הטובים למדעים, ומה עם הטובות? | ישראל היום

הטובים למדעים, ומה עם הטובות?

בחשבון האינסטגרם של משרד החינוך הועלו לאחרונה תמונות מהצלחות מעוררות גאווה. חברי נבחרות המדעים בפיזיקה, במתמטיקה ובכימיה חזרו ארצה עטורי מדליות ושבחים על הצלחתם. בפיזיקה מוצבת ישראל כאחת מ־10 נבחרות הנוער הטובות בעולם. זו בהחלט הצלחה כבירה. 

זר שיראה את תמונות הזוכים בתחרויות אלה ייטה לחשוב כי במערכת החינוך של ישראל לומדים בנים בלבד. בין 15 הזוכים שהגיעו ארצה משלוש התחרויות, לא היתה נערה אחת. תמונת ההצלחה משקפת גם את העובדה שמערכת החינוך, כמו החברה כולה, מכוונת להצלחת הבנים.

כיצד אפשר להסביר את דחיקתן של בנות מלימודי מדעים? ממחקרים רבים עולה כי סביבת הלמידה וההערכה הכביכול ניטרלית, מותאמת יותר לבנים מאשר לבנות. בנות נוטות לסלוד מתחרות ומסביבה שיפוטית, ופועלות טוב יותר בסביבה שבה נהוגים שיתוף פעולה ועבודת צוות. 

כדי להתגבר על הבעיה, יש לטפח מודעות ומחויבות עמוקה יותר בקרב צוותי החינוך לייצוג גבוה של בנות במקצועות המדעים, לבניית סביבה שאינה מפחיתה מהביטחון ומהדימוי העצמי שלהן, ולמתן תמיכה לימודית התואמת את נטיותיהן. יצירת אקלים חינוכי המעודד בנות להצלחה בלימודי מדעים, מפגש עם נשים מצליחות בתחומי מדעים וטכנולוגיה, גיוס ההורים לחיזוק הנערות ויצירת מודלי הערכה קבוצתיים, הם חלק מהדרכים שבהן אפשר לתקן את העיוות.

עובדה שזה מצליח. במרכז המדעים של תל אביב (חמד"ע), שבו לומדים תלמידי התיכון בעיר כימיה ופיזיקה - עומד שיעור הבנות על 38 אחוזים. נתון זה מתקרב לשיעורן של בנות באוכלוסייה, והוא נזקף בעיקר למדיניות של הנהלת המרכז, המתאפיינת במודעות מגדרית.

לפני כשנה נערכה במרכז תחרות במדע חישובי, מקצוע שהוא פסגת הלימודים במדע. התחרות מבוססת על פרויקט גמר של עבודה בצוות, העמקה ולמידה עצמית. כמה נערות הגישו עבודות מעולות, ועל הזוכה המרכזית בתחרות העיר פרופ' דניאל זייפמן, נשיא מכון ויצמן ששפט בתחרות, כי היה מקבל אותה ישירות לתואר שני בכימיה. 

בשנה הקרובה ייפתח בירושלים בית ספר חילוני ובו מסלול לימודי חדשני לבנות בלבד; הפרדה מגדרית שאינה על בסיס דתי. היוזמה מצטרפת למגמה מתרחבת בארה"ב, של פתיחת מסגרות נפרדות לבנות, המעודדת אצלן הצלחה באמצעות נטרול הקשיים הכרוכים בסביבת לימודים עם בנים.

תמונות הבנים המצליחנים בחשבון האינסטגרם של משרד החינוך מחייבות חשבון נפש נוקב. הצלחות מוטות מגדר אלה הן תמונת ראי למרחב הציבורי שאליו כולנו חשופים, ושבאופן לא תמיד מודע מקבע את ההנחה שבנים טובים יותר במדעים, ואילו בנות טובות בקשרים חברתיים. אסור להסתפק באמירות נמלצות על מחויבות לשוויון, ויש לנקוט פעולות לפתרון הבעיה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר