ניתוח טקסטואלי פשוט של הפוסטים הנרגשים ברשתות והדיווחים המלווים את הפגנות ישראל הראשונה נגד נתניהו מעלה את המסקנה שאי אפשר להתחמק ממנה: בסוף מדובר בווריאציות שונות של נאום הצ'חצ'חים של דודו טופז. אתם השין־גימלים ואנחנו בני האור, איך בכלל העזתם לנצח אותנו בקלפיות בעזרת הדמוקרטיה המעצבנת הזו.
המסר הזה עולה מהשלטים "לא אשתוק כי ארצי שינתה את פניה" שהם בעצם הסיבה להפגנות: "ארצם" שינתה את פניה כי בדמוקרטיה משום מה כל קול שווה אותו דבר. והמסר הזה הוא הסאב־טקסט העולה מן הפוסטים הכואבים והמכאיבים באמת של ישראלים טובים על בני "הקיבוצים, המושבים והערים שנפלו כדי שתוכלו לקלל כל מי שבא לכם"; ממכתב הקריאה המתנשא מחד והמנמיך את הקבוצה הפוליטית היריבה מאידך: "לתת לנו לבנות מחדש את הארץ השבורה שלנו... מנהיגים אמיתיים, נקיים, ערכיים. מנהיגים כמו אלו שחתומים על אותה מגילת העצמאות, אלו שדיממו לטובת הדמוקרטיה"; או מהפוסט הוויראלי "לא קל היה להקים פה מדינה. יהודים טובים שהגיעו לכאן בעיקר ממזרח אירופה, אכלו פה חרא... מתו כמו זבובים ממלריה... נלחמו בבני המקום (על הנכבה שעשו לפלשתינים בפרק אחר), נלחמו בטורקים, נלחמו בבריטים, סיקלו אבנים...". והכל במנגינת "כי אנו באנו ארצה לבנות ולהיבנות" - ואתם סתם נדחפתם, "כי לנו לנו לנו ארץ זאת". איך כתב יהונתן גפן על המפגינים מישראל הראשונה? "מניפים את דגל ישראל, שאולי בפעם הראשונה לא מתבייש באלה שמניפים אותו".
כן, הסנטימנט האנטי־מזרחי הוא עדיין פס הקול החרישי שנמצא במחאה הזו ומלהיב את ישראל הראשונה. זה בלט לעין בבחירות, כשמפלגה רשמית, לא איזה שני פרחחים, מפלגת ישראל הראשונה המובהקת, "כחול לבן", פרסמה כרזות ענק שהשוו בין נתניהו לארדואן. מעבר להסתה, ההשוואה לארדואן - ולא לטראמפ למשל - ניגנה על סנטימנט הפחד מהמזרח. לא בכדי לצידו של נתניהו באותה מודעה, שהיא אבן דרך בתולדות ההסתה הפוליטית הרשמית בישראל, שובצו שני שרים מרוקאים, אמיר אוחנה והרב רפי פרץ.
והעובדה שיש מזרחים שמשתתפים במפגן הזה של ישראל הראשונה לא הופכת את הכל ליותר מוסרי (אני לא רוצה לומר להפך). גם ב־81' היו מזרחים בכיכר שהריעו לדבריו הגזעניים של דודו טופז, וגם ב־99' היו מזרחים בכיכר כשהאלמנט האנטי־מזרחי המלווה את ישראל הראשונה פרץ בקריאות האיומות של ההמון "רק לא שס".
קו ישיר של אתוס ישראל הראשונה מחבר בין נאום הצ'חצ'חים ב־81' לבין הקריאות המבהילות "רק לא ש"ס" ב־99' לבין אי־הוקעת הקריאה "מרוקאי זבל" ב־2020. המוטו של נאום הצ'חצ'חים הוא עדיין חלק מכונן בפס הקול של אתוס ישראל הראשונה.
מזלם שמנחם בגין החריף והגדול במבקרי ההתנשאות של ישראל הראשונה על "עדות המזרח שלנו", כהגדרתו, כבר לא איתנו במעוז הליכוד, "מצודת זאב", בשביל לפרק להם את הפוזה, בשביל לחשוף לעין כל את הסאב־טקסט של מחאת 2020 ובשביל להשיב להם כמו אז: "כל העם חייב לדעת את זאת. זה משפט אחד בסך הכל: הצ'חצ'חים כולם במצודת זאב. אשרינו שהם במצודת זאב".
ד"ר אבישי בן חיים הוא פרשן חדשות 13