ט' באב: למרות כל הטוב - יש עוד מה לתקן | ישראל היום

ט' באב: למרות כל הטוב - יש עוד מה לתקן

שאלה קבועה צפה ועולה בכל שנה: מדוע אנחנו עדיין צמים בתשעה באב, כאשר זה 68 שנים יש לנו מדינה משלנו, וזה 49 שנים שירושלים ומקום המקדש בידינו. הרי יש סתירה פנימית כאשר חוגגים את יום העצמאות ויום שחרור ירושלים, וחודשיים אחר כך צמים ומתאבלים על חורבן הבית.

אנו מתאבלים על ההחמצה שבימי בית המקדש הראשון, ועל ההחמצה שבימי בית שני, ועל החמצת תיקוני הגלות, ועל ההחמצה של מדינת ישראל. אנחנו מצפים ומקווים להיות מדינה מתוקנת, מדינה של צדק וצדקה, של משפט ושלום, של תורה ומצוות. 

לא היה די בימי הבית השני בהקמת בית המקדש, ואין די בימינו בהקמת המדינה, מפני שהדבר שאנו זקוקים לו אינו המסגרת הטכנית, אלא המהות השלמה. ועם זאת, איננו מתעלמים מטובותיו של הקב"ה. אנחנו מודים על הניסים העצומים שנעשו לנו, מעת הקמת המדינה ובמשך כל השנים. אבל אי אפשר לחיות רק באשליית הכוח וההצלחה, ויש לפנות זמן להתבוננות מפוכחת גם במה שחסר, אלא שהכל במידה.

אחרי חורבן הבית השני היו קבוצות בעם ישראל שלא חפצו להמשיך בחיי העם. הן נקראו אבלי ציון ואבלי ירושלים, והן עסקו כל ימיהן באבל על חורבן המקדש וגלות העם. עסקו בצומות מרובים, לא אכלו בשר ולא שתו יין כלל, וכל ימיהן היו צער על מצב העם. חכמינו דחו את הגישה הזו בחריפות. מימי רבן יוחנן בן זכאי ואילך הטיפו החכמים והמנהיגים לכל היהודים לעסוק בשיקום החיים ככל האפשר, ולא לפנות מקום רב מדי במהלך כל השנה לאבל. חכמינו תחמו את האבל למקומות מדויקים ומוגבלים בזמן ובמקום. וטוב שכך, מפני שלולא זה לא היינו מצליחים לשמר את הקהילות היהודיות עד בוא עת הגאולה בדורנו.

עם זאת, בתפילת תשעה באב אנחנו חוזרים אל אבלי ציון וירושלים, מזכירים אותם ומבקשים את נחמתם. יום אחד בשנה אנחנו מצטרפים אליהם וזוכרים שבכל מצב שבו אנחנו נמצאים, עד בוא עת הגאולה השלמה, עוד יש לנו חובה להצטער על מה שחסר לנו, ומתוך הצער לשאוף לתקן את עולמנו, את סביבתנו, את ארצנו ואת עצמנו. 

על כן,  יום אחד בשנה אנחנו מציינים את החוסר, צמים,  מתענים ומתאבלים, אבל אם נמקד את תחושותינו ואת כוונותינו בעקבות הצום היטב, אנחנו מובטחים מפי אותו נביא, זכריה, שבסופו של דבר נזכה גם לבשורה זו: "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת... וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר