רכישת הענק של מובילאיי על ידי אינטל היא פרק נוסף בסיפור ההצלחה חסר התקדים של ההיי־טק הישראלי. מעבר לעיסקה עצמה, אפשר ללמוד מכך כמה תובנות.
ראשית, אנו עדים שוב להתבגרות תעשיית ההיי־טק המקומית. לצד אקזיטים מוקדמים של חברות הזנק אנחנו רואים יותר ויותר חברות ישראליות כמו מובילאיי הנבנות כחברה שלמה, עצמאית, המובילה את השוק שבו היא פועלת. במקרים אלה, אם וכאשר החברה נרכשת, המהלך נעשה בהיקפים ובתנאים שונים בתכלית מרכישה של סטארט־אפ טכנולוגי עם פעילות מצומצמת. האם מבחינת המשק היינו מעדיפים שמובילאיי תמשיך לפעול כחברה עצמאית? ייתכן, אך חזקה על הנהלתה שעשתה את הדבר הנכון ביותר עבור בעלי המניות שלה.
הנקודה השנייה היא עוצמתה של מערכת החדשנות הישראלית ובפרט הגיוון ויחסי הגומלין שבה. השילוב בין מוסדות אקדמיים מובילים, חברות הזנק, תאגידים רב־לאומיים, חברות בינוניות וחברות הצומחות במהירות - כולם באקו־סיסטם קטן ותוסס כפי שמתקיים בישראל - מניב חיבורים ויוצר ערך כלכלי עצום. הימצאותו של שחקן מפתח כגון אינטל בישראל תורמת למשק הן באופן ישיר, על ידי העסקה והכשרה של אלפי עובדים, והן באופן עקיף באמצעות הפוטנציאל שביצירת שיתופי פעולה עם שחקנים אחרים במערכת החדשנות, כפי שחזינו זה עתה.
שלישית - בעולם החדשנות החומות בין טכנולוגיות ושווקים שונים מתמוטטות במהירות רבה. בעבר הלא רחוק, חברת שבבים ייצרה שבבים וחברות רכב ייצרו כלי רכב. בשנים האחרונות, ואני צופה שמגמה זו תימשך ותתעצם, אנו עדים לשילוב בין טכנולוגיות המחייב חברות היי־טק גדולות לפתח מערך שלם של מוצרים משלימים בשווקים שונים. שוק הרכב הוא אכן דוגמה מעניינת לכך. מדגם ה־T של פורד, שיוצר לראשונה לפני יותר ממאה שנה, השינויים בעולם הרכב היו כמותיים במהותם, אך המודל נשאר דומה. המכוניות החדשות, המצוידות במערכות ראייה ממוחשבת ומסתמכות על למידה עמוקה ו־Big Data, מהוות שינוי איכותי. מכוניות אלה הן למעשה מחשב ענק על גלגלים, שייתר את ה"מחשב" שעד כה קיבל את ההחלטות - בן האנוש שנהג ברכב. מי יוביל את הפיתוח של מכוניות אלה - חברות הרכב המסורתיות? חברות המחשבים? חברות המתמחות בראייה ממוחשבת? התשובה היא מירוץ תחרותי אדיר בין חברות ענקיות שיחייב אותן לרכוש ולפתח ידע וטכנולוגיה במגוון תחומים.
נקודה נוספת מתייחסת לחשיבותו של המדע בעולמות הטכנולוגיה. דווקא בעידן שבו יש רושם שהרבה פיתוחים טכנולוגיים מתמקדים באפליקציות הנבנות על בסיס טכנולוגיות עבר, בולט המקרה של מובילאיי. חברה זו מעידה כי השילוב בין מדע מצוין המבוסס על מצוינות מחקרית (וברכות לפרופ' אמנון שעשוע על המסע הארוך מהמעבדה באוניברסיטה העברית ועד העיסקה) לבין יזמות טכנולוגית ובנייה סיזיפית של חברה עסקית - יוצר ערך אדיר.
לבסוף, אנו יכולים ללמוד מעיסקה זו על הצורך לחשוב קדימה, לא רק על השנה הקרובה, כי אם על העשור הקרוב ומעבר לכך. אני משוכנע שסוג זה של חשיבה הוביל את אינטל בעיסקה זו ועלינו לנסות לאמץ סטנדרטים אלה בתחומים נוספים.
הכותב הוא יו"ר רשות החדשנות והמדען הראשי במשרד הכלכלהטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו