הפסיכומטרי - כלי לתיקון עיוותים

המבחן הפסיכומטרי אינו פופולרי, ולפיכך "צודק" השר פירון בבואו לבטל את נחיצותו של מבחן שנוא כל כך. עם זאת, מצופה משר החינוך לגלות חשיבה מעמיקה ומקצועית יותר בנוגע להשלכות של מהלך שכזה.

ובכן, המבחן הפסיכומטרי נועד לשמש סרגל אחיד ובר השוואה, שעל פיו יוחלט מי מהתלמידים עומד בדרישות הסף לכניסה לאוניברסיטה, וטוב שכך. שהרי ציוני בחינות הבגרות אינם יכולים להיות מדד אחיד, שוויוני והשוואתי, בהיותם תלויים בחסדי בית הספר, המחמיר או המקל. ציון הבגרות נקבע בשקלול בחינות פנימיות של בית הספר ובחינות חיצוניות של משרד החינוך. התוצאה עלולה להיות שתלמיד בעל נתונים וכישורים זהים בבית הספר המקל יקבל ציון גבוה יותר ממקבילו בבית הספר המחמיר, ויתקבל, בניגוד אליו, ובכך נגרמים עיוות ונזק בלתי הפיך.

יתרה מזו, בכל שנה מתגלות העתקות רבות, המעוותות את ציוני הבגרות והפותחות את שערי האוניברסיטה בפני מי שאינם באמת עומדים בדרישות הסף. הוכחה ניצחת לכך שאין להסתמך על ציוני הבגרות בלבד טמונה בניסוי שערכתי בהיותי מנכ"לית משרד החינוך, ולפיו בוטלו הדרישות הפסיכומטריות וציוני הבגרות לבדם קבעו מי ייכנס בשערי האקדמיה. שנה זו נצרבה בזיכרונם של כל ראשי האוניברסיטאות - תלמידים בעלי יכולות נמוכות נקלטו בפקולטות לרפואה ודומיה, וכמובן נשרו בשנים שלאחר מכן. המקומות שנתפסו בשנתון זה נותרו ריקים בהמשך ויצרו פער וחסר, כשהנזק בצידם.

יאמרו במשרד החינוך שאין מדובר בביטול אלא בבחירה של התלמיד באחת משתי האופציות - בגרות או פסיכומטרי. ובכן, מה נאמר לתלמיד אשר החליט להזניח במשך השנים את לימודיו התיכוניים ובמקומם לרכז מאמץ לקראת הבחינה הפסיכומטרית? ומצד אחר, איזה ממוצע בבגרות ידרשו כעת האוניברסיטאות, כאשר הפסיכומטרי אינו חלק בשקלול הסופי? סביר להניח שהממוצע יעלה. האם בגין כך לא ייפגעו תלמידים שהיום כן מתקבלים לאוניברסיטאות?

שילוב שתי האופציות - ממוצע בגרות וציון פסיכומטרי - הוא הכרחי, עם אפשרות לשנות את המשקל של כל אחת מהן. אפשר לשלב את ההכנה לפסיכומטרי כבר בתיכון על מנת להוזיל עלויות ולהיבחן בסוף התיכון. ואם למרות הכל מתעקש השר לאפשר בחירה - אזי יש להשאירה בידי האוניברסיטאות. גם היום יש פקולטות הדורשות והמסתמכות אך ורק על ציוני הבגרות.

אם מנסה השר להגדיל את מספר התלמידים בהשכלה הגבוהה, עליו להוסיף תקציב לות"ת (הוועדה לתכנון ולתקצוב של ההשכלה הגבוהה) ובכך להגדיל את מספר המקומות והכיתות באוניברסיטאות. כיו"ר ור"ה (ועד ראשי האוניברסיטאות) בידו התקציב וההחלטה בצידו. ביטול הפסיכומטרי הוא כותרת פופוליסטית אשר נועדה לרצות את הציבור, ואין בצידה ולו שמץ של שיפור ההזדמנויות להיכנס בשערי ההשכלה הגבוהה.

ומה אתם חושבים? טקבקו לנו

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...