לאחרונה גוברים הקולות מהרשויות המקומיות האומרים - יש לנו כלים לפתיחת מערכת החינוך אצלנו באופן בטוח, רק תנו לנו הנחיות ואישורים. חלק מהרשויות כבר החלו ביוזמות של פעילויות באוויר הפתוח. יוזמות אלה מרגשות מכיוון שהן ממחישות את הדאגה הכנה לשלומם של ילדי ישראל.
הגיעה העת לקבוע תו סגול לחינוך. תו סגול שכזה יאפשר לרשויות המקומיות את החופש להפעיל מוסדות חינוך בהתאם לקווים המנחים שייקבעו בו ולאמצעים שיש בידיהן. הגדלת ניצול של חללים פנויים בערים, ניצול של פארקים וגנים ציבוריים - אלה כלים שיש לפחות לחלק מהרשויות, המאפשרים להן פתיחה בטוחה וחזרה מהירה של מערכות החינוך לפעולה.
בעקבות יוזמת הרשויות, משרדי החינוך והבריאות התאימו היתר למפגשים באוויר הפתוח. ההיתר מאפשר לקבוצות של תלמידים ומורה להיפגש בחוץ, אמנם רק בקבוצות של תשעה תלמידים, אך זו התחלה מבורכת. כלומר, ה"שטח" הניע את הפעילות הממשלתית. כדאי שכעת יוגדרו התנאים הנחשבים נאותים מבחינה בריאותית, ואז ייבחנו היכולת של יישובים לעמוד בהנחיות ומה האמצעים החסרים לחלקן.
החשש הגדול מפתיחת מוסדות חינוך נובע מהחשש שהילדים הם מאגר נגיפי וברגע שהם יתגודדו יחדיו במערכת החינוך, תפוצת הנגיף תגדל והם יניעו גל תחלואה גדול מאוד. הבסיס לחששות אלה מונע מנגיף השפעת, אשר בו ידוע כי ילדים משפיעים מאוד על התחלואה במבוגרים. יסוד נוסף לחשש זה חווינו עם פתיחת הישיבות בסוף אוגוסט, שהובילה להתפרצות הגדולה בתחילת ספטמבר. יש לזכור כי ילדים אינם מקשה אחת, וילדים צעירים, עד גיל 10, אינם הכוח המניע את ההתפרצות והתחלואה בישראל. פתיחת מערכת החינוך היא צו השעה, לכל הגילים, אבל מידת הזהירות מחייבת פתיחה מדורגת – בשלב ראשון עד גיל 10 ולאחר מכן הרחבה לגילים מבוגרים יותר.
הדבקת-על בנגיף (כלומר, הדבקה של כמה אנשים ממקור אחד באירוע בודד) היא יותר שכיחה בחללים צפופים עם מיעוט אוורור באוויר צח. מקומות המעודדים הדבקות כאלה כוללים אולמי שמחות, מסעדות, ברים, מקומות תפילה וגם כיתות צפופות, בעיקר כיתות שבהן לומדים מתבגרים. לכן מידת הזהירות קובעת גם שיש לשנות את מתווה החזרה ללימודים, ויש לפעול ללימודים בריחוק חברתי, עם קפסולות אמיתיות (לכל ילד קפסולה אחת ולכל מורה בהוראה פנים אל פנים כיתה אחת, בלי ערבובי ילדים בצהרונים או בפעילויות אחרות).
למדנו בשבוע האחרון שבבדיקות הסקר של גננות, 2% נמצאו חיוביות לנגיף. אחוז זה גבוה יותר מאחוז הבדיקות החיוביות בבדיקות סקר אחרות (בתי אבות ובחורי ישיבות). הדבר מצדיק ללא ספק בדיקות סקר בכל צוות המורים לפני חזרתם להוראה מול תלמידים, כמו גם הפעלה של מערך בדיקות סקר לאחר חזרת המערכת לפעולה. באופן זה נמנע הן הדבקה של התלמידים, ואולי לא פחות חשוב, את הצורך לבודד ילדים רבים ואיתם את הוריהם.
ילדי ישראל נמצאים מ-17 בספטמבר ללא מסגרת חינוך יעילה וללא מפגשים חברתיים. הסיכון האישי עבורם מהקורונה נמוך מאוד - רבים מאלה הנדבקים הם ללא תסמינים או עם מחלה קלה בלבד. להשארתם בבתים ימים ארוכים מול מסכים יש מחירים רבים מעבר לפגיעה בחינוך. כל אלה פוגעים בהם בהווה, אך גם בעתידם, ברכישת המיומנויות שלהם וביכולת ההשתכרות העתידית שלהם. לילדים אין יכולת להשפיע על ההחלטה בדבר חזרה לבתי הספר. לכן חובתנו היא לדאוג לחזרתם לבתי הספר בצעדים הראשונים של פתיחת המשק ולפני החזרה של פעילויות אחרות בחללים סגורים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו