היינו שם. קיבלנו את המידע על האיום, על ההשקעה של חמאס בחפירת מנהרות, על הפעולות הנעשות כדי לתת מענה. גורמי צבא וממשלה, כל בעלי התפקידים האמונים על ביטחוננו, נפגשו עם ראשי הרשויות באזור ושיקפו לנו את תמונת המצב. צה"ל שיתף אותנו בכל. מצד אחד, היינו ערוכים, מצד אחר, לא באמת ידענו איך לזהות את המנהרות.
עובדה היא שצוק איתן היה אירוע צבאי מוצלח, שהביא עימו שקט של שנתיים וחצי. חמאס מאוים, אך אף אחד לא יכול להבטיח לנו שקט, בשום גיזרה. קשה לומר את זה, אך צריך להודות שהממשלה משקיעה הון עתק בסוגיית המיגון ובניית המכשול כנגד איום המנהרות. על כך בירכנו ואנו מברכים גם עכשיו.
גם כיום אנחנו נמצאים בקשר כל העת עם גורמי הביטחון והדרג המדיני. קול התושבים נשמע בקרב כל מקבלי ההחלטות הצבאיות והמדיניות. הידיעה הזו, לכשעצמה, מחזקת אותנו ונוסכת בקהילות שלנו את החוסן הנדרש. ראיה לכך היא האזור, שהתפתח וצמח בשנים האחרונות.
מדינה מתוקנת צריכה לעשות תחקיר, אך לא לחפש אשמים. מטרת הדו"ח היא הפקת לקחים. משימתנו כעת: בהתאם למסקנות - להיערך לתרחישים עתידיים ולתת מענה הולם לתושבים. למבקר המדינה יש מקום חשוב במערכת הדמוקרטית, אך יש צורך להיות מפוכח כדי שלא נשפוך את התינוק עם המים.
עיקר העיקרים של הדו"ח הוא הפקת לקחים. עלינו לשים בצד את כל חילוקי הדעות והמחלוקות, שהרי לא מהם תבוא הישועה. ההפנמה, הלמידה ויישום המסקנות הם שיעמדו לנו.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו