נצרת. עיר מלאה באשפה ואין משילות | צילום: משה שי

נצרת: אשפה ללא בשורה  

ערימות האשפה ברחובות העיר, שבה חיים כ־100 אלף תושבים, בלתי ניתנות להתעלמות •במילה אחת קוראים לזה - משילות, וזו הזדמנות להוכיח שיש כזאת • זה הזמן להפעיל ריבונות ולטפל בהתעלמות מפגיעה באיכות חיי אדם או מהמשך ההתעלמות משליטת גורמים מפוקפקים בסמלי שלטון במדינת ישראל

רבות דובר על בעיית הפשיעה בחברה הערבית. הפעם אפנה זרקור אל תופעה מדאיגה שמתחילה להתרחב מאז סיום הבחירות המוניציפליות. מדובר בשליטתם של גורמי פשיעה וגורמים מפוקפקים בעלי אינטרסים, על מערך פינוי האשפה ביישובים הערבים.

התופעה התחילה בכפר ג'דידה־מכר. גורמים עברייניים מנעו פינוי אשפה ומנעו מהרשות המקומית לפנות אשפה, או אף להתקשר עם חברה חדשה לצורך פינוי אשפה. תופעה זו תופסת תאוצה ומתרחבת ואף מסכנת את הציבור בשבועות האחרונים בנצרת.

אשפה ברחובות (אילוסטרציה), צילום: רוני שיצר

ערימות האשפה ברחובות העיר, שבה חיים כ־100 אלף תושבים, בלתי ניתנות להתעלמות. ליד בתי הספר, ליד בתי המגורים וליד בתי העסק. זאת סכנה תברואתית ובריאותית לתושבים ולמבקרים. במילה אחת קוראים לזה - משילות, וזו הזדמנות להוכיח שיש כזאת.

אבל מאחר שמדובר בפריפריה גיאוגרפית, כלכלית וחברתית, זה לא מעניין את מקבלי ההחלטות. אולי אם היה מדובר בהריסת בית או בחלוקת נשק המצב היה שונה.

מי שהבטיח משילות - זה הזמן לקחת את המושכות ולתת דוגמה איך אמורה להיראות משילות אכיפת חוק. להוכיח שזאת לא היתה הצהרה פופוליסטית.

הנהלת עיריית נצרת התגאתה שנים שאין לה חשב מלווה מטעם משרד הפנים החותם ומאשר כל הוצאה כספית, והעירייה מתנהלת באיזון תקציבי למופת. לפתע גילינו שהעירייה בחובות מצטברים של יותר מ־200 מיליון שקלים, וכי משרד הפנים כן מינה חשב מלווה, ולמעשה אבדה עצמאותה הכלכלית של הנהלת העירייה. וטוב שכך.

אי פינוי אשפה , צילום: דודו גרינשפן

לאחר מינוי חשב מלווה, על משרד הפנים להוציא את סמכויות ההתקשרות וההסכמים מהרשויות, במיוחד אותן רשויות שיודעים כי הן נשלטות על ידי גורמים מפוקפקים, וכך באמצעות משרד הפנים או משרדי ממשלה אחרים יתאפשר להוציא מכרזים ולהפעיל פרויקטים ברשות שהם חיוניים וחשובים, במיוחד פינוי האשפה.

נצרת היא העיר הערבית הגדולה ביותר בישראל, אחת הערים הגדולות בצפון, ויותר מכל היא עיר הבשורה, אחד המקומות החשובים לעולם הנוצרי. למרות שמבחינה תשתיתית היא דומה לכפר גדול ולא לעיר מודרנית, מן הראוי לראות בה מקום מיוחד, ולפעול שתפותח כראוי למען תושביה ואלפי המבקרים בה כל יום. 

ראש עיריית נצרת עלי סלאם. הגיע הזמן לדרוש מהממשלה משילות, צילום: גיל אליהו-ג׳יני

נושא פינוי האשפה ברשויות המקומיות הערביות, או ליתר דיוק אי פינוי האשפה, ראוי שייחקר על ידי רשויות האכיפה. כל מי שביצע מחדל או לא מילא את תפקידו, חובה עליו לשלם את המחיר על פי הדין, אחרת הדבר לא יסתיים בג'דידה־מכר ולא בנצרת ויימשך גם ברשויות מקומיות נוספות.

זה הזמן להפעיל ריבונות ולטפל בהתעלמות מפגיעה באיכות חיי אדם או מהמשך ההתעלמות משליטת גורמים מפוקפקים בסמלי שלטון במדינת ישראל. משילות אינה רק אכיפת צווי הריסה ומעצר אזרחים על הנפת דגלי פלשתין או נגד המשך המלחמה - משילות היא גם דאגה לפינוי האשפה, ומניעת מפגעים תברואתיים מאזרחי המדינה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו