מורים - תנו את הנשמה

עולם הטכנולוגיה והחדשנות מתדפק על שערי מערכת החינוך ומאתגר אותה ברפורמות ובשינויים, אשר יהפכוה לרלוונטית ועדכנית יותר. נוסף על כך, מערכת החינוך נדרשת להוביל שינוי או רפומה התואמים את חזונו, ולעיתים אף את דרכו הפוליטית, של שר חינוך המבקש להטביע חותמו.

בשני המקרים יש להכיר בכך שמערכת החינוך כמוה כרכבת מרובת קרונות המתנהלת בזהירות ובאיטיות יחסית. כל ניסיון לשינוי מצריך תהליך ממושך של התאמת סביבת הלמידה, הכנת חומרי למידה חדשים, הכשרת הלבבות והמורים ולבסוף תהליך ממושך של הטמעת השינוי בין כותלי הכיתה לטובת התלמידים. קל ונוח להציג שינוי מהיר על ידי שינוי פיזי וחזותי של סביבת הלמידה - מחדר כיתה מסורתי ומדכא, יש להודות, למרחב למידה גדול ומרווח. אך השינוי האמיתי יגיע רק מדרך הוראה שונה וחדשנית, המצריכה הכשרת לבבות ומוחות של אלפי מורים, אשר יפיחו נשמה ורוח בגופים ובתצורות החדשות של סביבות הלמידה. זה האתגר האמיתי שעימו צריכה מערכת החינוך להתמודד.

לא עוד מורה העומד מול 35 תלמידים ומהווה את המקור הבלעדי למידע ולהקניית הידע, אלא מנחה ומתווך להבניית ידע, שנעשית באופן שיתופי עם התלמידים, בעבודת צוות בזוגות או בקבוצות, לעיתים על פי בחירתם את הנושא וכל זה בקצב המותאם אישית לכל תלמיד, על פי יכולותיו.

שינוי זה כשלעצמו הוא תהליך מאתגר ומורכב עבור רבים מן המורים, ועל כך יש לתת את הדעת בתמיכה, בסבלנות ובאמפתיה, משום שבתהליך זה אין קיצורי דרך!

מלבד הכלים והשיטות שהשתנו ואליהם יש להסתגל, מצופה וראוי שהמורים יהיו מחנכים בנשמתם, מכילים ואוהבי אדם. תכונות אלו הן ראשונות במעלה ובהן למעשה טמון סוד הצלחתם. הוראת המקצועות, חשובים ככל שיהיו, פחותה בחשיבותה ממתן תמיכה לתלמיד ואמונה ביכולותיו. זו תכלית תפקידו ומשמעותו של מורה ומחנך. עליו לחנך את תלמידיו ש"אין דבר העומד בפני הרצון". להתנהל בנחישות ובהתמדה עד למימוש רצונם והשגת היעד. אך זאת יעשה רק אדם בעל ביטחון עצמי ודימוי עצמי חיובי. אדם חלש וחסר ביטחון לא יעז לנסות, ולפיכך גם לעולם לא יצליח.  "רק המעז - מצליח".

תכונות וכישורי יזמות, יצירתיות וחדשנות מתהווים רק בסביבה שבה התלמיד מרגיש בטוח בעצמו, מוכן "להסתכן" ללא חשש מכישלון, תוך למידת חקר וגילוי, כאשר עננת הציונים והמבחנים אינה מאיימת על תפקודו והתנסויותיו.

כאן בדיוק מתחיל תפקידו וייעודו של המורה: לתמוך בכל תלמיד ולהאמין ביכולותיו. לכל תלמיד יש נקודות חוזק, שאותן על המורה לאתר, להבליט ולשבח. שדרים ומסרים חיוביים אלו נקלטים מהר מאוד בליבם ובמוחם של התלמידים,  ועל זה נאמר "ה"נבואה שמגשימה את עצמה". ככל שמורה ישדר אמונה ביכולותיו של התלמיד, כך יסייע לו לעצב תחושת ערך עצמית גבוהה, שתקנה לו את האומץ וכוחות הנפש הנדרשים לתעוזה וליצירה ובסופן גם ינחל הצלחה.

וככל שהתלמיד יחווה יותר הצלחות, כך גם יתחזק ביטחונו העצמי והוא יעז יותר ואף יצליח יותר. התלמיד ירגיש שלם, רגוע ושמח בחלקו, ובהתאם גם הסביבה תהיה ראויה יותר.

שנה טובה ומרתקת לכל מורי ישראל ולתלמידיה.

הכותבת היא לשעבר מנכ"לית משרד החינוך 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...