דרושה כיפת ברזל לכבישים | ישראל היום

דרושה כיפת ברזל לכבישים

התאונה המחרידה ליד ים המלח סיפקה תזכורת מצמררת, בפעם השנייה בתוך שבועיים, לאחד המחדלים הגדולים של ממשלות ישראל: כבישי המוות. הפתרון לבעיה ידוע: גדר הפרדה שתמנע תאונות חזיתיות רבות, ושעלות בנייתה זניחה. נכון, בכבישים הצרים אי אפשר להפריד בין הנתיבים; יש להרחיב את הכבישים עצמם. אז מדוע הדבר לא נעשה, בעצם? התירוצים רבים. 

בעיות טופוגרפיות, יגידו. שמענו את אותו התירוץ בדיוק לפני השלמת הגדר בדרום. "ש מקומות שבהם אי אפשר, פיזית, לבנות גדר", אמרו לנו. ואז הוכפל מספר המסתננים בכל חודש, והבעיות הטופוגרפיות נפתרו כהרף עין. מכאן שגם אם בחלק קטן מהדרכים הרחבת כבישים איננה אפשרית בשלב זה, ניתן בכל זאת להתחיל באזורים הקלים, וכבר לחסוך בחיי אדם.

אז אם לא מגבלות טופוגרפיות, אולי מקור הבעיה באינטרסים של משרדי הממשלה השונים? משרד התחבורה, למשל, יעדיף להשוויץ בכבישים חדשים והמשרד לביטחון הפנים יעדיף להתגאות בצמצום הפשיעה. הסברים מסוג זה שמענו גם בקשר לגדר בדרום, אבל אז הבינו השרים שקצב ההסתננות בלתי נסבל. מייד הוחלט על חיתוך רוחבי לכל המשרדים, התקציב המתאים נמצא, הגדר הושלמה, וההסתננות פסקה.

 

אז אולי זה פשוט לא משתלם כלכלית? הבלים; אין השקעה טובה מזו. הרחבת כבישים היא השקעה המחזירה את עצמה בטווח המיידי: לוחמי האש, צוותי מד"א, מסוקי הפינוי, חוקרי תאונות הדרכים, שוטרי התנועה, בתי המשפט, הנזקים לרכוש, שיקום הנפגעים, אובדן ימי העבודה של המעורבים ובני משפחותיהם - כל אלה עולים בממוצע קרוב למיליון שקלים לתאונה קטלנית אחת.

אז מהי עלות הרחבת הכבישים? הדבר תלוי בתנאי השטח, אבל לפי הערכת גורמים מקצועיים, עלות סלילת כביש חדש נעה בין חצי מיליון למיליון שקלים חדשים לקילומטר. קצת יותר מעלותו של טיל בודד של כיפת ברזל. טיל אחד! רק שבניגוד לטיל, שמטרתו להציל חיים באופן חד־פעמי, סלילת הכביש תציל חיים שוב ושוב, לאורך שנים.

אז אם אין הגבלות טופוגרפיות, חסמים ממשלתיים או אילוצים כלכליים, מה הסיבה? בשתי מילים - קיבעון מחשבתי. ברגע שנפנים שכל ממשלה חולה במחלת הקיבעון המחשבתי, נבין שאין תועלת בהמתנה למנהיגינו. אם אנחנו רוצים להחזיר את ילדינו בשלום מטיול לים המלח, עלינו למלא את הכיכרות בדרישה לפתרון. אנחנו שוטפים את הרחובות במחאה על שלל נושאים חשובים: דת ומדינה, צדק חברתי, שחיתות ציבורית, שוויון זכויות. הגיע הזמן להפגין גם למען זכותנו לביטחון בכבישים.

דוד היימן הוא רואה חשבון

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר