בטיחות בעגורני צריח ובאתרי עבודה – הכתובת הייתה על הקיר | ישראל היום

בטיחות בעגורני צריח ובאתרי עבודה – הכתובת הייתה על הקיר

קריסת עגורן הצריח אתמול באתר הבנייה בבת ים הייתה אירוע צפוי וידוע מראש. עגורני צריח לא קורסים כך סתם פתאום, תמיד יש סיבה לקריסתם, לעיתים מדובר בעייפות החומר של העגורן, כשלים טכניים הנובעים מהזנחת התחזוקה או כפי  שקרה אתמול - ליקוי חמור בביסוס העגורן.

האמת היא שזה לא ממש משנה אם מדובר בליקוי תכנוני או בליקוי בביצוע. התוצאה היא שאירעה קריסת עגורן בסמוך לשכונת מגורים ובנס גדול לא נגרמו אבדות קשות יותר בנפש.  

מהיכרותי עם עולם עגורי הצריח, המצב חמור, חמור מאוד. מרבית העגורנים ישנים, יוצרו בשנות השישים של המאה הקודמת, תחזוקתם לקויה, מפעילי העגורן המועסקים דרך חברות כוח אדם נצלניות שמעסיקות את העגורנאים בתנאים קשים, לעיתים בלתי אנושיים, תוך סיכון חייהם ופגיעה בזכויותיהם הבסיסיות. 

העגורנאים מתחילים לעבוד בשעות הבוקר המוקדמות, ומסיימים בשעות הלילה המאוחרות מבלי לרדת מהעגורן. מדובר בעבודה בגובה של עשרות מטרים מעל פני הקרקע, תוך שהם חשופים כל שעות היום לשמש היוקדת, לרוחות ולגשמים והכל בעבור שכר שעתי של 35 שקלים לשעה.  

הדבר המקומם ביותר בתחום עגורני הצריח הוא ניגוד העניינים שקיים בין הקבלן המבצע, שמבחינתו כל יום שהעגורן אינו כשיר לעבוד הוא פשוט מפסיד כסף, לבין בודק העגורנים שאמור להשבית את עבודת העגורן בגלל ליקוי בטיחות. לדעתי, עצם העובדה ששכר טרחתו של בודק העגורן משולם ע"י הקבלן מביאה לתוצאה שהבדיקות לצורך תסקיר הבטיחות לא נעשות ברצינות, והתסקירים נעשים רק מתוך רצון שתהיה אסמכתא כלשהי במקרה של אסון. 

יש שישאלו מדוע מפעילי העגורן אינם מזהירים מפניי ליקויי הבטיחות. התשובה לכך פשוטה - המפעילים מועסקים תחת כפייה ואילוץ כלכלי כי פשוט אין ברירה, הם חייבים לפרנס את עצמם ומשפחתם. מפעיל שמעז להתלונן על ליקויי בטיחות בעגורן מסולק על ידי הקבלן מהאתר העבודה ודורש מחברת כוח האדם לשלוח מפעיל אחר במקומו, מפעיל ששותק.

במשך עשרות שנים המדינה הזניחה את נושא הכשרת בודקי עגורני הצריח, נותרו רק שבעה בודקים פעילים והמצב קשה. למנהל הבטיחות אין בכלל מושג היכן מתקינים עגורני צריח, אין דיווח ותיאום בין מנהל הבטיחות בעבודה לוועדות התכנון המנפיקות היתרי בנייה. בתחילת החודש פניתי למנהל הבטיחות בדרישה לחייב ביצוע "בדיקות חורף" לעגורני צריח כפי שעושים למשאיות כבדות, מנהל הבטיחות סרב לעשות זאת ובחר לצאת ידי חובתו באמצעות פרסום הודעה באתר האינטרנט. 

בשנת 2013, במהלך בניית בית המשפט המחוזי החדש בתל אביב, הוצבו שלושה עגורני צריח ישנים מעל בית המשפט, גם אז הבעתי בפני הנהלת בתי המשפט את חששי שאחד מהעגורנים עלול לקרוס על מבנה בית המשפט המחוזי הישן ועלול להיגרם אסון של ממש. בעקבות תלונתי להנהלת בתי המשפט, זכיתי לקבל מחברת הבנייה שבנתה את היכל המשפט איומים שתוגש כנגדי באופן אישי תביעת לשון הרע בדיוק באותה שיטת איום שנתקלים בה מידי יום מפעילי העגורן שבלעדיהם פשוט לא היו נבנות דירות. 

אני מקווה שבעקבות אירוע קריסת העגורן בבת ים, יופקו הלקחים, והמשטרה תבצע חקירה מקצועית ותביא את האחראים למחדל לדין פלילי.  

הכותב עו"ד מומחה לנזקי גוף בתאונות עבודה ותאונות דרכים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר