הפגנה של רופאים מתמחים בחיפה (ארכיון) | צילום: רוני שיצר

עונת נדידת הרופאים

צעירים מסיימים התמחות ומגלים מערכת בלי תקנים, תורנויות מתישות ושכר שלא משקף את ההשקעה ואת המאמץ • חוסר הצדק יוצר אצלם חוסר אמון במערכת

אני נתקל ביום־יום בתופעה מדאיגה: רופאים צעירים שהתחילו את דרכם המקצועית בישראל בוחרים לעזוב את הארץ ולעבוד בחו"ל. זה מתחיל בהשתלמות קצרה, ולעיתים הופך לקבע. מצב זה מאיים על עתיד מערכת הבריאות הישראלית ועל יכולתנו להעניק טיפול רפואי ברמה גבוהה.

הסיבות לעזיבה רבות ומגוונות. הרפואה בישראל מתמודדת עם קשיים משמעותיים - חוסר תקנים, תורנויות מתישות ושכר שלא משקף את ההשקעה ואת המאמץ. צעירים שמסיימים את ההתמחות מוצאים עצמם מול מערכת בריאות שמציעה תנאים קשים, ולרוב, כשניתנת להם הזדמנות לצאת לחו"ל - הם עוזבים. שכר גבוה יותר וסביבות עבודה תומכות הופכים את ההצעה לבלתי ניתנת לסירוב.

אני עצמי עברתי את כל התחנות: לימודים בטכניון, התמחות ברמב"ם, עבודה כרופא בכיר וניהול מחלקות רבות. למרות התנאים המפתים בחו"ל - חזרתי לישראל, כי אני מאמין שצריך לבנות פה מערכת בריאות טובה, ושיש לי תפקיד בתהליך הזה. חזרתי מתוך אמונה בחברה הישראלית, ובערכים של ערבות הדדית ושירות לציבור.

הבעיה היא שהמציאות כיום מורכבת יותר. החברה הישראלית נמצאת בסכסוך פנימי, ובני הדור הצעיר רואים את מערכת הבריאות ואת החברה נכשלות בתפקידן. הם חשים שדורשים מהם להמשיך לתרום ללא סוף, בעוד מגזרים אחרים מקבלים פטורים והקלות. תחושת חוסר הצדק וההזנחה משאירה את הצעירים בחוסר אמון מול המערכת.

מה ניתן לעשות? אני מאמין שיש תקווה לשינוי. הרופאים הצעירים בישראל הם אנשים עם אידיאלים ועם רצון אמיתי לתרום. אם נשיב לחברה הישראלית ערכים של הדדיות, כבוד ותמיכה, נוכל להחזיר את הכישרונות הללו הביתה. עלינו ליצור מערכת שתתמוך בהם ושתכבד את תרומתם. אם נמשיך להתעלם מהבעיות, נמצא את עצמנו עם מחסור קשה ברופאים מומחים. עלינו להתעורר ולפעול עכשיו, כדי להבטיח שהרופאים הצעירים יבחרו להישאר כאן ולבנות את עתיד מערכת הבריאות שלנו.

התשובה טמונה בעשייה ממשית: שיפור תנאי העבודה והמשכורות במערכת הבריאות, תכנון עתידי של מערכת הבריאות, השקעה בתשתיות והקפדה על שדרוגים טכנולוגיים. חשוב גם לטפח תרבות של הערכה ותמיכה לרופאים, וליצור סביבות עבודה תומכות שמעודדות מקצועיות והתפתחות אישית.

החברה הישראלית נמצאת בסכסוך פנימי, ובני הדור הצעיר רואים את מערכת הבריאות ואת החברה נכשלות בתפקידן. הם חשים שדורשים מהם להמשיך לתרום ללא סוף, בעוד מגזרים אחרים מקבלים פטורים והקלות

המאבק אינו פשוט, ודרושים שינויים עמוקים ומקיפים במערכת. אנו חייבים לזכור שהעבודה שלנו היא לא רק לספק טיפול רפואי טוב, אלא גם ליצור סביבה שתומכת בצמיחה האישית והמקצועית של העובדים בה. אם נצליח לעשות זאת - נוכל להחזיר את הרופאים הצעירים הביתה, ולוודא שהם יבחרו להישאר ולתרום מהידע ומהניסיון שלהם כאן, בישראל.

כולי תקווה שנצליח לבנות מחדש מערכת בריאות שהיא לא רק מקצועית, אלא גם אנושית, תומכת ומעורבת. כך נוכל להבטיח שהעתיד שלנו ימשיך להיות בטוח ובריא, עם רופאים איכותיים שמתחייבים לשירות הציבור ושמחויבים לבנות את עתיד הבריאות בישראל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו