סגירת מערכת החינוך והחזרה ללמידה מרחוק צפויות לנתק מאות אלפי תלמידים מבית הספר, שעבורם היה גם בית רגשי ומרחב הגנה, בעיקר עבור נוער בסיכון. החזרה ללמידה מרחוק לא רק תחריף את הפער הדיגיטלי והלימודי שעליו התרענו בצוותי המומחים של המשבר כבר בסגר הראשון, אלא שהיא גם תנתק מאות אלפי תלמידים ממפעל ההזנה, מחברויות וממרחב שמשמש עבורם הגנה מסביבה ביתית אלימה.
דו"חות שונים, כמו זה של איגוד הרופאים בישראל משנת 2020, מראים כי סגירת מערכת החינוך פוגעת בפן הרגשי והחברתי של התלמידים ומעצימה את תחושת הבדידות והניכור, בעיקר בקרב אוכלוסיות בסיכון. דו"חות נוספים מלמדים שבזמן הסגרים והלמידה מרחוק חלה עלייה משמעותית בשיעור בני הנוער המצויים בסיכון. דו"ח של עמותת עלם מצביע על עלייה בשכיחותם של מצבי סיכון, כגון בדידות, דיכאון, חרדה, שתיית אלכוהול, שימוש בסמים, אלימות פיזית, מילולית ומינית ופגיעות עצמיות בחודשים ספטמבר-נובמבר 2020 בהשוואה ליוני-אוגוסט 2020 - החודשים שבהם חזרו התלמידים ללמידה מרחוק.
נייר עמדה שהכין מכון ברוקדייל הצביע כי השירות הייעוצי־חינוכי של משרד החינוך דיווח על קבלה של יותר מ־50 אלף פניות בעקבות מצוקה רגשית של ילדים. מפעל ההזנה שבו תלויים 400 אלף ילדים המגיעים ממשפחות קשות יום, ומושבת בכל פעם שמערכת החינוך סגורה, משליך ילדים אלה לרעב ובכך יגדיל את תת־הביטחון התזונתי שלהם. ילדים רעבים החווים מצוקות רגשיות לא יהיו פנויים ללמידה מרחוק. ממחקרם של ברוק ופרקש (2020) עולה כי 62% מהילדים העידו כי אינם מצליחים ללמוד מן הבית, ו־72% מן הילדים העידו כי אינם מרגישים שהמורים מתעניינים בהם בתקופה זו. התוצאה של נתק רגשי זה היא הנשירה וההיפלטות לשוק העבודה של חלק מבני הנוער. דו"ח של עמותת עלם מראה כי 16% מהתלמידים בחינוך הממלכתי נשרו מבית הספר, וכמוהם 26% מבני הנוער במסגרות החינוכיות החרדיות. נתונים על נשירה סמויה של תלמידים ממסגרות נוספות טרם נאספו על ידי משרד החינוך או הרשויות.
כך למעשה, ללא חשיבה מושכלת וללא קריאת המפה החינוכית־רגשית־חברתית, משליכה המדינה ילדים שכבר מצויים בסיכון אל חיקן של משפחות שפעמים רבות מהוות סיכון עבורם, ובו בזמן מייצרת אוכלוסיות נוספות בסיכון דרך אלו שנפלטו וממשיכים להיפלט מהמערכת אל מציאות שבה סיכוייהם להידרדר לעבריינות ולפשיעה גדלים. האם מערכת החינוך לא חושבת שהיא צריכה לתת מענה רגשי ונפשי עבור אותם תלמידים שאינם מוגנים בבתיהם? האם משרד החינוך למד איזשהו לקח מהסגרים הקודמים?
הפתרון קיים: תעדוף מערכת החינוך ומוריה באמצעות מתן חיסונים. בכך ניתן יהיה לפתוח את שערי בית הספר לכל. אולם מערכת החינוך מעולם לא היתה בראש מעייניה של הממשלה הנוכחית, ממשלה שהתפרקה על סף בחירות, ואת האוכלוסייה השקופה הזו נציגי הממשלה בוודאי לא יבקרו על מנת להבטיח את קולותיהם.
ד"ר סראב אבו רביעה־קווידר היא מרצה בכירה במחלקה לחינוך באוניברסיטת בן־גוריון בנגב, וחברה בצוותי המומחים של המשבר