בניין הכנסת | צילום: נעם ריקבין פנטון

תקומה או חורבן?

הדרך ליציאה מהמצב היא בחירות למועצה מכוננת שלא תהא כפופה לכנסת, לנשיא, לממשלה ולביהמ"ש העליון, ותפעל במקביל כדי לכונן חוקה למדינת ישראל • זה אינטרס של שני הצדדים

היום חל יום השנה ה־83 לפטירת סבי, זאב ז'בוטינסקי, אשר את שמו אני נושא.

בקונגרס הציוני ה־17 הוא הגיש הצעה לקבוע כי מטרות הציונות הן:
א. הקמת מדינה עברית ב. ששפתה עברית ג. מוגנת בידי צבא עברי ד. בארץ ישראל. הצעתו נדחתה בידי קואליציה בין סיעת הפועלים של בן־גוריון לסיעות הציונים הכלליים ב' והמזרחי, אשר שינו את עמדתן בעד ההצעה בעקבות מברק שהתקבל ממפקדת "ההגנה", שבו הזהירה כי החלטה כזו עלולה להביא לחידוש המהומות בארץ ישראל. החתומים על המברק הכחישו שהם חתמו עליו או ידעו על שיגורו.

למרות זאת, כמעט 17 שנים לאחר מכן, ו־8 שנים לאחר מותו של ראש בית"ר, ביצע המתנגד הראשי להצעה שנדחתה את כל ארבע הנקודות שנדחו, אחת לאחת, והקים את מדינת ישראל עם פגם עיקרי אחד, שתוצאתו הפילוג כיום: אף שבמגילת העצמאות נכתב כי מועצה מכוננת תקבע חוקה למדינה החדשה, עד היום אין למדינה חוקה.

זרע הפורענות המתרגשת על ראשינו היום נזרע על ידי ד"ר זרח ורהפטיג מהחזית הדתית, שעמד בראש ועדת החוקה של מועצת העם שתפקידה היה להכין את נוסח החוקה העתידית. כשהבחירות למועצה המכוננת התקרבו התעוררה בוועדת החוקה מחלוקת באשר לעצם כינון החוקה. רוב חברי הוועדה טענו שהאסיפה המכוננת חייבת לכונן חוקה, כאמור במגילת העצמאות, בעוד המיעוט (מפא"י והחזית הדתית) הציעו שלא לחייב את המועצה המכוננת לכונן חוקה. המיעוט כופף את הרוב לרצונו.

בישיבה הרביעית של המועצה המכוננת ב־16 בפברואר 1949, אחד הסעיפים שעלו להצבעה ואושרו בקריאה שנייה ושלישית מנוסח כך: לאסיפה המכוננת ייקרא "הכנסת הראשונה". בכך חדלה האסיפה המכוננת להתקיים ביום השני לפעולתה, ולא היה מי שיעסוק בכינון חוקה, עד היום.
למרות ניסיונות של הראש היהודי להמציא לנו פטנטים, בדמות הגדרה של חוקי יסוד בתירוץ שהם יהוו הכנה לחוקה בעתיד, אך ללא תאריך יעד, אין למדינת ישראל חוקה או כללי משחק מוגדרים עד עצם היום הזה. לכן הגענו למצבנו היום, שבו ה"הבנות" של ימי הקמת המדינה נמוגו, והמערכת השלטונית מאיימת להתפרק.

כישלון השיחות בבית הנשיא מבהיר שהבוקה ומבולקה לא יירגעו באמצעות פשרה, כי כל צד חושד בשני שהוא ינצל את המצב שאין לנו חוקה ואין כללי משחק מוגדרים, ויבצע צעדים המסכנים את אורח חייו. החשש מצעדי הצד השני סימטרי לחלוטין עבור שני הצדדים.

הדרך היחידה ליציאה מסודרת מהמצב הנוכחי היא בחירות למועצה מכוננת שנייה שלא תהא כפופה לכנסת, לנשיא, לממשלה, לבית המשפט העליון או למערכת המשפטית, ותפעל במקביל להם. זו תהא מועצה שהוסמכה על ידי העם למלא תפקיד יחיד מעל לראש הרשויות המתגוששות: לכונן חוקה למדינת ישראל. זה אינטרס של שני הצדדים.

צריך גם שלמועצה לא יוכלו להיבחר מי שכיהנו באחד התפקידים הבאים במהלך 30 השנים האחרונות: נשיא המדינה, פוליטיקאים שכיהנו כנבחרי ציבור, מי שכיהנו בתפקיד הקשור למערכות השיפוט, הפרקליטות והייעוץ המשפטי למשרדי הממשלה ולבית הנשיא, אנשים שעסקו בשתדלנות בכנסת ואנשים שהורשעו בפלילים (ללא התיישנות). ייתכן שקיימות עוד קבוצות שנשמטו מהרשימה, שמטרתה להרחיק עד כמה שאפשר את דיוני המועצה המכוננת מהמאבק המפלג את העם כרגע, ומסכנת השתלטות עוינת.

רק למועצה מכוננת שקופה ונקייה עד כמה שאפשר יש סיכוי לזכות באמון ציבורי רחב, שיאפשר לה לתכנן מבנה משטר וצביון נכונים למדינת ישראל, מבנה של מוסדות השלטון, כללי הפרדות נדרשות בין הרשויות, כולל הבלמים והאיזונים, ומערכות לאומיות נדרשות שישרתו את אזרחי המדינה לעשורים רבים.

זו תהא ההשלמה הנדרשת למימוש חזונו וחלום חייו של סבי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...