחץ אבל עם מוטיבציית יתר. האדומים חייבים להפנים את המעמד החדש שלהם ולדעת שכסף ושמות של שחקנים לא משחקים על המגרש.

להוריד את האגו
הפועל ת"א כבר איבדה את הספירה כמה שיאים שברה הקיץ בבניית הקבוצה. כשג'ונתן מוטלי הגיע חשבו שזה השיא, אבל אז הונחת פטריק בברלי, ואם זה לא הספיק גם ברונו קבוקלו. הפועל משלמת לשלושה שחקנים שכר של שבע ספרות בדולרים, אחרי שעד העונה שכר השיא במועדון עמד על 400 אלף דולר. ינאי שובר מוסכמות של שנים, לא רק בציפיות אלא גם במעשים.

במסיבת העיתונאים לפתיחת העונה הוא הצהיר ששכר השחקנים בקבוצה שלו יהיה גבוה מזה של מכבי. מה זה אם לא שינוי סדרי עולם בכדורסל הישראלי והאירופי. מטרת הבעלים האדום היא לשבור את ההגמוניה. הוא לא בא רק לזכות בתארים, אלא ליצור עידן חדש. לפני הכל הוא רואה את הקבוצה שלו ביורוליג שנה מהיום, כאמור בזכות זכייה היסטורית ביורוקאפ.

מבחינתו המילה "תהליך" לא קיימת. ההשקעה והכוכבים צריכים להביא את התוצאות מיידית. בשביל זה הוא הביא לכאן לא שובר שוויון אחד אלא שלושה. לא פלא שטבלאות התחזיות באירופה מצביעות על הפועל כמועמדת מספר 1 להנפת הגביע האירופי השני בחשיבותו. כבר כמה פעמים נכתב עליה ברחבי היבשת שזו "קבוצת יורוליג שמשחקת ביורוקאפ".

ההתעניינות בקבוצה האדומה תצא מגבולות ישראל, זאת בגלל הסגל הנוצץ ובגלל ההילה הגדולה סביב שחקן בסדר גודל של פטריק בברלי, שהוא בעצמו מכונה של יחסי ציבור ופתיחות מול האוהדים.

בר טימור. יודע את מקומו ואיך הכל צריך לעבוד, צילום: אלן שיבר

 

הצהרה אחת של בר טימור תפסה אותי במסיבת העיתונאים. הקפטן יודע שדקות המשחק והדומיננטיות שלו יירדו העונה, אז הוא דיבר על ההקרבה שכל אחד יצטרך להקריב. הוא מבין היטב שהפועל ת"א תשחק רק עם כדור אחד ושזמן המשחק יהיה 40 דקות. זה אומר שכל אחד יצטרך להבין שעליו לוותר, לקבל את הסיטואציה ולהוריד את האגו. אם התובנה הזו תחלחל לכולם, אז יש סיכוי שקבוצת החלומות תגשים חלומות.

קחו דוגמה: ג'ו רגלנד התרגל להיות המנהיג והרכז המוביל בכל קבוצה בה שיחק. העונה ייתכן שלא יפתח בחמישייה. דוגמה נוספת: מאז שנחת בחזרה בהפועל, תומר גינת היה איש מפתח. העונה הוא יצטרך להילחם על דקות. ההסתגלות וההתאמה של שחקנים יהיו מפתח.

נוון ספאחיה, שכבר זכה ביורוקאפ ומאמן במפעל בשלוש העונות האחרונות, אמר בראיון ל"ישראל היום" ש"מבחינת שמות, הפועל היא קבוצת יורוליג". הוא מיהר להוסיף שהכל ייבחן בשאלת החיבור והכימיה. כאן נכנס לתמונה הפורוורד איש וינרייט. מדובר בשחקן בלי אגו, שמשחק בעמדה 3 ועשוי להיות הדבק של הקבוצה, האיש שמחבר וסוחף אותה לשחק הגנה.

סטפנוס דדאס. הרבה כאבי ראש מחכים לו, צילום: אודי ציטיאט

 

תחת זכוכית מגדלת
שאלת ניהול האגו הבלתי נגמר בקבוצה הזו תהיה משמעותית ביותר. זה יהיה על הראש של המאמן סטפנוס דדאס, שיש לו כל מה שמאמן חולם עליו. לצד זאת מחכים לו גם לא מעט כאבי ראש. הראשון שביניהם הוא כמעט בלתי אפשרי: איך להשאיר את כולם מרוצים.

היווני יהיה תחת זכוכית מגדלת. מצד אחד יש לו חלק גדול בבניית הקבוצה הזו. כמה שחקנים, ביניהם מוטלי ובברלי אמנם הגיעו בזכות הכסף של עופר ינאי, אבל גם בגלל הקשר האישי עם המאמן שאימן אותם בעבר. מצד שני, דדאס עדיין לא אימן בקריירה שלו קבוצה בסדרי גודל תקציביים כאלה ומרובת כוכבים כמו הפועל ת"א של העונה.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

ראינו כבר פרויקטים עמוסי כוכבים שכשלו בגדול. מצד שני ראינו את פנאתינייקוס בעונה שעברה. הבעלים דימיטריס ינאקופולוס החליט אחרי כמה שנות דשדוש להשקיע בגדול ולהביא כוכבי־על. זה נגמר בתואר יורוליג תוך עונה אחת. הפועל ת"א רוצה לחקות את הדגם וההצלחה של פאו. היא גם רוצה לשחק איתה באותה ליגה בעונת 2025/26.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר