הזכות ללמוד עם מורה מעולה | ישראל היום

הזכות ללמוד עם מורה מעולה

"כשאהיה גדולה אהיה רופאה", היא אמרה בנחישות מידבקת. באותו רגע קסום בחדר המנהלת היה ברור שאין מכשול שהיא לא תתגבר עליו, שזה החלום שלה ושהיא תגשים אותו. שרה עלתה לארץ מאתיופיה בגיל 5, כך שקושי ומכשול אינם זרים לה. החיים חישלו אותה להתמודד ולנצח. "רק דבר אחד אני לא מבינה, למה בבית הספר אין אפשרות ללמוד חמש יחידות מתמטיקה? זה לא בסדר, בלי זה אולי לא אתקבל לבית הספר לרפואה".

כמו שרה יש הרבה מאוד תלמידות ותלמידים שרוצים ויכולים להצטיין, והם נמצאים בכל הארץ, במרכז ובפריפריה, ערבים ויהודים, דתיים וחילונים. עבור רבים מהם אין מסלול עוקף, פרוטקציות או קשרים שיסדרו להם את החיים. רק ההצטיינות בלימודים תפתח להם דלת לעתיד. חשבתי ביני לבין עצמי שהיא ממש צודקת ושזה פשוט לא בסדר, כי זו זכותה הבסיסית וחובתנו המוסרית לאפשר לה ללמוד עם מורה מעולה.

אבל צריך להבין שבבתי ספר קטנים, ובעיקר בפריפריה, קשה לפתוח כיתות מגמה במתמטיקה ובמדעים, כי אין מספיק תלמידים וקשה לגייס מורים. התוצאה היא שמתוך 900 תיכונים בישראל שמגישים לבגרות מלאה, בפחות מ־600 מלמדים חמש יחידות מתמטיקה. גם באלו שכן מלמדים, הנשירה מחמש היחידות היא בשיעור של יותר מ־30 אחוזים בממוצע. אלו תלמידים שכבר זוהו כמתאימים ורוצים, אך לא מגיעים לקו הגמר.

אין קיצור דרך בנושא הזה. נוסחת העבודה הקשה של החינוך היא להבטיח לכל תלמיד מורים שיציבו לו יעד גבוה, יאמינו בו, יתאימו את ההוראה ליכולות, לקשיים, לאופן החשיבה ולקצב שלו ויעניקו לו משוב בונה ומחזק. כשדלת הכיתה נסגרת, אלו המורים שמשמשים עבור כולנו שליחי הציבור לבניית עתיד לילדינו, והם כאנשי מקצוע רציניים לא מחכים ואינם זקוקים שיגידו להם מה ואיך ללמד.

•   •   •

זו התובנה וזהו החזון העומד בראש מעייני התוכנית הלאומית החדשה לחיזוק המצוינות במתמטיקה. מטרתה לאפשר לכל תלמיד לממש את זכותו למורה מעולה, ובתוך כך להקשיב למורים, לתת בהם אמון ולהעניק להם תנאים לחזק את המקצוענות שלהם יחד. לא עוד רפורמה שבאה וחולפת, שופכת משאבים לעבר בעיה מדממת, בתקווה שכבמטה קסם הכסף יהפוך לחינוך איכותי.

כאן המדיניות והמשאבים יפגשו שדה מקצועי בשל ומיומן, תוכניות ויכולות שפותחו ונוסו בקפידה וקונצנזוס רחב ועמוק, המשקף הירתמות רחבה של כל מגזרי החברה. הם יפגשו דור חדש של מורים מצוינים שעובר בשנים האחרונות הכשרה ומשתלב בבתי הספר, ימצאו מורים הפועלים בקהילות מקצועיות ומשפרים יחדיו את שיטות ההוראה, ויחברו למערכת של שיתופי פעולה הפורסת רשת תמיכה המאפשרת להוראה איכותית לפרוח.

ובאשר לשרה, שרה לא ויתרה. מנהלת האולפנה המופלאה שלה רשמה אותה ללמידה מרחוק באמצעות האינטרנט בתיכון הווירטואלי. שם היא הצטרפה לתלמידים מכל רחבי הארץ שלומדים בקבוצת למידה עם מורים מעולים וחונכים צמודים. בשנת הלימודים הקרובה, כחלק מהתוכנית החדשה, כך ילמדו פיזיקה ומתמטיקה ברמה של חמש יחידות 900 תלמידים מכ־100 בתי ספר שבהם עדיין לא נפתחה מגמה.

במעלה הדרך שרה גילתה שחמש יחידות זה בכלל לא קל כי צריך לתרגל, להתאמץ ולהתמיד. אבל היא גם למדה שכשיש לך מורה מצוינת, חייבים להצליח והכל אפשרי.

הכותב הוא מנכ"ל קרן טראמפ וחבר ועד החינוך הלאומי

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר