חילופי שלטון בפרארי: מה עומד מאחורי העזיבה של מתיה בינוטו?

הבוס של קבוצת המירוצים האיטלקית, שהחל בה את דרכו כמהנדס עוד ב-1995 ולמעשה הקדיש לה את כל חייו, נאלץ לפנות את כיסא המנהל • אומנם קשה להתעלם מהפער העצום שפתחה היריבה הגדולה - רד בול – אבל האם זה היה באמת מספיק על מנת להראות לבינוטו את הדרך החוצה?

מתיה בינוטו. נאלץ לעזוב את פרארי, צילום: רויטרס

בניגוד לפגרת עונת הכדורגל, שמתאפיינת בשעמום וקרויה בשל כך "עונת המלפפונים", הפגרה שבין עונות המירוצים של פורמולה 1 דווקא מספקת דרמות לרוב. הדרמה המשמעותית של שלהי 2022 פרצה עם פרסום ההודעה על עזיבתו של מתיה בינוטו, הבוס של קבוצת המירוצים פרארי.

שנת 2022 החלה עבורו ועבור האימפריה שלו ברגל ימין. בינוטו קיווה לנצל את התקנות הטכניות החדשות של פורמולה 1, כדי להחזיר את פרארי למקום הראשון במפעל היוקרתי. שארל לקלר, הנהג המוביל של פרארי, זכה בשניים משלושת המרוצים הראשונים של העונה, ונראה בפתיחת השנה כמועמד של ממש להילחם על התואר, אלא שכל מה שקרה אחר כך הדגים את הנחיתות של פרארי לעומת המתחרה העיקרית, רד בול.

מתיה בינוטו בימים קצת יותר מאושרים עם הצוות של פרארי,

אפילו המקום השני הסופי של לקלר אינו מנחם: איש לא יכול להתעלם מן הפער העצום (146 נקודות!) בינו לבין מקס ורסטאפן.

האם זה מספיק כדי להראות את הדרך החוצה למנהל הקבוצה, שנמצא בתפקיד רק 4 שנים, אבל החל בה את דרכו כמהנדס עוד בשנת 1995 ולמעשה הקדיש לה את כל חייו? גרסה אחת אומרת שגורלו של בינוטו נגזר בדצמבר 2020, כאשר הפטרון שלו לואיס קמילרי פרש מכס מנכ"ל חברת פרארי.

הצמד קמילרי-בינוטו עבד בהרמוניה והוביל מהלכים משמעותיים, כמו למשל, פיתוח הסימולטור הטוב ביותר בפורמולה 1, או פרויקט שדרוג המנוע של פרארי. התוצאה הייתה שבמקום לסבול עם המנוע הגרוע מבין 4 היצרניות, שהיה להם בשנת 2020, האיטלקים מתגאים היום במנוע שלא נופל מזה שהונדה מייצרת עבור רד בול. בלי הגיבוי של קמילרי, גם זה לא הספיק.

שארל לקלר. ההישג שלו גם לא הספיק, צילום: AP

גרסה אחרת מקשרת את הפרישה של בינוטו מהתפקיד החשוב ביותר בספורט המירוצים לזהות של המועמד המוביל להחליפו, הבוס של אלפא רומיאו פרדריק וסר. וסר הצרפתי, אשר הוביל בזמנו את קבוצת רנו, הוא זה ש"גילה" את לקלר ונתן לו את הצ'אנס הראשון בפורמולה 1, ולכן – על פי אותה גרסה – בינוטו שילם בכיסאו, כדי שלקלר הצעיר ירגיש בנוח, יקבל ביטחון מהאדם הקרוב אליו ויצעד אל ראש הפודיום. 

וסר כנראה לא ישיב בשלילה, אם יקבל את הטלפון מפרארי (אל היוקרה במקרה זה מתווסף גם השכר, שנשאר בסוד, אך יודעי דבר מספרים שהוא הגבוה בענף). מנגד, מדובר בתפקיד כפוי טובה, לפחות בכל הקשור לתקשורת האיטלקית, שלא מהססת לצלוב את העומד בראש הקבוצה בכל עת שהיא לא מצליחה להיאבק על המקום הראשון. אין לשכוח שבידי וסר ממילא יש אלטרנטיבה קורצת: בשנת 2026 לקבוצה הנוכחית שלו תצטרף חברת אאודי ותעמיד לרשותה את כל העוצמה הטכנולוגית והפיננסית של תאגידי פולקסווגן.

מתיה בינוטו מחפש תשובות. עוזב אחר י4 שנים,

כך או אחרת, אם וסר יישאר באלפא רומיאו, המירוץ לראשות קבוצת פרארי יהיה פתוח לחלוטין, ועשרות מועמדים ירגישו בנוח לקדם את סיכוייהם בשלל דרכים יצירתיות.

שאלת המשך דרכו של בינוטו מסקרנת לא פחות. מצד אחד, אחרי שהיית הבוס של פרארי קבוצות אחרות קוסמות לך פחות, ועל כן סביר שאחרי תקופת הסתגלות נדיבה (יש אומרים שהיא תימשך כחצי שנה או אפילו יותר – הכל באדיבות המשכורת של פרארי) האיטלקי המנוסה יפנה אל תפקיד ניהולי בכיר, ייתכן אף בפורמולה 1 עצמה.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

מצד שני, לעולם אל תמעיטו בערכו של הרצון לנקום. השאיפה לנקמה עשויה להוביל את בנוטו לשורות של אחת המתחרות היומרניות. אולי זאת תהיה Alpine, אולי Aston Martin, ואולי יתממש התסריט הדרמטי מכולם: אם וסר אכן יעבור לפרארי, בינוטו יוכל להשלים את ההצרחה המושלמת ולנחות במעצמה העתידית של אאודי. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר