הצעת חוק "יום האחדות" תהיה כנראה מהראשונות שיעברו בכנסת ה־21. חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה תומכים בהצעה "לקבוע יום בשנה, שבו עם ישראל מתאחד ומתגבש לטובת הכרת האחר, צמצום הפערים בחברה, קירוב הפסיפס החברתי וחיבור השבטים, וכן לחזק את הארגונים והעמותות הפועלים וחוצים מגזרים ושכבות באוכלוסייה הישראלית כל השנה למען האחדות, ולמען פעילים יחידים שפועלים למען קבלת האחר החברה".
אבל הצעת החוק מתייחסת לישראל כאילו היא מתקיימת ביקום מקביל שאין עליו שליטה. היא מציגה מציאות כגזירת גורל שנכפית על אזרחי ישראל, וניסוחה קרוב יותר לתפילה מאשר לפעולה ולגילוי אחריות מעשית לבניית חברה הפועלת לשינוי ולא משאירה אותו ליחידים ולקבוצות מחוץ לזירה הממשלתית.
ישראל אינה חומר כימי ואין צורך לקבוע תאריך ליום שבו היא מתגבשת, משל ערבבנו חומרים ויצרנו ריאקציה כימית שהופכת לגביש. צמצום הפערים קשור קשר ישיר לפעולת הממשלה ולחובת הכנסת ליזום כל מהלך, לאורך כל השנה, כדי לפעול לצמצום פערים. מילים יפות לא משביעות בטן רעבה או מחסור בנפשו של ילד הצמא לחוגים שהוריו אינם יכולים לרכוש עבורו.
ומהו "קירוב הפסיפס החברתי וחיבור השבטים" - האם הוא כולל גם את חיבורו של המיעוט הערבי לפסיפס? אין זה מקרה שביוזמה לא נכללו ח"כים ערבים; מי שיזם את יום האחדות לא רואה אותם כחלק מהציבור. בבחירות האחרונות איש לא ראה בהם שותפים; התרחקו מהם כמו מאש.
הקרן החדשה לישראל, הפועלת כבר 40 שנה, השקיעה מאות מיליונים בקבוצות ובארגונים למען דו־קיום בין יהודים לערבים, זכויות מיעוטים בישראל וקהילת הלהט"ב, העצמה נשית ונושאים סביבתיים. האם היא תוזמן להעניק "לארגונים הפועלים למען האחדות" את פרס מצטייני השלטון? ומי הם אותם "פעילים יחידים שפועלים למען קבלת האחר בחברה": האם עמותת אליפלט - הדואגת לפליטים החיים בארץ ולרווחת ילדיהם המסתופפים במחסני הילדים עד כדי סכנת חיים, עמותה של יחידים המוסיפים כבוד להגדרה "מיהו יהודי" ומהי דאגה לנברא בצלם - תזכה להכרה ולהערכה? נראה שאלה ואלה לא יזכו להכרה ולכבוד.
הצעת החוק תקרב ותחזק את מי שפעולתו טובה בעיני השלטון, ותרחיק מי שסר חינו בעיניה. אנשים רבים וטובים פועלים לטיובה של החברה בישראל, אנשים וקבוצות הרואים בתיקון עולם משימת חיים. השאלה שצריכה להישאל היא, האם יום האחדות יציין את כל ארגוני החברה הישראלית הפועלים בכל החזיתות והמגזרים, או רק את אלה שפעולתם תואמת את מדיניות הממשלה? אם אחדות אינה קבלה אמיתית של האחר והשונה - החוק מיותר.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו