עם הדיונים על הקלות בסגר עולה שוב סוגיית מערכת החינוך. מערכת חינוך מתפקדת לגילים הצעירים חשובה לשלומם ולהתפתחותם של ילדים ומאפשרת להוריהם לצאת לעבודה. לפי דו"ח של ה־OECD שפורסם לאחרונה, אובדן רבע שנת לימודים יגרום בעתיד לפגיעה ביכולת ההשתכרות של הילדים ולירידה בתוצר הלאומי הגולמי של המדינה כולה.
בראשית המגיפה הקמנו קבוצה של חוקרים ורופאים מהאוניברסיטה העברית ומהדסה, העוסקת בבחינת תפקידם של ילדים במגיפת הקורונה. נוכחנו לראות כי ילדים עד גיל 10 אינם חולים בקורונה באופן קשה או מאיים, ומנגד הם גם כנראה לא מפיצי־על הגורמים לעלייה הניכרת בתחלואה. את העלייה הניכרת בתחלואה בתחילת ספטמבר אנו מייחסים לחזרה לישיבות בא' אלול ולחופשות המשפחתיות של סוף אוגוסט, שבהן לא נשמרו כללי הריחוק החברתי. בהתבוננות על התחלואה במגזר הערבי, אפשר ללמוד על ירידה בתחלואה מ־14 בספטמבר, למרות פתיחתה של מערכת החינוך, דבר התומך בכך שלא החזרה ללימודים היא האחראית לעלייה ב־1 בספטמבר. גם נתוני חדר המצב של מינהל החינוך בעיריית ירושלים (מנח"י) מציעים שילדים צעירים מהווים פרופורציה קבועה מהתחלואה בעיר, ללא תלות בפתיחת מערכת החינוך.
נתוני מנח"י מציעים שבכ־60 אחוזים מהמקרים של ילדים חיוביים בכיתה, לא היה ילד נוסף חיובי בכיתה ושהסיכון להדבקה בכיתה עולה עם הגיל, אך עדיין בממוצע בשכבות י"א-י"ב נער או נערה חיוביים הדביקו רק נער אחד או נערה אחת. מכאן שהדבקות במערכת החינוך, בפרט בקרב ילדים צעירים, הן כנראה לא מחזה שכיח.
אנו טוענים שיש לפתוח את מערכת החינוך בשלב ראשון עד כיתה ד' במתווה של קפסולות אמיתיות, הרמטיות, שבהן יש מורה אחד לכיתה ואין מעברים של מורים בין הקפסולות. עול כבד לחברה ולמשק הוא העול של הבידודים המגיעים עם מקרים חיוביים. ככל שהכיתות יהיו גדולות יותר, כך יותר ילדים יידרשו לבידוד ואיתם ייכנסו לבידוד יותר בני משפחה. ככל שיהיו יותר "ערבובים" של ילדים בחוגים ובצהרונים, כך יגדל הנטל של הבידודים.
לכן, בשלב ראשון אין לערבב ילדים מקפסולות בצהרונים שונים ואין להפעיל חוגים קבוצתיים בשעות אחר הצהריים. באופן דומה, הודגם שבעוד ילדים בקפסולות היו קשורים בבידוד של כ־17-14 תלמידים בממוצע, מורים היו קשורים בבידודים של 37 תלמידים, זאת משום שמורים עברו בין כיתות שונות. מכאן נובעת החשיבות הגדולה שמורים יהיו קשורים רק לכיתה אחת, ושגם למורים עצמם יהיו מגעים מוגבלים עם אנשי הצוות (קפסולת חדר מורים) הן לצמצום ההדבקה והן לצמצום הבידודים הנדרשים.
יש לדאוג לכך שמורים יעטו מסיכות או יהיו עם מגן פנים שקוף. עובדי מערכת הבריאות מסתובבים שעות ארוכות עם מסיכות, כך שהדבר אפשרי. אחד האתגרים הנובעים מעטיית מסיכה הוא שהמסיכה עלולה לעמעם את הדיבור ולמנוע קריאת שפתיים. פתרון לאתגר זה נמצא במערכת הגברה פשוטה למורים (דוגמת מדונות). כמו כן, מומלץ לבצע בדיקות תקופתיות למורים. הדבר יסייע בזיהוי התפרצויות מקומיות, וגם יגביר את תחושת הביטחון של מורים במקום עבודתם.
לסיום, התגייסות של כולנו, הורים, מורים ותלמידים, לצמצום מגעים חברתיים מחוץ למערכת החינוך חשובה מאוד במניעת העברה בקהילה ותאפשר קיומם של לימודים סדירים ללא הפרעות רבות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו