החודש נערך לראשונה כנס תעסוקה לנשים חרדיות, המייצג שכבה גדלה של נשים בעלות רצונות וצרכים משלהן, המוכנות ללכת בדרך עצמאית וחדשה. במונחים של העולם החרדי, מדובר בניצני מהפכה.
בעשור האחרון חל שינוי משמעותי במעמד הנשים החרדיות, שהחל להתפשט בתחומים שמחוץ לבית - השכלה גבוהה, חוגי יצירה, פעילות ציבורית וגם בשוק העבודה. שינוי זה אינו שואב את כוחו מהמהפכה הפמיניסטית, אלא כתגובה לתפיסת העולם שהנחיל הרב שך ז"ל, הרואה בהשתייכות לעולם התורה את שאיפתם המרכזית של הגברים החרדים.
נשים חרדיות מתחנכות מקטנות לשאת עליהן את עול הפרנסה, בעיקר בתחום ההוראה, אלא שבמילניום השלישי התרחב הביקוש למקצועות בתחומי ההיי־טק, הנהלת החשבונות, הכלכלה והמשפטים, ונשים פיתחו קריירה והתמקמו בעמדות מפתח בשירות המדינה ובשוק החופשי. אחרי שכבשו תארים וצלחו את הקשיים מבית ומחוץ, הן מצליחות לשלב בין קודש לחול ולתמרן בין הרחוב החרדי לעולם שמעבר לחומות. כשהחזית נמצאת בעורף והאישה החרדית ניצבת בחוד החנית, היא תטפח קריירה, תביע רצונות כבושים ותגשים חלומות כמוסים, עם שכר נאה בצידם.
מעמד האישה החרדית התעצב מחדש ולא משום שהפרנסה תלויה בה והיא יושבת על הברז התקציבי בבית, אלא משום שנשים במקומות עבודה חילוניים נחשפות להווי אחר ולצורת חשיבה מערבית. הדבר יוצר פער בינן לבין הגבר בבית וחושף את הילדים לתרבות אחרת. יותר ויותר נשים כאלה דוגלות בפחות ילודה עם הפסקות ארוכות יותר בין היריון להיריון. שלא לדבר על חלוקת התפקידים בתוך הבית, שגם היא מקבלת תפנית ועלולה ליצור בעיות של שלום בית.
נורמות הפתיחות של נשים חרדיות ותהליכי פמיניזציה עשויים לערער על המונופול הגברי בחברה החרדית, והדבר הולך וגובר ככל שיותר נשים חרדיות יוצאות מהמרחב הקהילתי המגונן ומשתלבות בחברה הכללית.
אלא ששיעורי האבטלה באוכלוסיית הגברים החרדים עדיין גבוהים משמעותית משיעורי האבטלה באוכלוסייה הכללית, ולכן הפריבילגיה של הגברים החרדים להטיל איסורים והגבלות על הגורם המפרנס אותם כבר אינה אפשרות משתלמת. וכך, בחריקת שיניים, בהסכמה בלית ברירה המלווה בשתיקה רועמת, יוצאת לדרך המהפכה הפמיניסטית החרדית.
בינואר לפני 23 שנה זכיתי להימנות עם 31 נערים שגויסו לצה"ל במסגרת המחזור הראשון של הנח"ל החרדי, המאפשר לשרת במסלול קרבי תוך שמירה על אורח החיים החרדי. הסנונית הראשונה הזו פילסה את הדרך לרבבות חרדים שהתגייסו מאז ועד היום. נשות המהפכה החרדית אף הן חלוצות בשדה קרב אחר וחשוב לא פחות, ומייצגות תופעה בעלת משמעות, שתהיה לה נוכחות מרשימה בעוד עשור ויותר.
אמנם הבעל לא פטור מלפרנס ועוד רבה הדרך לחברה מתוקנת, אבל אם כבר נגזר על האישה לשאת בעול, החובה הקדושה תהפוך לקרש קפיצה, דווקא מתוך הנטל הכבד מנשוא.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו