להיות בזירה הנכונה

הספורט הוא נכס הסברתי • פוסט אחד של כוכב NBA למען החטופים הנמקים במנהרות יועיל לישראל יותר ממיליוני השקלים המועברים לארגוני הסברה שונים

פצועי מלחמת חרבות ברזל במשחק ה-NBA, צילום: אלעד מלכה

כשהחלה הפלישה הרוסית לאוקראינה היה נראה שהעולם מתאחד מאחורי המדינה הדמוקרטית שהותקפה בידי אויב אכזר שביקש להשמידה. לא היה מדובר רק בפוליטיקאים ובתקשורת המרכזית. אחת מזירות ההזדהות הבולטות היתה הספורט - ליגות, ערוצי שידור וספורטאים הניפו דגלי אוקראינה וקראו להפסקת המלחמה.

7 באוקטובר, כשכולנו בחשבון נפש הכרחי, העובדה שישראל, דמוקרטיה מערבית שהותקפה בידי אויב רצחני, לא הצליחה להעביר לעולם את המסרים האלו היא כישלון הסברתי.

ניתוח המהלכים מאז 7 באוקטובר מחייב אותנו להסתכל לעומק על ההסברה הישראלית בעת משבר וחירום, ועל התדמית שנוצרה מאז. לרוב ההסברה הישראלית מדברת לשני קהלים לא רלוונטיים: המשוכנעים, ואלו שלעולם לא ישתכנעו. רבים מהמשאבים ומהקשב של הגופים הרבים שעוסקים בתחום, ממשלתיים ואזרחיים, מופנים לארגונים שמדברים בעיקר עם תומכי ישראל, כביכול כדי לצייד אותם בחומרים ובטיעונים שאותם יוכלו להפיץ בעצמם בצורה "אורגנית". מאמץ נוסף מושקע בוויכוחים, בהתנצחויות, ולעיתים אף במאבקים בארגונים פרו־פלשתיניים, בזירות שבהן לא ניתן לשכנע אף אחד אלא לכל היותר לצעוק חזק יותר.

לעיתים נדמה לצרכן החדשות הישראלי שהעולם, ובפרט צעירים אמריקנים, פשוט נגדנו ולא משנה מה נעשה. זו ראייה שטחית של המציאות, וכזו שיש בה יותר משמץ של תבוסתנות. האמת המורכבת יותר היא שלרוב מכריע של הציבור ברחבי העולם אין דעה מגובשת על ישראל ועל הסכסוך שמשתולל כבר 100 שנים בפינה צרובת שמש במזרח התיכון. אנחנו פשוט לא כל כך מעניינים אותם. הם מתעסקים בנושאים אחרים דוגמת כלכלה, פוליטיקה פנימית, ויותר מכל - ספורט.

הספורט, כפי שראינו במשחקים האולימפיים שרק הסתיימו, הוא שפה בינלאומית. לספורט יש כוח לחבר אנשים ממדינות שונות למען מטרות משותפות. מבחינה הסברתית ספורט הוא נכס ראשון במעלה, נכס שמדינת ישראל מפספסת פעם אחר פעם.

פוסט אחד של כוכב NBA למען החטופים הנמקים במנהרות יועיל לישראל יותר ממיליוני השקלים המועברים לארגוני הסברה שונים. לא בכדי כבר בתחילת המלחמה רתמנו ב"מכבי תנועה עולמית" שורה של ספורטאים מובילים שקראו לשחרור החטופים, תחת הסלוגן Sport Speaks Up.

לעיתים נדמה לצרכן החדשות הישראלי שהעולם, ובפרט צעירים אמריקנים, פשוט נגדנו ולא משנה מה נעשה. זו ראייה שטחית של המציאות, וכזו שיש בה יותר משמץ של תבוסתנות

רבות דובר על כשל ההסברה הישראלי במלחמה, למרות עמדת פתיחה חזקה ושעת רצון בדעת הקהל העולמית. בין הטעויות בולטת ההתעלמות מזירת הספורט כפלטפורמה לחיזוק המסרים הישראליים. יש ספורטאים ישראלים בכל העולם, בעלי קבוצות יהודים, מנהלי ליגות, בכירים בזכייניות שידור, ועוד.

עלינו לרתום אותם למען מטרה שאין הומניטרית, צודקת ודחופה ממנה, מתוך אופטימיות ואמונה בדרך. את זוועות 7 באוקטובר לא ניתן לשנות - הן חקוקות לדיראון עולם. את תדמיתה ואת מעמדה של ישראל אפשר לשפר אם נדע לעבוד יחד - המדינה וארגונים אזרחיים - בזירות הנכונות ועם השותפים המתאימים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר