השקופים בתקשורת

העסקים בצפון הארץ במצב עגום. כך עלה מסקר חדש שממצאיו פורסמו אתמול. אחד מתוך שבעה עסקים בצפון נסגר בשנתו הראשונה. נכון להיום, כ-1,000 עסקים פעילים ביישובי הצפון עומדים בפני סכנת סגירה ממשית. וזה לא הכל, הסקר העלה שבתי עסק מענפים רבים בגזרה הצפונית נמצאים בסכנת סגירה גבוהה ב-7% לעומת יישובים במרכז הארץ. 

המציאות העכשווית הביאה לכך שהנתונים הללו לא נשמעו לכל. רבים מאיתנו בכלל לא מכירים את הקושי שחווים מאות אלפי אזרחים בצפון הארץ (ובדרומה). התקשורת המסורתית, אפוא, ממשיכה להתעלם מסוגיות רבות בפריפריה. גם ההפגנה, כנגד הקפאת מפת ההטבות של יישובי הצפון, אשר התקיימה שלשום זכתה לסיקור תקשורתי דליל. 

לבקיאים ברזי התקשורת יש תחושת דז'ה-וו. זה לא סוד שכלי התקשורת מציגים את הפריפריה החברתית-גיאוגרפית באופן מועט. כל סטודנט מתחיל לתקשורת יודע שהסיקור הנוכחי אינו נובע מבולטות האירוע או חשיבותו התקשורתית, אלא חשיבות האזור המסוקר בעיני הכתב והעורך, מהרגלי עבודה ומשבלונות שקיימות כבר מאות שנים. 

סנגורי הפריפריה, ביניהם אני נמנה, מדגישים בכל הזדמנות שברמה לאומית-תקשורתית חשוב להביא לאזורים מרוחקים מהמרכז כתבים שיודעים לדבר פריפריאלית. כאלה שמכירים את השיח ויודעים מי הנפשות הפועלות, כתבים ועורכים שיידעו לתווך את המידע לציבור הכללי בצורה הוגנת ושוויונית. 

קשה שלא ליצור השוואה בין האירועים האחרונים בצפון להכרזה הדרמטית על עבודות הרכבת הקלה בתל אביב. הרעש התקשורתי של בעלי העסקים שם, יצר באז ארצי, אין מי שלא שמע על הקושי שחווים תושבי תל אביב בעקבות העבודות על תווי הרכבת הקלה. גם בירושלים, המצב דומה. הקושי של בעלי העסקים בעקבות גל הטרור ידוע לכל. אבל בכל הנוגע להצגה של האחר, הזר, יש לנו עוד מה ללמוד. אנשי הפריפריה צריכים לעשות חשבון נפש. 

יש פתרונות ישימים להפוך את השקופים לנראים. מנטרת הרשתות החברתיות חוזרת על עצמה. במקרה דנן, מן הראוי שתושבי הצפון יקדמו אג'נדות ומחאות בפייסבוק. דהיינו, היעדר סיקור תקשורתי יכול להיפתר על ידי הפצת מסרים בערוצים דיגיטאליים. לצד זאת, האסטרטגיה התקשורתית של קברניטי הרשויות המקומיות צריכה להיות ברורה. מצד אחד, לשים דגש על נוכחות קבועה בתקשורת ההמונים בכל דרך אפשרית, מצד שני; פמפום של מסרים דרך התקשורת המקומית. אבל לא רק, הדבר החשוב ביותר הוא יצירת מאגר אנשי תקשורת מקומיים, פתיחת מגמות לימוד מתאימות והחדרת מוטיבציה בדור התקשורת כבר מגיל צעיר, מהם לבטח תבוא הישועה.

הכותב הוא יועץ תקשורת, בוגר BA בתקשורת שיווקית ולומד MA בתקשורת אסטרטגית ויח"צ

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...