הסקרים מספרים: תם עידן ביידן

המלחמה בעזה והעימות המתקרב עם חיזבאללה בצפון מחזקים את המעקב הישראלי אחר הבחירות לנשיאות בארצות הברית • בחישוב כולל של המדינות הבטוחות לכל מתמודד, ובהן מסורתית התוצאה כמעט ידועה מראש - והיא לטובתו של טראמפ

ג'ו ביידן במהלך העימות הנשיאותי הראשון, צילום: איי.אף.פי

בעוד ארבעה חודשים יתקיימו הבחירות לנשיאות ארה"ב בין הנשיא המכהן ג'ו ביידן לבין הנשיא הקודם דונלד טראמפ. המלחמה בעזה והעימות המתקרב עם חיזבאללה בצפון מחזקים את המעקב בישראל אחר הבחירות הללו, בעיקר משום שלתוצאות שלהן צפויה להיות השפעה משמעותית על יחסי ישראל־ארה"ב ועל מדיניות החוץ האמריקנית במזרח התיכון.

בעוד מדיניות החוץ של הנשיא הקודם טראמפ כלפי ישראל היתה אוהדת ותומכת - רבים טוענים כי מעולם לא ישב בבית הלבן נשיא כה פרו־ישראלי. שמונת החודשים האחרונים המחישו כי הממשל הנוכחי בוושינגטון אינו מאפשר לישראל להביס את אויביה.

בין שמדובר בתמימות ששוררת בממשל ביידן, אשר מרבית בכיריו כיהנו בממשל אובמה, שכידוע היה הרסני לאינטרסים האמריקניים והמערביים במזרח התיכון, ובין שמדובר בפעולה שיטתית לפגוע בממשלת ישראל ובעיקר בעומד בראשה - ממשל ביידן ייזכר בישראל כאחד הממשלים העוינים ביותר בהיסטוריית היחסים בין ירושלים לוושינגטון. למרות הצהרות התמיכה של ממשל ביידן בישראל מאז מתקפת 7 באוקטובר, בפועל מדובר היה בחיבוק דוב שמנע מישראל לפעול כרצונה מול חמאס.

לנוכח העובדה שארה"ב תחת ביידן הפכה למדינה שבה האנטישמיות רווחת ברחובות הערים הגדולות, בתחבורה הציבורית ובקמפוסים, אין פלא שרוב הציבור הישראלי ויהודים רבים בעולם, שחשים כי ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות הפכה להיות מקום לא בטוח עבורם, רוצים לראות את טראמפ מנצח בבחירות.

סקרים מאמצע חודש יוני מראים כי עידן ביידן עומד להסתיים ב־20 בינואר 2025. מדובר בסקרי דעת קהל המביאים בחשבון שמלבד ביידן וטראמפ יש עוד שני מתמודדים עצמאיים ומתמודדת ממפלגת הירוקים לנשיאות. 

עוד לפני ההופעה המזעזעת והמביכה של ביידן בעימות הראשון בין השניים, סקרים מאמצע חודש יוני מראים כי עידן ביידן עומד להסתיים ב־20 בינואר 2025. מדובר בסקרי דעת קהל המביאים בחשבון שמלבד ביידן וטראמפ יש עוד שני מתמודדים עצמאיים ומתמודדת ממפלגת הירוקים לנשיאות. שלושת המועמדים האחרים חסרי סיכוי, אך עצם התמודדותם משפיעה על הקרב בין המועמד הדמוקרטי לרפובליקני.

כדי לנצח דרושים 270 אלקטורים; בחישוב כולל של המדינות הבטוחות לכל מתמודד, ובהן מסורתית התוצאה כמעט ידועה מראש, המאזן הוא 215 לביידן מול 190 לטראמפ. בתשע מדינות "מתנדנדות" (אריזונה, פלורידה, ג'ורג'יה, מינסוטה, מישיגן, נבדה, צפון קרוליינה, פנסילבניה, ויסקונסין), אשר בפועל מכריעות את הבחירות, מוביל טראמפ בהפרש ניכר על ביידן.

טראמפ בעימות עם הנשיא ביידן, השבוע, צילום: אי.אף.פי

במדינות שבהן ניצח טראמפ בהפרש קטן בבחירות 2020, כגון פלורידה וצפון קרוליינה, הוא צפוי לנצח יחסית בקלות. גם במדינות שנחשבות רפובליקניות שבהן הפתיע ביידן וניצח לפני ארבע שנים בפער זעום - באריזונה בפער של 0.31% ובג'ורג'יה בפער של 0.24%, סקרים מראים כי טראמפ מוביל בבטחה בפער של 4% ו־8% בהתאמה.

אם טראמפ ינצח בפלורידה, בצפון קרוליינה, באריזונה ובג'ורג'יה, טראמפ יזדקק לשבעה אלקטורים בלבד כדי להבטיח את ניצחונו. במצב הזה מספיק שינצח רק בעוד מדינה אחת

טראמפ מוביל אפילו במדינות שבהן הדמוקרטים מנצחים באופן מסורתי. בנבדה, מדינה שבה הדמוקרטים ניצחו ברצף מאז 2008, במישיגן ובפנסילבניה, מדינות שבהן מאז 1992 הרפובליקנים ניצחו פעם אחת בלבד (בבחירות 2016 בין טראמפ לקלינטון), ואפילו בוויסקונסין, מדינה שמאז 1984 הרפובליקנים ניצחו בה רק פעם אחת (גם בבחירות 2016), הקרב צמוד וטראמפ מוביל בפער של 3%-2%. אפילו במינסוטה, מדינה שבה הדמוקרטים ניצחו מאז 1976, הקרב צמוד וטראמפ מוביל ב־1%.

לסיכום, נראה שדרכו של טראמפ בחזרה לבית הלבן סלולה. אם ינצח בפלורידה, בצפון קרוליינה, באריזונה ובג'ורג'יה, הוא יזדקק לשבעה אלקטורים בלבד כדי להבטיח את ניצחונו. במצב הזה מספיק לו לנצח בעוד מדינה אחת בלבד (מישיגן, פנסילבניה, ויסקונסין או מינסוטה) כדי להבטיח את הניצחון בבחירות. מה שבטוח - במדינת היהודים, שכה זקוקה כעת לידיד אמת בוושינגטון, מחזיקים לו אצבעות!

ד"ר ורטמן הוא מרצה ועמית מחקר באוניברסיטת דרום וויילס בבריטניה. לאחרונה יצא לאור ספרו "Israel: National Security and Securitization" (Springer, 2023)

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר