זמן פוליטיקה אינו זמן חינוך - ולהפך. תלמיד חווה תחלופה של כמה שרים במהלך 12 שנותיו בביה"ס, כאשר לכל שר אידיאולוגיה משלו ואינטרסים משלו. אין בכך בהכרח דבר פסול, ואיננו רוצים שמערכת החינוך תעמוד במקום אלא תתאים את עצמה לרוח הזמן והמקום. מכאן שלכאורה מותר לדרג הפוליטי לעצב את מערכת החינוך לפי האידיאולוגיה שבשמה הוא נבחר, ועל כך רבים מסכימים. אך השאלה היא, מהו הגבול בין עיצוב לגיטימי של מערכת החינוך לבין פגיעה גסה באוטונומיה של התלמידים?
הגבול הוא הגדרת המושג חינוך אינטלקטואלי, אשר משמעו בין היתר הצגת כל האמיתות האפשריות בסוגיה מסוימת באופן שקול, מאוזן ואחראי. השאיפה היא שהתלמיד ילמד על האמיתות האלו, יבחן אותן בעין ביקורתית ולבסוף יבחר את המתאימה לו. אמת זו תהא מושתתת על מידע מהימן ואובייקטיבי, ותאפשר לתלמיד לבסס את עמדתו הפוליטית, המדינית והחברתית. מעל הכל, המטרה היא לעורר מודעות פוליטית בקרב בני הנוער, שכן הסכנה הגדולה יותר מכל עמדה פוליטית, תהא אשר תהא, היא חוסר מודעות בכלל. לצד זאת נכון וראוי להנחיל לנוער ערכים בסיסיים. אהבת הארץ, סובלנות ופלורליזם הם דוגמאות לכך, ואלה אינן מילים גסות. אולם התלמיד בעצמו צריך למלא את התוכן של "אהבת הארץ" לפי השקפותיו ודעתו האישית. לא ספר לימוד האזרחות החדש הוא הבעיה. מדובר בסימפטום של תופעה רחבה יותר של ניסיון ארכאי לעיצוב זהות הנוער הישראלי על פי אתוסים לאומיים מוכתבים.
הסכנה הגדולה בספר אזרחות פרי עטו של השלטון, כל שלטון, היא שספר כזה בהגדרה יהיה מושא לביקורת מקצועית של הדרג הפוליטי. מורים יהיו עלולים לשמש כשופר של השלטון וככלי לעיצוב תודעה פוליטית של התלמידים. יתרה מכך, הסכנה בקיצוץ כנפי האמת רבה מאוד, עד כדי חשש ממשי שמערכת החינוך לא תהיה כשמה, אלא תפעל כמערכת אינדוקטרינטיבית, שמטרתה עיצוב עמדותיהם של התלמידים לפי רצונו של הדרג הפוליטי. שיטת לימוד אינדוקטרינטיבית כזו של מקצוע האזרחות עלולה להוביל לכך שהתלמידים יוכוונו לעמדה מסוימת בשלל סוגיות.
ראוי שהדרג הפוליטי של משרד החינוך יאמץ את הנחיות חוזר מנכ"ל משרד החינוך הקובע את התנאים שבהם מורה יכול להביע עמדה פוליטית. הבעת דעתו האישית של מורה מותרת, אך זה לא יכפה אותה על התלמידים, ויאפשר להם לחשוב חשיבה ביקורתית אפילו כלפיו.
ולגבי ספר האזרחות מעורר המחלוקת: יהיה תוכנו אשר יהיה, עליו להיפתח בפיסקת מטרה ברורה מאת שר החינוך האחראי עליו. באופן זה התלמידים והמורים יידעו מראש שהספר אינו מתיימר להציג את קשת האמיתות אלא רק את זו המצולמת לתקופת הזמן הרלוונטית שבה הדרג הפוליטי אישר את הוצאתו לאור של הספר ואשר אינה מחייבת את התלמידים.
הכותב הוא מורה לאזרחות בבית הספר הריאלי, חיפה