משבר הקורונה מסתמן כמעבדת מחקר לבירור יחסי החרדים עם מדינת ישראל. בימים האחרונים זה בא לידי ביטוי בארבע דמויות מרכזיות: המרן הליטאי הרב חיים קנייבסקי, יו"ר ש"ס אריה דרעי, הרב הראשי לישראל יצחק יוסף וממונה הקורונה במגזר החרדי האלוף (מיל') רוני נומה.
כל הנחלים הולכים אל הבית של הרב קנייבסקי ברחוב רשב"ם 23 בבני ברק והרב קנייבסקי איננו עונה - או עונה תשובה שונה לכל שואל לפי עניינו, וגם אם עונה תשובה חד־משמעית, יש חוגים ופלגים בציבור החרדי שאינם מחויבים לדעת תורתו.
ביום שלישי השבוע קרה דבר מוזר בישיבת הממשלה שהצביעה על הסגר: אריה דרעי, תומך עקבי במגמות האחראיות בממשלות ישראל, ובכלל זה בסגר, בחר להימנע בהצבעה. הוא לא הצביע בעד הסגר. כדאי לשים לב להימנעות הזו, נדמה שיש בה הרבה יותר ממה שנדמה. מצד אחד, אפשר לראות בה עמדה ערכית של דרעי שמבין שהוא לא יכול לתמוך בהטלת סגר על הציבור הרחב כשהציבור שלו לא יתמוך בו.
מצד שני, המשך תהליך שאני מצביע עליו מאז משבר ההנהגה החרדי והתפרקות עידן המרנים הגדולים: החרדים יתקשו יותר ויותר להיות שותפים מרכזיים בניהול המדינה היהודית המודרנית. פעם אחר פעם אנחנו רואים שהמנהיגים הפוליטיים החרדים מתקשים להתנהל. לשיא הגיעו הדברים בערב ראש השנה האחרון: דרעי נלחם בממשלה נגד סגירת בתי הכנסת, לאחר שמאבקו הצליח הוא רץ לתחנות הרדיו החרדיות והתחנן מדם ליבו לציבור שלא ייכנס לבתי הכנסת, אלא יקפיד להתפלל בחוץ.
לפעמים גם שתיקה היא עמדה פוליטית.

הפתרון היחיד: רק קנסות. הרב קנייבסקי בביתו // צילום: דוד כהן - ג'יני
אחד הפולמוסים המרתקים שהתפתחו הוא פולמוס החיסונים בשבת. ההתנגדות למתן החיסונים בשבת נשמעה בקול גדול מכיוון המפלגה הליטאית דגל התורה. הרב יצחק יוסף וש"ס התאמצו לא לחוות דעה פומבית. זה הזכיר לנו שוב כי הדרך הסובלנית לנהל חיים של דתיים וחילונים בסביבה משותפת היא על פי מודל המשפחה המסורתית המזרחית: העלמת עין.
ויש עוד קונספציה ביחסי חרדים־מדינה שצריך לשים לב אליה: שיא כפיות הטובה בא לידי ביטוי השבוע כשהאלוף במילואים רוני נומה חטף התקפות מהציבור החרדי אחרי שאמר בתדריך כי הסיבה שאין אכיפה בציבור החרדי קשורה ללחצים פוליטיים ולמערכת הבחירות המתקרבת. המתקיפים החרדים פספסו את הקונספציה השערורייתית דווקא מהכיוון החילוני, שהביא נומה מיחסי חרדים־צבא ליחסי חרדים־קורונה. הקונספציה בבלוף גיוס החרדים היא: כיוון שהמדינה לא מסוגלת לגייס חרדים, בוא נבנה להם מסלולי דחיית שירות ופטור שיאפשרו להם לא להתגייס כמו כולם ולהמשיך ללמוד, וכך נהפוך את זה לחוקי. נומה הביא את אותה קונספציה: כיוון שהמדינה לא מסוגלת באמת לסגור את מוסדות החינוך החרדיים ואת הישיבות בפרט, הבה נבנה להם מסלולים שיאפשרו להם להמשיך ללמוד וכך נהפוך את זה לחוקי וללגיטימי.
על החברה הישראלית לדחות את הקולות האלימים שהפנטזיה שלהם היא לחוות קתרזיס מאכיפה כוחנית על החרדים. זה לא רק מכוער, זה לא יעיל - כשהמשטרה באה לסגור בית כנסת בבני ברק, חצי בני ברק יורדת מהבית להידבק ברחוב.
הפתרון היחיד הוא שלילת תקציבים וקנסות. בגל הראשון, כשנדמה היה שהקנסות רציניות, היו מנהלי תלמודי תורה חרדיים שרצו לרבים כדי לבקש אישור לסגור מוסדות.
למה שהחרדים לא יכשילו מהלך זה ויאפשרו לממשלה להטיל קנסות ולשלול תקציבים? כי אם הם לא יעשו זאת, ובקרוב נצפה בשוטרים מתעמתים עם חרדים, אחרי הבחירות הם יישארו יחד עם נתניהו באופוזיציה ויביאו על עצמם שלילת תקציבים הרבה יותר גורפת.
ד"ר אבישי בן חיים הוא פרשן חדשות 13
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו