הילדים שמקוששים קרשים ועצים לל"ג בעומר בטוחים מן הסתם שהדלקת המדורות היא מצווה מן התורה שניתנה למשה בסיני, עד שכדי לקיימה כהלכתה מותר ליטול בלי רשות קרשים מאתרי בנייה ועגלות ממרכולים. האמת היא שדווקא המדורות מבטאות את הצורך להתחשב בזולת ולכבד איש את רעהו.
השמחה בל"ג בעומר קשורה בשני אירועים חשובים. הראשון, הפסקת המגיפה שפגעה בתלמידי רבי עקיבא. לא בטוח שאנחנו מסוגלים כיום להבין את עוצמת המכה שהמגיפה הזאת הנחיתה על עם ישראל. חז"ל מספרים שמספרם של תלמידים אלו עמד על 24 אלף. הם היו השדרה המרכזית של ההנהגה הרוחנית בעם ומותם הפתאומי היה אסון לאומי כבד, ולכן נקבעו הימים האלה לימי אבל. חכמינו אינם מגלים מה היתה הסיבה הפיזית שגרמה למותם של תלמידי רבי עקיבא, אבל הם מניחים את האצבע על הסיבה הרוחנית – "שלא נהגו כבוד זה בזה". היעדר כבוד בין איש לרעהו פוגם בהגנה הרוחנית של הבורא על העם היהודי וחושף אותו לפגעים כאלה ואחרים. לכן נקבע ל"ג בעומר, היום שבו פסקה המגיפה, ליום שמחה וליום של אהבת ישראל והפנמת החובה לכבד את הזולת.
האירוע השני הקשור בל"ג בעומר הוא פטירתו של רבי שמעון בר יוחאי. הוא היה מתלמידי רבי עקיבא ששרדו את המגיפה ומי שגילה את תורת הסוד. לפני מותו הורה לשמוח ביום הזה, שבו השיג את שלמותו הרוחנית. כך נולד המנהג של הדלקת מדורה על קברו במירון ושל עשיית שמחה גדולה לכבודו. גם רבי שמעון מדגיש בתורתו את הצורך להיזהר בכבוד הזולת. הוא אמר: "נוח לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש, ואל ילבין פני חברו ברבים".
למרבה הצער, עולה כיום תבערה גדולה שאין בה כבוד הזולת. במקום לחתור להידברות מתוך כבוד הדדי ומתוך הבנת אורחות החיים ותפיסות העולם של מגזרים בחברה, מנסים להנחית עליהם החלטות בכפייה. זה מהלך חסר כל סיכוי והוא יביא אך ורק להגברת העוינות והניכור.
אולי דווקא הילדים יצליחו להעביר אל המבוגרים את המסר של כבוד הדדי ושל אהבת ישראל. הרבי מליובאוויטש יזם את הרעיון של תהלוכות ילדים בל"ג בעומר, בקריאה לאחדות העם ולאהבת המסורת היהודית המשותפת לכולנו. "התהלוכה", אירוע ססגוני שמתקיים במאות ערים ויישובים ברחבי הארץ, מאפשר לראות את כלל ילדי ישראל - חרדים, דתיים, מסורתיים וחילונים - צועדים יחדיו ומסיימים בכינוס חגיגי עם אמנים. 500 תהלוכות כאלו מקיימים היום צעירי חב"ד בכל רחבי ישראל, ודומה כי משם יוצא המסר האמיתי של ל"ג בעומר - כולנו עם אחד וחובה עלינו לכבד איש את רעהו, כדי שנעמוד באתגרים הגדולים המוצבים לפתחנו.
הכותב הוא דובר חב"דטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו