לא הרבה מכירים את השם אייל באומל, הישראלי שעומד מאחורי כמה מיוצרי התוכן המובילים בעולם. הוא גילה את נסטיה, היוטיוברית בת ה-10 שלעמוד שלה יותר ממיליארד צפיות ו"מיסטר ביסט" יוצר התוכן הגדול בעולם פנה אליו כדי שייצג אותו בשוק הסיני. בשיחה עם יניב רבלין בפודקאסט "החיים כסטארט אפ" הוא חושף את התהליך שעבר התוכן ברשת, איך הוא מאיים על התעשיות המסורתיות וגם נותן טיפים מעשיים ליזמים בכלל וליוצרי תוכן בפרט.
"ליצור תוכן זה יותר קל מלהפיץ תוכן", מסביר באומל. לדבריו, כל אחד יכול ליצור תוכן מדהים עם האייפון שלו, אם כי "תוכן טוב" זו הגדרה סובייקטיבית ושנויה במחלוקת. בעיניו, להיות מיוחד ויצירתי, להמציא פורמט - זה האתגר האמיתי..
"בטלוויזיה של פעם התוכניות הכי פופולאריות הן פורמטים. האח הגדול, מאסטר שף, הישרדות. למה זה כל כך מוצלח? כי אני יושב בבית ויודע מה אני הולך לקבל. אותו דבר קורה בעולם החדש. אם אתה רוצה להצליח - אתה חייב שיהיה לך פורמט מיוחד"
בפודקאסט אומר באומל כי החלק המעניין ביותר בדרך להפוך ל"אושיית רשת", הוא דווקא תהליך הפצת התוכן, שעלול להיראות כשולי לעומת היצירה: "יש היום מיליוני יוצרים על כל פלטפורמה, יש גם המון זמן צפיה - אז הקהל שם. איך אתה באמת גורם לאלגוריתם להפיץ את התוכן שלך ולגרום ליותר אנשים לראות אותו"?
פיצוח האלגוריתם כמפתח להצלחה
"מהניסיון שלי, היוצרים הכי טובים הם אלו שמבינים גם את ה'ארט', כלומר: התוכן, וגם את ה'סיינס', כלומר: האלגוריתם", מדגיש באומל. הוא מסביר שלכל פלטפורמה יש אלגוריתם שונה, אבל החוט המקשר בין כולן הוא המדד שמסווג את איכות התוכן. מדד זה נקרא AVD, הלוא הוא ממוצע הזמן שבו הצופים שהו בתוכן מסויים.
לדוגמא: אם יצרתם סרטון שאורכו דקה והוא נצפה בממוצע כ-15 שניות, האלגוריתם יסיק שהסרטון לא טוב. אבל אם הסרטון אורך דקה, וראו אותו בממוצע 55 שניות - הפלטפורמה מסיקה שמדובר בווידאו איכותי, ותפיץ אותו לאנשים נוספים. מדובר בתפוצה שיכולה להגיע מעשרות בודדות ועד מאות אלפי צופים, כך שבעצם, אם תרצו להתמקד בהפצת התוכן - תצטרכו לגרום לאנשים לצפות בו למשך הזמן הרב ביותר.
"בשלוש השניות הראשונות של כל וידאו צריך לתפוס את הצופה ולגרום לו להישאר", אומר באומל. "בעיקר בימינו כשהקשב כל כך נמוך, והבוהן קלה על המסך - אתה רוצה לגרום לצופה להבין שיש פה משהו מיוחד, ושבסוף הווידאו יהיה משהו מפתיע. לכן, ההתחלה היא חשובה".
המדדים בין שלוש הפלטפורמות המרכזיות - יוטיוב, פייבוק ואינסטגרם - הם : כמות שיתופים, כמות תגובות ולייקים על התוכן המוצע, וכן, כאמור, משך השהות של הצופים בסרטון ומספר הפעמים שצפו.
מהי הפלטפורמה הטובה ביותר?
הקריירה של באומל ברובה מתבססת על יוצרי תוכן ביוטיוב, המכונים "יוטיוברים". זו גם הפלטפורמה האהובה עליו במיוחד - וההסבר לכך מפתיע: "זו הפלטפורמה היחידה שבכל חודש שולחת לנו צ'ק", אמר. "במערכת שותפים שנבנתה כבר בשנת 2007, כל יוצר תוכן יכול להרוויח 55 אחוזים מהפרסומות שנמצאות בוידאו שלו - ואף פלטפורמה לא הציגה מודל כלכלי כזה".
לא בכדי הקריירה של באומל מתמקדת ביוטיוב. הוא שותף בחברה בשם "יולה", שבה גם כיהן כמנכ"ל בעבר, חברה ישראלית שהוקמה ע"י ארטיום גלר שלמד עם באומל בתיכון. לאחר שפתח גלר ערוץ יוטיוב שהצליח מאוד במקביל לקידום ערוצים של משתמשים אחרים, ביוטיוב הציעו לו להפוך לרשת "MCN", שמשמעותה היא להיות חברה שעוזרת לערוצים וליוצרי תוכן להגדיל את הקהל שלהם. החברה מסייעת לאלפי יוצרי תוכן בפלטפורמת היוטיוב בלבד, כאשר בהיבט הרווחי, החברה מתחלקת באחוזים מההכנסות עם יוצרי התוכן עצמם.
על האפשרות להסתייע במעגלים קרובים על מנת להגדיל את הצפיות אומר באומל: "יוצרי התוכן הטובים ביותר לא צריכים את תמיכת הדודים והחברים על מנת להעלות צפיות בשביל להשפיע על האלגוריתם. אם התוכן שלך מספיק טוב - הפלטפורמות יידעו להנגיש אותם לקהל הנכון", אמר.
להיות ייחודי, להשאיר חותם
מה העצה שלך לאדם שרוצה לפרוץ קדימה ולשמור על שגרת יצירת תוכן?
"ללא ספק - לפתח פורמט", אומר בנחרצות. "בטלוויזיה של פעם התוכניות הכי פופולאריות הן פורמטים. האח הגדול, מאסטר שף, הישרדות. למה זה כל כך מוצלח? כי אני יושב בבית ויודע מה אני הולך לקבל. אותו דבר קורה בעולם החדש. אם אתה רוצה להצליח - אתה חייב שיהיה לך פורמט מיוחד, שיגידו: 'אה, זה יניב, הבן אדם שהולך לכל הגלידריות וטועם את הגלידות הכי מיוחדות'".
לפרקים נוספים של החיים כסטארט אפ:
פוטרה מהעבודה, והפכה לסנסציה: "עשו לי טובה, הייתי צריכה לעשות את זה קודם"
מהכישלון בטוקיו למדליה בפריז - פיטר פלצ'יק חושף את הרגע ששינה הכול: "קיבלתי הארה"
דורון מדלי עובר לפרונט ומגיב לאמירה שעוררה סערה: "כשפותחים מולי מיקרופון אני אומר את מה שאני חושב"
כשבאומל מסתכל על טאלנט, הוא בוחן את הייחודיות שלו. האדם הכי פופולארי היום בטיקטוק זה בחור מאפריקה שנולד באיטליה. יש לו הכי הרבה עוקבים בפלטפורמת הסרטונים - והוא בכלל לא מדבר אנגלית. מה שהוא עושה זה דבר פשוט: הוא מציג סרטונים בהם אנשים עושים דברים פשוטים בצורה מורכבת, ובסוף הסרטון - עושה פרצוף ותנועה של אי הבנה עם הידיים. לאחר מכן, הוא מציג את הדרך הפשוטה לעשות את אותו הדבר בדיוק. בעצם, זה הפורמט שהוא יצר לעצמו: מצחיק, שונה ולא פחות מזה - ניתן לשכפול.
כש"Like Nastya" שברה את המטריקס
באומל מצא עצמו בוחן את הנתונים של אלפי הלקוחות שלו. בעולם של וידאו וצפיות, אם אתה לא נכנס למספרים - אתה מפסיד חלק גדול מהתמונה. בין כל הלקוחות הוא זיהה ערוץ אחד עם נתונים ייחודים שעולים כל הזמן. הערוץ הזה היה שייך למשפחה עם ילדה צעירה כבת שנתיים, דוברת רוסית, שהפכה לתופעת היוטיוב שמשגעת את העולם.
המשפחה של נסטיה היו מהראשונים ליצור פורמט לתוכן לילדים, מה שעד אז לא היה קיים. ההיצע בפלטפורמה באותה העת היה אמנם ריבוי תוכן לילדים, אך ללא חוט מקשר. הפורמט "התפוצץ", המספרים נסקו - ובאומל נסע להיפגש עם המשפחה, שכאמור, לא דוברת אנגלית, על מנת לנסות להעלות הסרטונים מדרגה.
הרעיון של באומל היה פרוע: למכור תוכן לאמריקה עם ילדה שלא יודעת מילה באנגלית - מה שהשתנה עם הזמן. הוא הציע להורים שלה להקים חברה יחד, שכל תכליתה היא לבנות מותג של נסטיה מחוץ לגבולות יוטיוב, כולל סבונים, צעצועים וכד'.
ההחלטה הכי טובה שקיבל: ניצול הזדמנויות כתפיסת הפעלה
התמחור לפרסומות ביוטיוב הוא על אלף צפיות, כאשר הדרך שבה נקבע המחיר הוא לפי המיקום ממנו הקהל צופה, כלומר: המחיר שונה בין ישראל, הודו, ארה"ב ואחרים. ברוסיה המחיר זעום באופן יחסי, ומכשהבינו את זה היועצים של המשפחה - החלו ללוות אותם בתהליך לתרגום סרטונים גם לשפות נוספות, במטרה לנסות להניב צופים ואיתם רווחים.
לאחר תקופה של משא ומתן ונסיונות שכנוע המשפחה לא נענתה להצעה, אך הציעה חלופה - "בוא תהיה המנהל שלנו". באומל חשש כי זה לא הרקע המקצועי שלו, אך היה לו ברור שהתשובה תהיה חיובית. "זו אחת ההחלטות הכי טובות שקיבלתי בחיי", אומר באומל.
מה שמאפיין את באומל זה ניצול הזדמנויות ואינסטינקטים - מה שמגיע יחד עם לקיחת סיכונים ואפשרות לכשלונות. "אני אדם רציונלי", אמר, "ברמת המקרו - האמנתי שעולם היוטיוב והמשפיענים עומד רק לגדול. ברמת המיקרו - הילדה וההורים שלה עושים משהו מאוד מיוחד. באמונה שלי, בגדול, אני תמיד רוצה להיות ליד אנשים שעושים דברים מיוחדים, חושבים בצורה מיוחדת, אנשים שאתה רואה בהם ניצוץ של גאונות".
בהמשך, התייחס באופן ממוקד למשפחה של נסטיה: "במשפחה שלהם היה את זה. אמנם אנחנו לא מדברים באותה שפה, אבל זו גאונות. מעבר לאתגרים, היתה הזדמנות - היתה לנו מערכת יחסים, הם כבר עבדו עם החברה, ועדיין לא קפצו עליה כל האנשים שזה התפקיד שלהם, למצוא את הטאלנט הבא".
משם קרו המון דברים: גדלו כמות ההכנסות, כמות הצפיות, ועד היום היא היוטיוברית הכי נצפית בכל הזמנים עם מיליארד צפיות לפחות כל חודש במשך שלוש השנים האחרונות. זה פתח גם לבאומל דלתות רבות, והביא לתובנה משמעותית - כמה גלובאלי עולם התוכן, כשהטיקטוקר הכי גדול בעולם הוא מאיטליה, והיוטיוברית הכי גדולה בעולם היתה מרוסיה, כשבימים אלו יש רבים נוספים.
המייקל ג'ורדן של יוטיוב: "שינה לי את המעמד בתעשייה"
MrBeast (מיסטר ביסט) נחשב לכוכב רשת בינלאומי עם מאות מיליוני עוקבים, והוא ידוע בזכות סרטוניו שמציגים אתגרי ענק, מתנות כספיות נדיבות ופעולות פילנתרופיות. כשרצה להתרחב ולתרגם את התוכן שלו לשפות שונות, ניסה לברר מי איש המקצוע הנכון למשימה - וקיבל את מספרו של באומל מחבר. לפני שלוש שנים, נוצר קשר בין השניים ונבנתה מערכת יחסים שמפוקסת בסיפור של תוכן בשפות שונות.
חצי שנה לאחר יצירת הקשר הראשוני, ביקש מר ביסט מבאומל להשתתף בכנס שמיועד ליוטיוברים בלבד. ברצף הדוברים, מר ביטס שיבץ את באומל בסוף הכנס, כשדובר אחד אחריו בלבד - מר ביטס בעצמו. "זה שינה לי את המעמד בתעשיה", אמר באומל.
עם התקדמות מערכת היחסים, השניים שוחחו על השוק הסיני שכלל לא נמצא במגרש פלטפורמות התוכן - כי הממשלה הסינית לא נותנת להאפליקציות האמריקאיות לפעול במדינה. מדובר בשוק עם כוח אדיר של מעל למיליארד איש. באומל החליט לטוס לסין, כשבידו שקיות של מוצרים מים המלח ועליהן מדבקות של החברה שלו, יולה. כיזם, הוא ראה בשוק הזה ובגישה אליו הזדמנות.
בעצם הצעד הזה, ניסה באומל ליצור גישה עבור יוצר התוכן מס' 1 בעולם לסין. השניים נהיו שותפים, ובאומל ניהל את התוכן ליוטיובר האמריקאי בסין - ניסיון שלא נחל הצלחה. לדבריו, ההצלחה הגדולה מגיעה אך ורק על בסיס מערכות היחסים. "דיברתי איתו כמו חבר, עזרתי לו במה שהוא צריך, באתי לדבר בכנס שלו. לא מכרתי לו שום דבר", אמר, "ברגע שהיתה הזדמנות מעניינת על סין סיפרתי לו, והוא אמר: 'אוקיי, אתה יכול לעזור לי בסין'".
על קריירה, אנשים, קהילות ומה שביניהם
בראייתו של באומל, קהילה היא צורך אנושי, וככל שהזמן עובר ואנו חיים בעולם שהופך יותר ויותר דיגיטלי - יש הרבה יותר קהילות, עם יותר הזדמנויות ויחד עם זאת גם יותר כוח. בעצם, קהילה כיום היא מעין שילוב בין האונליין לאופליין, בין עולם המדיה לעולם האמיתי. אנחנו מרגישים קרובים ליוצרי התוכן, אנחנו מכירים אותם, יודעים עליהם פרטים רבים ולעיתים אף מרגישים מיודדים איתם.
לחיי הקהילה והמעגלים החברתיים יש משמעות גדולה בקבלת ההחלטות של באומל: "מערכות יחסים זה הדבר שאני נותן לו את הקרדיט לרוב ההצלחה שלי בחיים", הוא אומר. "אני מתייעץ עם הרבה אנשים, בעיקר עם המשפחה שלי. לא מתבייש בלספר ולחלוק. בסופו של יום, מה שמניע זו ההרגשה. אתה לא תמיד מנצח, ולפעמים עושים טעויות - לפעמים צריך לישון על זה ולשלב את התחושה עם הרציונל".
לסיכום, מציע באומל: תכירו אנשים, תבנו דברים, תראו איך אתם יכולים לעזור לאחרים. שום דבר טוב לא ייצא מלראות טלוויזיה בערב. לא מזמינים אתכם לאירוע? תארגנו אחד.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו