הרפורמה המדאיגה בצבא סוריה

אסד האב בוודאי מתהפך בקברו בשל העובדה שבסוריה יקום צבא טרור בשירות איראן, שקציניו הבכירים יהיו חייבים בנאמנות לטהרן ולא למדינה הסורית

בשאר אל-אסד נשיא סוריה בעת ביקורו באיראן , צילום: רויטרס

בשבוע שעבר הכריז מנכ"ל משרד הביטחון הסורי, האלוף אחמד יוסף סלימאן, על רפורמה חדשה בחוק גיוס החובה ושירות המילואים במדינה, שתשנה את פניו של הצבא הסורי ותציב בפני ישראל איום משמעותי נוסף מלבד זה של חיזבאללה בלבנון: הצבא הסורי מתכוון להתבסס על מתנדבים.

שורשיו של "הצבא הערבי הסורי" טמונים בצבא הקולוניאלי שהקימו הצרפתים ב־1920, לאחר שקיבלו את המנדט על סוריה. עם השנים עבר הצבא הסורי פוליטיזציה והיה שותף לניסיונות הפיכה במדינה. במארס 1963 קציני צבא נאמני הבעת' (התחייה) העלו את המפלגה לשלטון, ובנובמבר 1970 שר ההגנה חאפז אל־אסד השתלט על סוריה, והפך אותה ממדינה חלשה לכוח בולט ומוביל בזירה הערבית.

למה דווקא עכשיו מתפרסמת הרפורמה, ומהן ההשלכות שלה? מלבד הרצון של משטר אסד, שניצח במלחמה, לצמצם בהוצאות, יש מאמץ להפחית מהלחץ על האזרחים הסורים, ובעיקר על בני העדה העלווית, שנלחמו על הישרדותם

הצבא הסורי הפך להיות המשענת העיקרית של אסד. קציניו הבכירים זכו לתגמול על נאמנותם, ובמיוחד בני עדתו של הנשיא - העלווים. הללו קיבלו תפקידי מפתח והיוו את הרוב בפיקוד הצבאי הבכיר. בחוקה החדשה שפרסם ב־1973, אסד קבע חוק שירות חובה של שנתיים לכל גבר מגיל 18. כך הפך הצבא המפוצל והפוליטי ל"כור היתוך", כפי שאסד כינה זאת, בדומה לחברה הסורית, משום שהשתלבו בו בני כלל העדות במדינה. כמו כן, השירות הצבאי שימש עבור צעירים רבים מהעיר ומהפריפריה כלי לקידום חברתי.

כל זה היה נכון עד שפרצה מלחמת האזרחים הסורית, במארס 2011. לאחר 13 שנות מלחמה, הכלכלה הסורית נמחקה. רוב תשתיות המדינה כבר לא קיימות, וכ־90% מהתושבים נמצאים מתחת לקו העוני. לזה תוסיפו כ־12 מיליון עקורים ופליטים שהצליחו לברוח למדינות שכנות, לאמריקה או לאירופה.

השלכות מלחמת האזרחים לא פסחו גם על הצבא. ב־2011, מצבת כוח האדם הסדיר של הצבא הסורי מנתה 220 אלף חיילים סדירים וכ־300 אלף משרתי מילואים. "כור ההיתוך" הסורי של משפחת אסד סבל במהלך שנות הלחימה הארוכות ממקרי מוות ומפציעות בקרבות, וכן מעריקות. כחצי מכלל המשרתים אבדו במהלך המלחמה. וכך, לצד הסדירניקים ואנשי המילואים, נכנס לצבא הסורי מרכיב שלישי - המתנדבים.

רבים מהמתנדבים הגיעו מאיראן ומחיזבאללה. לצד ארגון הטרור, איראן ייבאה מיליציות שיעיות מאפגניסטן, מפקיסטן, מעיראק ואפילו מהודו, והציבה אותן ככוח לוחם לצד הצבא הסורי של אסד. עם השנים זכו הלוחמים ומשפחותיהם לאזרחות סורית וקיבלו מגורים במדינה. הרפורמה החדשה מסדירה את מעמדם ויוצרת צבא סורי חדש.

לפי התוכנית התלת־שלבית של משרד ההגנה הסורי, מצבת כוח האדם של משרתי המילואים תצומצם משלהי יוני 2024 ועד לסוף שנת 2025. וכך, בשלב הראשון, מי ששירתו במשך שנתיים ואנשי מילואים בני 40 ומעלה ישוחררו מהצבא. המטרה הסופית היא שירות מילואים של שנתיים בלבד. האלוף סולימאן הסביר כי מטרתן של ההחלטות היא "להגיע לצבא מפותח המסתמך על מתנדבים באמצעות חוזי מתנדבים חדשים".

למה דווקא עכשיו מתפרסמת הרפורמה, ומהן ההשלכות שלה? מלבד הרצון של משטר אסד, שניצח במלחמה, לצמצם בהוצאות, יש מאמץ להפחית מהלחץ על האזרחים הסורים, ובעיקר על בני העדה העלווית, שנלחמו על הישרדותם. כמו כן, ניתן להעריך, אם כי בסבירות נמוכה, שבהסדרה החדשה של השירות הצבאי אסד מנסה לרמוז לאותם צעירים שברחו מהמדינה, או שנולדו לתוך מציאות של גלות, כי המדינה מחכה להם ותקבל אותם בברכה אם יחליטו לחזור.

אבל הדבר המדאיג ברפורמה הסורית הוא העובדה שלא יהיה זה עוד "הצבא הערבי הסורי", שכן כל ממד לאומי שהיה בו יימחק. אסד האב מתהפך בקברו, כי בסוריה יקום צבא טרור בשירות איראן שקציניו הבכירים מחויבים בנאמנות לטהרן, ולא למדינה הסורית. בשאר אל־אסד הצהיר על כך בעצמו: "המולדת לא שייכת למי שגרים בה, ולא למי שיש להם דרכון או אזרחות שלה - אלא למי שמגינים ושומרים עליה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר