עצמאות חלקית

רבים בקהילה היהודית חשים כי לא ניתן לחגוג השנה • התגברות השנאה והאלימות כלפיהם מעוררת תחושת בגידה, במיוחד כשהיא מגיעה גם מצד חברים ליברלים

קבוצה של אנשי עליונות לבנה בארה"ב בתהלוכת לפידים בוושינגטון, צילום: ארכיון/אי.פי

היום מציינת ארה"ב 248 שנות עצמאות. המעצמה הגדולה בעולם נוסדה על בסיס ערכי החירות והדמוקרטיה ועל תחושת הביטחון שאזרחיה מרגישים במדינתם. אך עבור יהודי המעצמה, תחושת הביטחון הזו הולכת ונחלשת.

ארה"ב היתה המדינה הראשונה בעולם שהעניקה שוויון זכויות מלא ליהודים, בשלהי המאה ה־18. פתיחת שעריה למהגרים, מתן הזדמנויות כלכליות נרחבות והפרדה בין דת ומדינה אפשרו קיום של חיים יהודיים משגשגים. ניתן לומר שארה"ב האירה פנים ליהודים, ובתמורה היהודים החזירו בהתאם.

התרומה היהודית להתפתחות אמריקה הורגשה החל מהשנים הראשונות בכל תחומי החברה. מרגע הגעת 23 המהגרים היהודים הראשונים לניו אמסטרדם (שמה הקודם של ניו יורק) ועד היום, הקהילה היהודית התפתחה ויצרה לעצמה מאפיינים ייחודיים, שעיצבו את זהותה לאור הערכים האמריקניים: דמוקרטיה, פלורליזם תרבותי, שוויון וחופש דת. ערכים שממשיכים להנחות את יהודי ארה"ב.

אך מאז התרחשו שינויים רבים במעצמה האמריקנית. בשנים האחרונות אנחנו עדים לעלייה מדאיגה וחסרת תקדים במקרי האנטישמיות, שהתגברו מאז פרוץ המלחמה בעזה. לא מדובר רק בהתגרויות מילוליות או בפגיעות פיזיות נקודתיות, אלא בביטויי שנאה עמוקה ושורשית שמכוונת נגד יהודים בכל קצות המדינה. לאחר כמעט רבע מילניום של עצמאות והתקדמות חברתית, חשבנו שבשנת 2024 כבר לא נידרש להיזכר בימים חשוכים, ורצינו להאמין שהם מאחורינו.

רבים מהקהילה היהודית האמריקנית חשים כי לא ניתן לחגוג השנה. בשיחותיי עם חברי הקהילה בבוסטון, שגם בה המציאות השתנתה, אנחנו תוהים לאן נגיע במדינה שחרטה על דגלה חירות ושוויון אזרחי. אפילו חגיגות העצמאות עצמן ייערכו השנה תחת אבטחה כבדה של הקהילות ובתי הכנסת, כפי שהתרגלנו מאז 7 באוקטובר - מצב עצוב ובלתי נתפס. ודווקא בקהילות היהודיות יש סדר ושקט, נאמנות וגאווה למדינה, יותר מאשר בקבוצות אחרות.

התגברות השנאה והאלימות כלפי קהילתנו מעוררת תחושת בגידה, במיוחד כשהיא מגיעה גם מצד חברים ושותפים לדרך הליברלית. אמריקה נבנתה על ערכים של הכלה וקבלת השונה, כמדינת מהגרים שהיא בית חם ומכיל לכולם. נראה כי ערכים אלו נשחקים, וכי תחושת השותפות והאחדות, שהיתה מאפיין מרכזי, מתערערת. זו לא אותה אמריקה.

מרגע הגעת 23 המהגרים היהודים הראשונים לניו אמסטרדם ועד היום, הקהילה היהודית התפתחה ויצרה לעצמה מאפיינים ייחודיים, שעיצבו את זהותה לאור הערכים האמריקניים: דמוקרטיה, פלורליזם תרבותי, שוויון וחופש דת. ערכים שממשיכים להנחות את יהודי ארה"ב

אך יש גם תופעה מחממת לב של סולידריות יהודית חוצת יבשות. על אף האתגרים, התמיכה בישראל נמשכת: הם תורמים, מזדהים, משפיעים ונלחמים בתופעות האנטישמיות נוכח המלחמה.

יום העצמאות האמריקני הוא הזדמנות שלנו, הישראלים, לחגוג, להכיר ולהוקיר את מאמצי אחינו ואחיותינו מעבר לים לחיזוק הקשר עם ישראל, לשלב זרועות במלחמה על דעת הקהל העולמית ולהיאבק באנטישמיות ובשנאה. ביום זה נזכיר את ערכי היסוד של ארה"ב, שאותם אנחנו חולקים, ונפציר לשמר אותם ולהגן עליהם. כך נבנה חברה טובה ובטוחה למען עתיד העם שלנו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר