כשהפוליטיקה מתערבת בדת

ההימנעות מביצוע העבודות בשבת לא מצמצמת את חילול השבת, אלא מעצימה אותו • ההיסטוריה מלמדת כי כשאין פרסום - חילולי השבת עוברים בשקט

העבודות בגשר ענבה, צילום: יהונתן שאול

תייר אמריקני הגיע לישראל בשלהי שנות ה־50. בשובו נשאל על ידי חברי קהילתו במה שונה השבת בישראל משאר ימות השבוע, וענה: "בכל ימות השבוע נוסעים באוטובוסים ואילו בשבת נוסעים במשאיות". תשובה מפתיעה אך נכונה. בשל העובדה שנאסר על חברות האוטובוסים לפעול בשבת, גילו בעלי משאיות יוזמה, הרכיבו ספסלים על גבי המשאיות וביצעו נסיעות בתשלום בשבתות. אם יזדמן אותו תייר שוב לארצנו, יגלה שגם בשבת נוסעים באוטובוסים, אבל בחינם. הדבר מתאפשר בזכות מיזם "נעים בסופ"ש", שבו מעמידות רשויות מקומיות שירותי הסעה לתושביהן.

פרשת התחבורה הציבורית בשבת ממחישה עובדה שחוקרי דת ומדינה עמדו עליה מכבר. למפלגות החרדיות חשוב הסמל יותר מהמהות. במקום אוטובוס אחד נוסעות בשבת עשרות מכוניות פרטיות. התוצאה היא, בין היתר, עלייה ברכישת כלי רכב פרטיים. עם זאת, פתרון זה זמין לבעלי ממון בלבד. מהאוכלוסייה חסרת האמצעים נמנעת האפשרות לנוע בשבת ולבקר בני משפחה. ומה שיותר חמור - חיילים שיוצאים לחופשת סוף שבוע מרותקים לבתיהם לאורך כל החופשה.

תחת ממשלת הליכוד, הועברו שמונה טורבינות דומות בליל שבת, ללא התנגדות. שבע שנים לאחר מכן הועבר בשבת, בימי ממשלת אולמרט, שנאי של חברת החשמל לתחנת הכוח באשקלון כדי להימנע מיצירת עומסי תנועה במהלך השבוע. בפעמים נוספות הועבר ציוד כבד מנמל חיפה לתחנת החשמל שליד מחלף אליקים בלילות שבת, ודבר לא קרה

תופעה דומה מתרחשת סביב עבודות תשתית חיוניות. במקום לבצע את העבודות ביום המנוחה, מתפזרות העבודות על פני כמה ימים ומשבשות את התנועה. דוגמה לכך ראינו לאורך העבודות בנתיבי איילון ובגשרים מעליהם.

דוגמה בולטת יותר מהווה מחלף ענבה. במקום לבצע בסוף השבוע עבודות תשתית לחיבור גשר מסילת הרכבת לקו שיחבר בין ירושלים לראשון לציון, התפרסו העבודות על פני חמישה לילות. לצורך כך נחסם אחד מעורקי התחבורה הראשיים במדינה שמחבר בין תל אביב לירושלים.

לא זו בלבד שדחיית העבודות לימי חול ייקרה את הפרויקט באופן משמעותי, היא גם הביאה לדחייה של תשעה חודשים בהשלמתו, ולדברי החברה המבצעת, אף סיכנה את הנוסעים.

האירוניה היא שההימנעות מביצוע העבודות בשבת לא רק שאינה מצמצמת את חילול השבת, אלא שהיא אף מעצימה אותו.

לפני חצי יובל שנים, חברת החשמל הובילה בשבתות משחנים - חלקי טורבינות ענקיים, מהמפעל ברמת השרון לתחנת הכוח באשקלון. בעקבות זאת פרשה יהדות התורה מהקואליציה, אך ממשלת ברק לא נפלה משום שש"ס והמפד"ל נותרו בממשלה. עם זאת, חסימת הכבישים דווקא הביאה לשמירת השבת.

נקודה למחשבה: שנים אחדות קודם לכן, תחת ממשלת הליכוד, הועברו שמונה טורבינות דומות בליל שבת, ללא התנגדות. שבע שנים לאחר מכן הועבר בשבת, בימי ממשלת אולמרט, שנאי של חברת החשמל לתחנת הכוח באשקלון כדי להימנע מיצירת עומסי תנועה במהלך השבוע. בפעמים נוספות הועבר ציוד כבד מנמל חיפה לתחנת החשמל שליד מחלף אליקים בלילות שבת, ודבר לא קרה.

בעוכריה של פרשת המשחנים עמדה העובדה שהפרשה התפרסמה. יש הטוענים כי שר התשתיות אלי סויסה רצה להפיל את הממשלה ולכן יצר משבר. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר