ביקום מקביל קיימת כיתת חינוך מיוחד בכל בית ספר, וכל ילד בעל צרכים מיוחדים שמסוגל להשתלב בכיתת חינוך רגילה - יש לו מקום. והמורים יודעים לתת מענה גם לילדים האלו. ולכל ילד בעל צרכים מיוחדים או לקויות חמורות המשולב בכיתת חינוך רגילה יש סייעת אישית שמלווה אותו. הממשלה מעבירה תקציב גדול וראוי לחינוך המיוחד, מטפחת אותו, הוא גולת הכותרת של משרד החינוך. אנשי חינוך מהעולם כולו מגיעים לישראל כדי ללמוד על השיטה המיוחדת, שגורמת לשיעורים גבוהים במיוחד של בוגרי החינוך המיוחד המשתלבים באופן מלא בחברה, בצבא, בכלכלה.
מתברר שהמרחק בינינו לבין היקום הדמיוני הזה לא גדול. מדובר בכמה פעולות, אמנם דרמטיות, אבל ברורות וידועות לכל, שבעזרתן ישראל יכולה לעלות כיתה ולהעניק לילדי החינוך המיוחד את מה שמגיע להם באמצעות טיפוח והשקעה.
האם נוכל לחלום על חבר כנסת או שר הנמצא על הקשת האוטיסטית? האם למנכ"ל חברה גדולה יכולה להיות תסמונת אספרגר? הייתם בוחרים בראש עירייה בעל צרכים מיוחדים? התשובה טמונה בשיטה; אם המדינה תשנה את הדרך שבה היא מתייחסת לילדים בעלי הצרכים המיוחדים ומטפלת בהם, אם תבנה תוכנית אסטרטגית לעשור הקרוב הכוללת יעדים ודרכי פעולה ברורים, כולנו נוכל לחשוב אחרת על שאלות אלה.
כיום יש מחסור גדול במענים לילדי החינוך המיוחד, ולמרות המאמצים הגדולים שעושות הרשויות ואנשי המקצוע, מוצאים עצמם הורים רבים לילדים מיוחדים ללא שיבוץ למסגרת לימודית ב־1 בספטמבר. בעלי צרכים מיוחדים רבים אף נאלצים להשתלב במסגרות חינוך רגילות - דבר שאינו מתאים להם או לצורכיהם. רבים צריכים לנסוע למקומות רחוקים ממקום מגוריהם כדי להגיע למוסד חינוכי מתאים.
וגם לנו, ראשי הרשויות, יש תפקיד חשוב בעניין זה. אם כל אחת מהרשויות המקומיות תחליט לקחת חלק במשימה הלאומית, הערכית והחשובה הזו ותייצר אצלה ברשות מענים, מצבנו יהיה טוב יותר. אנחנו צריכים להתעורר. ראשי הרשויות במדינת ישראל צריכים להניע תהליכים ולפעול למען הקמת מוסדות חינוך מיוחד ומסגרות תומכות אצלם ברשות. זוהי גאווה עבורי שבשטח המועצה שלי קיימות מסגרות רבות לילדים בעלי צרכים מיוחדים, תנועת נוער לילדים עם צרכים מיוחדים, פנימיות מתאימות, גנים ובתי ספר לשילוב ילדים מהחינוך המיוחד. כל ראש רשות במדינה צריך להתגאות שהדברים האלו קיימים גם אצלו.
השינוי לא צריך להגיע רק מהממשלה וממשרד החינוך, הוא צריך להגיע מהשלטון המקומי, מהאזרחים המודאגים, מוועדי ההורים ומארגוני המורים. רק יחד נצליח לשנות את המצב הקיים, ואולי, יום אחד, לחיות ביקום המקביל.
הכותבת היא ראש המועצה האזורית בני שמעון