מלחמה משנה א.נשים

נשים וצעירות אשר נחשפו לתכנים הכוללים אלימות מינית ב־7 באוקטובר, הושפעו עמוקות • הכחשת האלימות נצרבה בהן לא פחות, ורבות פנו לטיפול רפואי

לחוצים ומתעוררים באמצע הלילה. אילוסטרציה, צילום: גטי אימג'ס

מאז 7 באוקטובר אני מוצאת את עצמי מקפידה לנעול את הבית מבפנים ולהוריד את התריס בלילה, מסיעה את הילדים למקומות שהם יכולים להגיע אליהם ברגל לבד, ישנה פחות טוב בלילות ואוכלת פחות מסודר. הזמן חולף, אבל במציאות שלנו הנשים, גם אלו שבעורף, תחושת הביטחון מעורערת והחששות הולכים ומתגברים.

במהלך סדנאות שהעברתי בשטח לקידום בריאות נשים בקרב צעירות כחלק מעמותת "נשים לגופן", עלו עוד ועוד תחושות קשות מנשים שנחשפו לחדשות, לסרטונים ולפרסומים על הפגיעות המיניות במלחמה, ולהכחשות של אותן פגיעות. לאחרונה קיבלו התחושות הללו גושפנקה מחקרית: במחקר מקיף שביצענו בקרב 1,001 נערות וצעירות בישראל (16-26), בחנו את השפעות המלחמה והחשיפה לתכנים פוגעניים מגדרית ומינית. נוכחנו לגלות שלהכחשות מקרי האונס שביצע חמאס יש השפעה לא רק על ההסברה הישראלית, אלא גם על בריאותן הנפשית והפיזית של צעירות ונערות בישראל.

נשים ונערות בישראל צריכות לדעת שהן לא לבד, שיש עוד נשים שמרגישות כמוהן ושאלו תחושות הגיוניות במצב קשה ולא רגיל. עיבוד הרגשות בסביבה בטוחה יכול לסייע להן בהתמודדות ובנרמול התחושות שלהן

68% מהצעירות דיווחו כי מאז הלחימה הן נחשפות ברשתות החברתיות לתכנים שאינן רוצות להיחשף אליהם, וככל שהחשיפה גבוהה יותר, כך עולה אצלן תחושת המצוקה. 81% מרגישות פחות בטוחות מחוץ לביתן, ו־65%  מרגישות פחות בטוחות בביתן. 44% מדווחות כי המלחמה שינתה את מערכת היחסים הזוגית שלהן, וכשליש (28%-36%) העידו על שינויים ברצון שלהן באינטימיות או על שינוי בחשק המיני שלהן.

ההשפעה של החשיפה לתכנים החדשותיים הקשים מתבטאת גם על גופן של נערות ונשים צעירות. אחת מכל שלוש צעירות מדווחת על שינויים במחזור החודשי, ואחת מכל שתי צעירות מדווחת על שינויים בהרגלי האכילה. השינויים הרווחים ביותר הם אכילת יותר מתוקים ופחמימות והגדלה או הקטנה של כמויות.

רופאים.ות ומטפלים.ות שנחשפו למחקר, מחזקים את ממצאיו. יותר נערות פונות לאנשי מקצוע לנוכח קשיי שינה, חוסר יכולת להרגיע את עצמן, הסתגרות, הימנעות מיציאה מהבית, פלאשבקים מתכנים שנחשפו אליהם, כאבים פסיכוסומטיים שאין להם הסבר פיזיולוגי והגברת צריכת תרופות וחומרים ממכרים אחרים.

נשים ונערות בישראל צריכות לדעת שהן לא לבד, שיש עוד נשים שמרגישות כמוהן ושאלו תחושות הגיוניות במצב קשה ולא רגיל. עיבוד הרגשות בסביבה בטוחה יכול לסייע להן בהתמודדות ובנרמול התחושות שלהן. הנתונים הללו הם נורת אזהרה. הם זועקים לכל מי שבא.ה במגע עם נערות ונשים צעירות לפקוח עיניים, לחנך לגלישה בטוחה ברשת, להפנות לטיפול את מי שזקוקה לכך ולהזכיר להן שהן לא לבד.

חשוב שהמבוגרים.ות ואנשי.ות המקצוע בסביבת נערות וצעירות יהיו ערניים לכמות ולאופי של התכנים שאליהם הן נחשפות, ויפתחו ערוץ תקשורת פתוח עימן סביב שינויים בדפוסי יחסים, אכילה ומצוקה רגשית. עלינו להשיב להן את תחושת הביטחון ולדאוג לבריאותן של נשים בישראל. זה הזמן להביט בבנות ובנשים שלנו, להקשיב לקשיים שלהן ולהקל את מצוקתן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר